Recenze: Pokud se nepřestaneme množit, příroda nám rozdá hromadnou výpověď

Kniha plná provokativních otázek, to je Odpočítávání. Co může (a může vůbec) lidstvo udělat, aby přežilo?
Autor: kle -
2. 4. 2016
20:30

Velmi zneklidňující čtení plné závažných a provokativních otázek, které se přímo dotýkají samotné existence lidstva na planetě Zemi. Takové je „Odpočítávání“ z pera amerického novináře a spisovatele Alana Weismana. Kniha z respektované edice Argo/Dokořán nabízí slovy svého autora především „čtyři otázky vyčerpané planety“. A odpovědi zní tak snadně, a přece tak vzdáleně.

Kniha je provokativní sbírkou názorů odborníků i „běžných obyvatel“ naší planety napříč kontinenty. Ve hře jsou přitom jen čtyři základní otázky: Kolik lidí může žít na naší planetě? A nenašla by se snad v dějinách lidstva či liturgiích nebo věroukách nějaká myšlenka, která by pomohla lidem smířit se se zdánlivě nepřirozenou představou – tedy že je potřeba omezit vytváření dalších kopií sama sebe?

Jak to bude s vodou? Budou zásoby životně důležité tekutiny stačit pro 10, nebo jen pro sedm miliard lidí? A co zemědělství a potrava a celý ekosystém? Máme se připravit na rozšiřování pouští?

Je nás zkrátka příliš hodně

Možné odpovědi na otázky se nabízí samy, ale pro lidstvo jsou nepředstavitelné a pro politiky nepřijatelné. „Pokud lidská rasa nezmění své současné směřování, bude nás do roku 2011 víc než 10 miliard. Předpokládejme však – teoreticky, sociální námitky stranou –, že by celý svět přijal od zítřka politiku jednoho dítěte. Do konce století by populace byla zpět na hodnotě 1,6 miliardy z roku 1900,“ uvádí provokativně autor.
Připomíná rovněž, že nebýt lidské snahy zamezovat různým epidemiím, příroda by se přirozeně postarala o vše sama. „Epidemie by se přes naši populaci přeháněly jako požáry v lesích, které zabraňují přerůstání. Většina z 2,3 miliard z nás, kterým je přes 40 let, by tady už nebyla,“ uvádí.

Kniha „Odpočítávání“ je již druhým myšlenkovým experimentem tohoto autora, který mohou znát i čeští čtenáři. Knihu „Svět bez nás“ o roku 2007 vyhlásil Time nejlepší populárně naučnou knihou toho roku.

Také aktuální kniha je sázkou na jistotu, tedy pokud má čtenář v době zkratkovitých vyjádření na sociálních sítích čas na velmi složité otázky a mnohoznačné odpovědi. Tou hlavní je možná vzkaz autora všem lidem na Zemi: „Všem lidem, kteří jsou nyní na této planetě, přeji dlouhý život ve zdraví. Buď ale nad sebou převezmeme kontrolu a lidským způsobem snížíme své počty tím, že budeme vytvářet čím dál méně nových členů lidské rasy, aby nás nahradili, nebo nám příroda rozdá hromadu výpovědí.“

Alan Weisman

Odpočítávání: Poslední naděje na budoucnost života na Zemi?

Argo/Dokořán, 2015

454 stran

1912 ( 11. května 2016 07:38 )

vlasticka ( 3. dubna 2016 01:06 )

Souhlasím, sice to zní krutě, ale ty humanitární pomoci jsou spíš ke škodě.

lug70 ( 2. dubna 2016 22:27 )

Bílý inteligentní člověk se přestává množit, ale čmoudi se rozmnožují jako potkani. A co teď s tím? Do oblastí, kde jsou největší populační exploze OSN a různé nadace vysílají humanitární pomoci, lékaře bez hranic a to má akorát za následek, že se populace čmoudů rozrůstá geometrickou řadou. Je to sice kruté, ale je třeba těm oblastem, zasažených populační explozí přestat pomáhat a příroda se už sama postará o redukci tamní přemnožené lidské populace. V opačném případě těžce zkoušená planeta smete všechny.