Recenze: Seriálový Hercule Poirot a jeho čtvrtstoletí vzpomínek

Nová kniha vzpomínek Davida Sucheta na čtvrtstoletí v kůži detektiva Hercula Poirota je skutečně vydařenou tečkou za legendárním seriálem.
Nová kniha vzpomínek Davida Sucheta na čtvrtstoletí v kůži detektiva Hercula Poirota je skutečně vydařenou tečkou za legendárním seriálem.  (Autor: Knižní klub/repro BBC)
Autor: David Klempíř -
15. února 2016
19:05

Pro fanoušky Hercula Poirota krásná povinnost. Pro ostatní pak čtivé osobní vzpomínky herce Davida Sucheta, který za téměř čtvrt století proslul jako slavný belgický detektiv v úctyhodných 65 filmech podle románových předloh Agathy Christie.

Kniha „Poirot a já“ je přehledovým a uceleným dílem. Vzpomínky herce na roli představitele slavného detektiva se ke čtenáři dostávají v téměř dvacítce kapitol, seřazených chronologicky podle jednotlivých řad seriálu. Začíná se tam, kde příběh končí; v roce 2012 a epizodě „Opona“. Tento příběh vyšel knižně v lednu 1976 jen pár měsíců před autorčinou smrtí. A Hercule Poirot v něm umírá.

V následujících kapitolách procházíme s Davidem Suchetem všech pětašedesát příběhů. Nejen před kamerou, ale především za ní. Začínáme v obezřetných začátcích v 80. letech 20. století, kdy Suchet poprvé dostává v indické restauraci nabídku zahrát si známou postavu v plánovaných deseti filmech. V knize pak sledujeme muže, který ač nikdy předtím nečetl nic od Agathy Christie, stal se tváří navždy spojovanou s Herculem Poirotem.

„Nikdy, vůbec nikdy se mu nesmíme smát,“ znělo pár týdnů před první klapkou důrazné přání Rosalind Hicksové, dcery Agathy Christie. David Suchet se tak začal učit typickou cupitavou chůzi a stal se vášnivým čtenářem detektivek. Důrazně trval na změnách v plánovaných kostýmech pro belgického detektiva, nesnadný byl i výběr toho „pravého“ knírku. To však není zdaleka vše…

Suchet si z desítek knih Agathy Christie vypsal i přesný seznam toho, jaké věci Poirot rád dělá a jaké by naopak absolutně nikdy neudělal. „Belgičan! Ne Francouz!“ zní hned první bod na seznamu. Mezi dalších 92 bodů seznamu detektivových zásad a poznávacích znamení pak patří například i „Při chůzi používá hůlku a je na ni pyšný“ či „Přestože nesnáší anglickou rezervovanost, dává málokdy najevo emoce. Někdy však zvedá ruce a vykřikuje O la lá“. Bonusem pro milovníky seriálu je kompletní seznam těchto osobitých zvláštnůstek na konci knihy.

Čtenář se dozví osobní hodnocení každého dílu, a to přímo od představitele hlavní role. A zdaleka to není jen marketingové čtení složené ze samých superlativů. Suchet, a mnohdy pouze on, byl nespokojen s některými věcmi během natáčení. S jinými „prohřešky“ proti románovým předlohám však souhlasil. Fandové díla Agathy si tak mohou porovnat své oblíbené či neoblíbené filmy se samotným „Poirotem“.

Hloubku dodávají knize také Suchetovy vzpomínky na profánní život mimo natáčení. Můžeme tak také na chvíli pocítit strach a velké dilema divadelního herce, který s manželkou a čerstvou hypotékou na dům do poslední chvíle neví, zda se budou natáčet další díly seriálu. Má vzít nabízené angažmá v divadle, nebo zariskovat? A jak vnímá natáčení hercovo okolí?

Vydařenou publikaci doplňuje barevná fotografická příloha, některé fotky jsou přímo z ruky Davida Sucheta, vášnivého fotografa, který zvěčnil i některé své herecké kolegy. „Poirot a já“ je nádhernou vzpomínkou na kultovní televizní seriál. Pro všechny, kterým malý belgický detektiv v televizním seriálu přirostl k srdci, je krásnou povinností mít tuto knihu doma.

David Suchet, Geoffrey Wansell

Poirot a já

Euromedia Group, Knižní klub