Recenze: Králíček Kája zázračný spánek nepřinese, ale rozhodně pomáhá

Recenze: Králíček Kája zázračný spánek nepřinese, ale rozhodně pomáhá.  (Autor: Kniha Zlín)
Autor: Kristýna Beránková -
18. prosince 2015
12:43

Knížka O králíčkovi, který chtěl usnout je údajně světovým fenoménem. Její autor Švéd Carl-Johan Forssén Ehrlin působí jako dětský psycholog a vydal ji nejprve vlastním nákladem. Po mimořádném úspěchu ve Švédsku ji prodal do dalších 38 zemí. Děti by díky ní měly snadno usnout.

Všechny rodiče, kteří doufali v naprosto spolehlivé narkotizační účinky králíčka Káji, musím bohužel zklamat. Nejde o žádné kouzlo ani o opiát v knižní podobě. Knížka je souborem relaxačních technik ve formě jednoduchého příběhu. Králíček Kája nemůže usnout, a tak vyráží se svou maminkou k čaroději Zíválkovi, aby mu pomohl. Cestou potkají šneka Snílka a sovu Ospalku, kteří Kájovi radí, jak se před spánkem uvolnit a uklidnit.

Text klade na předčítače trochu větší nároky než běžná pohádka před spaním. Slova vytištěná tučně je třeba číst důrazně, kurzívou pak pomalu a rozvláčně. Místy je rodič vyzván, aby okázale zívnul nebo rozprašoval neviditelný uspávací prášek. Zároveň by měl podle instrukcí oslovovat i své dítě jménem (a teď už Kája, i ty Františku, jděte dlouhou cestičkou dolů…).

Účinek králíčka Káji jsem testovala na své tříleté dceři Sofii a výsledek je poněkud zkreslený tím, že jde o mimořádně nespavé dítě. Jednoznačně pozitivní je, že ani předškolák nemá problém sledovat přímočarý děj. Dceru okouzlilo, že se autor příběhu obrací i na ni, a dožadovala se možnosti vidět, kde přesně je napsané její jméno, což vyžadovalo určitou míru fabulace.

Ochotně si představovala, že je lístek padající ze stromu i že její ručičky a nožičky jsou vláčné jako u hadrové panenky. Ale s usínáním to bylo poněkud slabší. Ke konci knížky už jsem zívala podstatně častěji, než po mně požadoval autor, zatímco dcera byla čilá a zajímalo ji, jestli Kája nakonec přeci jen usne. Králíčka Káju lze jako pohádku před spaním rozhodně doporučit. Zázraky ale nečekejte.

Carl-Johan Forssén Ehrlin

O králíčkovi, který chtěl usnout

Kniha Zlín, 2015