Úterý 30. dubna 2024
Svátek slaví Blahoslav, zítra je Svátek práce
Polojasno 23°C

Past pro 20 000 lidí

21. března 2008
16:50

Největší dopravní nehoda v historii České republiky se včera v dopoledních hodinách stala na dálnici D1. Během hodiny se tam srazilo 116 aut.

D1 - Taková nehoda se v Česku ještě nestala! Sněhová bouře, která se nad ránem přehnala nad Vysočinou, zapříčinila hromadnou havárii, jakou země nepamatuje. Naše nejdůležitější dopravní tepna - dálnice D1 zkolabovala. Záchranáři situaci označili za hromadné neštěstí. V pasti zůstalo 20 tisíc lidí! První nehoda se stala kolem deváté hodiny. Postupně do sebe v husté vánici narazilo několik aut, další řidiči to nestačili na náledí ubrzdit a D1 začala připomínat vrakoviště. Během hodiny se mezi 91. a 134. kilometrem v obou směrech srazilo 116 aut. "Zraněných je třicet, z toho šest těžce," popsal situaci ředitel krajské záchranné služby Lukáš Kettner. Hejtman Vysočiny svolal krizový štáb, ministr vnitra Ivan Langer dokonce uvažoval o nasazení armády. D1 projede za jeden den přes 100 tisíc lidí. "Podle našich odhadů je v kolonách uvězněno dvacet tisíc osob," uvedl jeden ze zasahujících hasičů. Mezi postiženými byly i vozy záchranářů. Pro uvězněné byl přistaven autobus, nad nehodou létaly vrtulníky. Dálnice byla částečně zprůjezdněna až v nočních hodinách. Tahle hrůza mi zkazila víkend! Nestihla letadlo! Husté sněžení, mlha a pak smyk. To jsou první zážitky z výletu Michaely N. (22) z Brna, která včera ráno vyrazila za kamarády do Anglie. Autobus, ve kterém cestovala do Prahy, byl jedním z mnoha zablokovaných vozidel při hromadných nehodách na dálnici D1. Řidiči kamionů na 119. kilometru u Velkého Beranova směrem na Prahu čekali v koloně téměř 17 hodin. Michaela se těšila do Anglie, a když ráno před devátou nasedala v Brně do autobusu, přála si být co nejrychleji na ruzyňském letišti v Praze. Na dálnici D1 byla mlha, hustě sněžilo a na 100. kilometru dostal autobus smyk. "Klouzal po silnici, řidič dělal, co mohl, protože před sebou viděl stojící kolonu," popisuje události z 10. hodiny ranní Michaela. Autobus naštěstí zabrzdil před stojícími auty. " Byla jsem v šoku a ráda, že jsem vyvázla živá," dodala. Odpoledne měla odletět do Anglie. Za letenku zaplatila šest tisíc korun, ale let nestihla. "Vzorně se o nás starají hasiči. Přivezli teplé nápoje a bagety. Policisté ochotně odpovídají na dotazy," pokračovala Michaela. U Velkého Beranova na 119. kilometru D1 směrem na Prahu uvízlo v koloně 20 kamionů. "Stojím tu už od 12 hodin a nejméně pět ještě budu," řekl Blesku kolem 15. hodiny řidič kamionu Oldřich Kvasnička (36) z Prahy. "Tři týdny jsem nebyl doma. Projel jsem osm států včetně Ruska a Běloruska, a pak zůstanu stát na dálnici D1," neskrýval ironii šofér Kvasnička. 20. 3. 2008 = Černý den D1 První jarní den letošního roku se do historie D1 zapíše černým písmem. Ve sněhové vánici havarovalo 116 aut a v pasti zůstalo 20 tisíc lidí, zraněno bylo 30 lidí, z toho 6 těžce. Auta se srazila mezi 91. a 134. kilometrem v obou směrech. Na dálnici se vytvořily až čtyřicetikilometrové kolony. Auta zaplavila i komunikace v okolí dálnice. Zraněné odvezly vrtulníky do Úrazové nemocnice v Brně a do nemocnic v Jihlavě a Pelhřimově. "Jeden z účastníků srážky utrpěl těžké poranění hlavy, další měl rozdrcenou paži, třetí poranění hrudníku," uvedl ředitel krajské záchranné služby Lukáš Kettner. "Je to těžko popsatelný pohled, na přibližně 20 metrech je kolem 30 havarovaných rozbitých aut, vrtulníky přivážejí a vysazují záchranáře, několik sanitek je uvězněno v kolonách," referoval jeden ze svědků nehody. Na místě zasahovala asi stovka záchranářů, policisté odkláněli dopravu, pro uvězněné byly přistaveny autobusy. Hasiči demontovali havarovaná vozidla a rozebrali také část svodidel, aby uvolnili cestu autům uvízlým v kolonách. Auta pak odváželi na záchytné parkoviště do Humpolce. Dálnice byla s velkými problémy zprůjezdněna po 21. hodině. Dopraváci radí: Co mít v autě na cestě Dostanete se na cestě autem do problémů? Třeba když uvíznete v hromadné havárii podobné té včerejší? Šéf pražských dopravních policistů Pavel Švrčula doporučuje, co mít s sebou, možná i víc, než předpisuje zákon. - Dobrou lékárničku s funkčními potřebami, například nůžkami - Dostatek nápojů, třeba džusy, v zimě i termosku s teplým čajem - Sušenky, oplatky, ty trvanlivé by mohly zůstat v autě delší dobu stále - Teplé oblečení, i náhradní hlavně pro děti, dobré je mít navíc i deku - Funkční reflexní vestu, nejlépe potom dvě - Baterku, pokud je opatřena vyměnitelným červeným filtrem, je to výhoda - Značkovací reflexní sprej k označení postavení vozidel po nehodě - Například fotoaparát na jedno použití - A hlavně i v případě, že se člověk dostane do nepříjemné situace, zachovat klidnou hlavu a snažit se o dobrou náladu


Dnes hrozí sníh a vichr! Česko dnes, den po začátku jara, bude terorizovat silné sněžení. Nad ránem bude padat sníh ve všech regionech. Meteorologové varují před silným jihozápadním větrem, který se na hřebenech hor může změnit ve vichřici s rychlostí až 108 km/hod. Do odpoledne platí varování před silným sněžením a vichřicí pro Karlovarský, Plzeňský, Jihočeský, Pardubický, Královéhradecký, Liberecký, Ústecký, Olomoucký kraj a Vysočinu. Lidé mají omezit pohyb poblíž vyšších budov a stromů. V oblastech nad 600 metrů se budou tvořit sněhové jazyky, na horách i závěje. Na nich může místy napadnout okolo 20 centimetrů nového sněhu, na Šumavě až 40 centimetrů. Kdo a co za to může? Lokální sněhová smršť, námraza a neschopnost řidičů reagovat na změnu počasí. To jsou podle šéfa jihomoravských dopravních policistů Leoše Tržila hlavní příčiny největší hromadné nehody v Česku. Hledat za včerejší hromadnou nehodou pomalou reakci silničářů podle něj nelze. Kolem stého kilometru nejdůležitější dopravní tepny Česka se náhle přehnala sněhová bouře. Komunikace se v tu chvíli podchladila, namrzla a byla prakticky nesjízdná. "Všechno ale musí potvrdit další šetření," upozornil Leoš Tržil. Dvě hodiny po nehodě bylo na místě tragédie slunečno a o dva stupně Celsia tepleji. Všech 116 aut bylo namačkáno na krátkém úseku asi dvou kilometrů. "Naši řidiči na podobné změny počasí neumí regovat. Nedodržují bezpečnou vzdálenost, nezapnou mlhová ani výstražná světla, nesledují situaci na silnici," vyjmenoval policista nešvary motoristů. Chybou by při takové vánici podle Tržila ale bylo zastavení v odstavném pruhu. "To se pak jiný motorista lekne, prudce zabrzdí, dostane smyk a... může to dopadnout stejně," varoval Leoš Tržil. Policisté odhadují, že jen na havarovaných vozidlech budou škody za desítky milionů. Jak se chovat při změně počasí Sundat nohu z plynu a zpomalit Okamžitě zapnout mlhová světla Zvětšit vzdálenost mezi vozy Před kolonou zapnout výstražná světla

Video se připravuje ...
Další videa
Osoby v pátrání