Lichva s papírovou zástěrkou, armádní přístup, falešná ekologie: Knižní second hand Knihobot čelí bojkotu

Knižní second hand Knihobot na začátku září pokořil milník tří milionů prodaných knih, čímž výrazně překonal prodeje v předcházejících letech. O měsíc později se ale jeho jméno skloňuje v o poznání méně lichotivějším kontextu. Spisovatelka Nina Špitálníková společnost označila za „lichvu s papírovou zástěrkou“ a vyzvala k jejímu bojkotu. Autorce knih o Severní Koreji se navíc začali ozývat bývalí i současní pracovníci Knihobotu, kteří mluví o špatných podmínkách brigádníků.
Společnost Knihobot čelí ostré kritice kvůli pracovním podmínkám jejích pracovníků a firemní kultuře obecně. On-line knižní second hand na svých stránkách uvádí, že knihám dává druhý život a ekologickým provozem ušetří tisíce tun CO₂. Bývalí i současní pracovníci ovšem upozorňují, že mnoho knih končí ve spalovně, a mluví o „vojenských“ podmínkách na pracovišti.
Kauzu odstartovala koreanistka a spisovatelka Nina Špitálníková na svém instagramovém účtu. Pozastavila se nad faktem, že její publikace Deníky ze Severní Koreje, které byly jako doplňkový materiál v rámci crowdfundingové kampaně v době vzniku samostatně neprodejné, Knihobot nabízí za částku přesahující čtyři tisíce korun. „Za sešit. Bez ISBN. Bez distribuce. Bez povolení,“ podivila se Špitálníková a vyzvala k bojkotu Knihobotu.
Společnost zareagovala komentářem vysvětlujícím cenotvorbu. „Algoritmus původně stanovil cenu knihy podle dat z Trhu knih, kde se stejný titul s podpisem autora nabízí za 5 000 Kč,“ uvedl Knihobot. Po kontrole nabízeného výtisku, ve kterém podpis autorky není, se nově stanovená cena má pohybovat mezi 1200 a 1800 korunami.
Nina Špitálníková ve svém příspěvku nakousla i téma ekologického provozu Knihobotu. „Udržitelnost je pro nás základ. Snažíme se co nejvíc využít to, co už jednou vzniklo – od knih, kterým dáváme druhý život, přes výplňový materiál v balících až po kancelářský nábytek. Díky Knihobotu už našlo nový domov 7,1 milionu knih. A co to znamená pro planetu? Ušetřili jsme 7 100 tun CO₂ – to je jako zachránit 355 000 stromů!“ uvádí společnost na svých stránkách.
Podle Špitálníkové si ovšem Knihobot na „ekoprojekt“ jen hraje. „Tohle není láska ke knihám. Tohle je lichva s papírovou zástěrkou. A celý ten image se sprejováním chodníků a honosnými řečmi o kultuře, si můžete… no, zarámovat,“ shrnula spisovatelka.
Špitálníkové se začali ozývat bývalí a v některých případech i současní pracovníci Knihobotu, kteří podpořili její slova a zpochybnili image firmy jako ekologické. Kromě toho začali mluvit i o špatných podmínkách brigádníků. Podle Špitálníkovou zveřejněných svědectví pracovníci často čelí výhrůžkám vyhazovem a jsou pod neustálým tlakem na co nejvyšší výkon.
„CEO Dominik Gazdoš zastává názor, že je potřeba zacházet s brigádníky s armádním přístupem. Pracovní podmínky jsou příšerné, musíte splňovat nesmyslné hodinové normy, a když je nestíháte, je vám často vyhrožováno vyhazovem či vás rovnou vyhodí. Musíme tvrdit, že knihy vyřazené z prodeje jdou na dobré účely, např. jako rekvizity do divadel. Všechny vyřazené knihy avšak končí v plechových bednách a končí nejčastěji ve spalovnách,“ uvedla jedna z dle svých slov současných pracovnic Knihobotu. Špitálníková zpráv podobného ražení sdílela desítky.
Knihobot na množící se dotazy reagoval vyjádřením. „Náročnost práce v Knihobotu komunikujeme od začátku naprosto transparentně – mluvíme o normách, tempu i systému odměn a víme, že tahle práce není pro každého. Každý brigádník má deset směn na zaučení, během kterých má prostor se do práce dostat a zjistit, jestli mu vyhovuje. Ti, kteří pracují nadstandardně, mají bonusy a odměny. Knihy vyřazujeme ve chvíli, kdy jejich cena na trhu klesne natolik, že by se jejich prodej už našemu klientovi nevyplatil (více najdete v našich obchodních podmínkách). Díky tomu můžeme uvolnit místo novým titulům, o které je aktuálně zájem. Klienti si své knihy mohou do dvou týdnů od vyřazení objednat zpět. Snažíme se, aby měl každý titul šanci najít nového čtenáře.“
Nina je zapšklá. Asi krámy...