Podle RegioJetu zabezpečovač mohl tragédii zabránit! Ministr Kupka: Jenže vlak jel příliš rychle...
Test přepravní společnosti RegioJet ukázal, že aktivní národní zabezpečovač by tragické nehodě vlaků v Pardubicích předminulý týden zabránil. Společnost to v pondělí uvedla v tiskové zprávě. Ministr dopravy Martin Kupka ale sdělil, že vlak RegioJetu jel před tragickou nehodou v Pardubicích rychleji, než připouštějí pravidla.
Společnost RegioJet tak vyvrací tak informace Správy železnic, která v reakci na nehodu a informace v médiích pro web Zdopravy.cz uvedla, že tento zabezpečovač nedokáže kontrolovat rychlost a nedovolené projetí návěstidla zakazujícího jízdu. Soukromý dopravce zveřejnil i video, na kterém součinnost lokomotivy a národního zabezpečovače demonstruje.
Souprava jela podle ministra Kupky nepovolenou rychlostí. Podle ředitele drážního odboru ministerstva dopravy Jindřicha Kušníra pak strojvedoucí chybně projel dvě návěsti, nikoliv pouze jednu. Kušnír uvedl, že strojvedoucí nejdříve projel při odjezdu od nástupiště návěst s opakovanou výstrahou na maximální rychlost 50 kilometrů v hodině, následně projel návěst Stůj.
„Určitě je namístě počkat na finální zprávu Drážní inspekce,“ řekl Kupka. To zdůraznil i Kušnír. Zabezpečovací systém podle něj neumí zasáhnout vždy. „Strojvedoucí může za určitých podmínek také obsluhou toho zařízení nouzové brzdění překlenout,“ dodal.
Majitel Radim Jančura uvedl, že nepopírá chybu strojvedoucího, ale zdůraznil, že zabezpečovací zařízení jsou zde proto, aby kontrolovala lidské chyby. Národní zabezpečovač by podle něj v tomto případě svou funkci splnil a nehodě by zabránil.
Nehoda se stala pozdě večer ve středu 5. června. Vlak RegioJetu odjížděl z Pardubic, na červenou nezastavil a vjel do cesty nákladnímu vlaku. I když zastavil o několik set metrů dále, strojvůdce nákladního vlaku už zastavit nestihl. Zemřeli čtyři lidé a další tři desítky lidí se zranily.
sebelepši zarizeni nehodé mezabrani když je vypnute!!!