Fatální srážka vlaků u Českého Brodu: Šokující výsledky vyšetřování! Co nehodu způsobilo?
Dle Drážní inspekce za loňskou nehodu na železnici u Českého Brodu mohly zdravotní problémy strojvedoucího. Souprava CityElefant 14. července narazila do poštovního nákladního expresu. Při srážce bylo zraněno na 36 lidí a škoda dosáhla 45 milionů korun.
Minulé léto se po sérii železničních nehod rozpoutala vášnivá debata nad stavem bezpečnosti tuzemské železnice. K jedné z nejtragičtějších srážek došlo loni v červenci ve Středních Čechách, kdy po rychlé jízdě zemřel strojvedoucí a zraněno bylo na dalších 36 osob. Dlouho se spekulovalo, na čí straně je vina a jak konkrétně k neštěstí došlo. Tento týden České dráhy zveřejnily obsáhlou inspekční zprávu, jejíž závěr by před rokem a půl jen málokoho napadl.
Zodpovědný kolega
Strojvedoucím soupravy byl Martin H. (†40), který v roce 2017 jedné srážce svým bdělým chováním zabránil. Dvacet dotázaných kolegů hodnotila otce dvou dětí jako profesionálního a zkušeného kolegu, se kterým vždy byla výborná spolupráce. Lidsky jej popsali jako pohodového, klidného a zodpovědného člověka. Vyloučena byla i možnost dlouhodobé únavy, jelikož přesčasy si většinou nezapisoval.
Přestože byl Martin H. krátce před nehodou na pravidelné lékařské prohlídce, během které u něj doktor žádné závažné zdravotní problémy nenašel, je inspekce přesvědčena, že šlo o selhání srdce. K takovému závěru došli, jelikož muž v situaci nereagoval adekvátně – nepokusil se opustit stanoviště a zůstal sedět v sedadle.
Vyšetřovatelé se rovněž dotazovali dalších strojvedoucích, kteří pravidelně jezdí na trati Praha – Kolín. Ti si v uveřejněné zprávě stěžovali na velmi krátké časy na obraty souprav nebo na pomalý postup Správy železnic při řešení problémů. Dle deníku.cz Drážní inspekce zprávu předala i ministerstvu dopravy, aby přijalo nová bezpečnostní doporučení týkající se rozhledových poměrů.
Rychlá jízda
Velmi diskutovanou se v minulosti stala i strojvedoucího nebezpečná jízda a porušení předpisů. Ke srážce došlo v 66 km/h, ale o šest sekund dříve, když obsloužil tlačítko bdělosti, rychlost dosahovala hraniční meze 120 km/h. Automatický systém tuto jízdu vyhodnotil jako nebezpečnou a sám rychlost vlaku snížil. K nehodě tedy došlo bez patřičné reakce řidiče.
Celé vyšetřování komplikovala i velká deformace přední kabiny. Záznam z rychloměru se podařilo stáhnout až na třetí pokus. „Čelo řídicího vozu bylo zcela deformované, stanoviště bylo zničené, ovládací pult strojvedoucího byl posunutý o cca 2 m dovnitř vozu až na sedadlo strojvedoucího a mezistěnu,“ uvádí se ve zprávě.