Východně od Prahy, poblíž městyse Nehvizdy, vyroste terminál připravované vysokorychlostní trati (VRT). Půjde o vůbec první stavbu tohoto druhu na území České republiky. Přestože se o potřebě vysokorychlostních tratí, na kterých vlaky mohou jezdit přes 300 km/h, jedná už od devadesátých let, potřebné kroky k jejich realizaci proběhly až relativně nedávno.

Hypermoderní až futuristický terminál je první vlaštovkou chystané VRT z Prahy do Brna. První úsek této tratě mezi Běchovicemi a asi 30 kilometrů vzdálenými Poříčany začne SŽ stavět v roce 2025, tedy zároveň s výstavbou terminálu. Na zmiňovaný úsek by se později měla napojit jak trať do Brna, tak i mezinárodní spojení do Hradce Králové a dále pak do polské Wrocławi.

Kromě terminálu řešili architekti i okolí

Mezinárodní architektonicko-urbanistickou soutěž vyhlásila SŽ na podzim loňského roku. „Architekti ve spolupráci s urbanisty a dopravními inženýry měli možnost od začátku září do konce listopadu minulého roku navrhnout přesné umístění a vnější i vnitřní podobu nového terminálu vysokorychlostní železnice. Návrhy hodnotila porota složená ze šesti nezávislých architektů, dvou zástupců Správy železnic a starosty Nehvizd, v jejichž těsné blízkosti se nové nádraží vybuduje,“ řekl generální ředitel Správy železnic, Jan Svoboda.

Do soutěže se přihlásilo celkem 21 ateliérů nejen z České republiky, ale i ze zahraničí. Kromě podoby samotného terminálu uchazeči navrhovali jeho napojení na autobusové linky pražské a středočeské integrované dopravy.

„Podle zahraničních zkušeností lze očekávat, že terminál Praha východ se stane impulzem k rozvoji přilehlého okolí. Proto měla architektonická soutěž i druhou, urbanistickou část, ve které soutěžní týmy rozpracovaly širší okolí terminálu. Návrhy prověřily několik možných přístupů od poměrně husté zástavby městského typu až po volnou krajinu, i postupný přerod od nádraží ve volné krajině po centrum nového města,“ vysvětlil Svoboda. „Z výše zmíněných důvodů bylo součástí návrhu i řešení parkovacích míst pro 3 000 aut,“ dodal Svoboda.

Dokumentace bude hotová za rok

V minulých dnech už SŽ podepsala smlouvu s česko-francouzsko-britským konsorciem, které bude mít za úkol připravit Dokumentaci pro územní rozhodnutí (DÚR) a dokumentaci pro posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Zakázku ve výši 184,6 mil. Kč zpracují společně firmy Sudop Praha, Egis Rail a Mott MacDonald. Dokumentace má být hotova do poloviny příštího roku.

Zpočátku bude stanice využívána převážně pro dálkové vlaky jedoucí z Prahy do Kolína a dále na východ Čech. V důsledku toho by se měly uvolnit dosud používané tratě, které by tak mohly posílit příměstskou dopravu.

Fotogalerie
8 fotografií