Dvorecký most by měl zlepšit propojení mezi Smíchovem a Podolím, respektive Pankrácem na jižní straně Prahy. Mezinárodní soutěž na jeho realizaci vypsalo hlavní město v roce 2018, odborná porota nakonec vybrala jako vítězný návrh od Atelieru 6. Už nyní v rámci rekonstrukce Nádražní ulice došlo k přípravě napojení tramvajové linky na budoucí most.

Snažíme se zkoordinovat okolní stavební projekty s výstavbou nového mostu. Opravu Barrandovského mostu máme naplánovanou do 5 stavebních sezón a předpokládáme, že největší omezení dopravy už bude probíhat v době, kdy bude Dvorecký most stát, aby nedošlo ke kolabování dopravy,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr. Most by se měl začít stavět v příštím roce a hotov by měl být v roce 2025.

Nový most „doladí“ umělec Kryštof Kintera

Dvorecký most na obou stranách v podstatě ohraničuje jakýsi vstup do centrální Prahy. Toho chtěli autoři využít a kromě mostu samotného, připravili návrh i pro okolí mostu. Na něm spolupracují jak s krajinářským architektem Zdeňkem Sendlerem, tak s umělcem Kryštofem Kinterou.

Linie Dvoreckého mostu je velmi čistá, proto nepřipadalo v úvahu ji jakkoli „kazit“ například velkoformátovými sochami přímo na mostovce. Proto jsme přistoupili k proměně prvních mostových oblouků a to na obou stranách, aby nedocházelo ke zneužití prostoru a zároveň k jeho znehodnocení,“ vysvětlil Kintera.

Na podolské straně bude první oblouk mostu přímo sousedit s cyklostezkou, která je hojně využívaná. Podle Kintery tam za rok projede několik stovek tisíc lidí. „Toho jsme chtěli využít a pod prvním obloukem vybudovat jakési kulturně sportovní místo,“ popisuje umělec.

„Struktura stavby mostu nahrává vzniku skateparku, ale nechtěli jsme se omezit pouze na jednu sociální skupinu, proto zde přibude i lezecká stěna a připravíme zde i místo vhodné pro koncerty nebo divadlo. Samozřejmě zde bude také stánek s občerstvením a klidová zóna, kterou půjde využít třeba na pikniky,“ vyjmenovává Kintera. Do budoucna by celý prostor měl mít svého produkčního, který by jednotlivé aktivity koordinoval a vymýšlel zároveň program.

Na Smíchově vnikne „botanická zahrada“

Smíchovská strana mostu je pak zcela odlišné místo, proto i využití prvního oblouku bude jiné. „Okolí lihovaru je taková urbánní džungle. Celá křižovatka bude velmi vyíženým dopravním uzlem, kde se budou potkávat tramvaje, autobusy, auta a cyklisté. Proto nepřipadalo v úvahu zde budovat podobnou zónu jako v Podolí,“ vysvětluje umělec.

„Shodli jsme se, že tu vytvoříme jakousi parafrázi na Botanickou zahradu, akorát místo květin a stromů zde bude „vysazeno“ pouliční osvětlení. Sháníme městské lampy z celého světa a těmi pak v kombinaci se zelení osadíme nájezd na most.“ dodal Kintera. Intenzita a barva světla bude elektronicky řízena a mají imitovat barevnost tradičních sodíkových lamp.

Fotogalerie
19 fotografií