Trojská kotlina je území o rozloze zhruba 800 hektarů, které se táhne od Holešovic až do Sedlce a zasahuje do 4 městských částí. Území má tedy několik správců i majitelů. I z tohoto důvodu už před třemi lety vznikl spolek Příměstský park Trojská kotlina, který sdružuje nejen okolní městské část, ale kromě nich i Koalici pro řeky.
"Chceme, aby se oba vtavské břehy rozvíjely rovnoměrně. Proto plánujeme i spolupráci s univerzitami, které nám v rozvoji parku budou pomáhat. Chystáme i speciální projekty jak pro děti, tak pro dospělé," uvedla už dříve radní Prahy 7 Lenka Burgerová (Praha Sobě).
„Lepší využitelnost kotliny pro rekreaci Pražanů chceme podpořit pomocí konkrétních projektů, jako je například propojení vltavských břehů a Císařského ostrova lávkami a snazší dostupnost kotliny z nejbližšího okolí,“ podotýká Martin Polách, který je členem Komise územního rozvoje MČ Praha 6, která je v celém projektu také zapojená.
Spolupráce je důležitá
A právě zmíněný spolek má jednotlivé aktivity koordinovat, aby na sebe navazovaly. Díky tomu se podařilo z Císařského ostrova odklidit několik skládek a začít s postupnou revitalizací celého území.
Následovat budou studie, které by měly upravit břehy Vltavy, trojské nábřeží, řeší také novou lávku z Papírenské ulice do Troji nebo komplexní protipovodňovou ochranu pražské zoo. která byla v minulých letech několikrát kompletně zaplavena a i letní přívalové deště dokáží v zoo natropit pořádnou neplechu a vyplavit některé pavilony.
Smysluplné využití zeleně
„Praha má na rozdíl od jiných měst relativně velké množství zelených ploch. Mnoho jich ale nevyužívá nebo jsou v zoufalém stavu. Rádi bychom tedy tyto plochy využili smysluplně. Máme v plánu upravit břehy do stavu, v jakém byly zhruba před sto lety. Nechceme z této oblasti dělat uhlazený francouzský park, půjde spíš o městskou divočinu,“ vysvětlil ředitel IPR Ondřej Boháč.
Celá oblast je poměrně nesourodá, nachází se tu čistička odpadních vod, ale i poměrně cenná příroda. Propojení na první pohled absolutně rozdílných prvků by měla také přiblížit chystaná naučná stezka.
„Naučná trasa se bude jmenovat „Cesta krajiny a infrastruktury“ a ukáže, že témata přírody, rekreace a dopravní i technické infrastruktury lze víceúčelovým přístupem bezkonfliktně provázat,“ doplnil Boháč. Stezka je také v nejvíce pokročilé fázi. Dokončena by měla být do dvou let. Celková revitalizace oblasti by pak měla být hotová do roku 2030.