Debaty o nutnosti nových přechodů na Karlově náměstí se vedou už od roku 2013. „Když Institut plánování (IPR) začínal, úprava Karlova náměstí měla být takovou vlaštovkou, na které bychom ukázali, že se veřejný prostor dá upravit tak, aby vyhovoval všem. Mysleli jsme, že to stihneme do voleb 2014. To se nestalo, ale jsem moc rád, že to realizujeme, i když se zpožděním,“ vysvětlil Ondřej Boháč, ředitel IPRu.
Nejvytíženější křižovatka na světě
V minulých letech byly na křižovatce také vyměněny tramvajové koleje. „Je to nejvytíženější křižovaka na světě, ve špičce tu projede až 173 tramvají za hodinu. Zároveň je tu jeden z hlavních tahů na magistrálu, proto je velmi důležité, aby byla v perfektním stavu,“ vysvětlil Adam Scheinherr. „Ty úseky, které se opravily loni, se samozřejmě znovu rozkopávat už nebudou,“ dodal.
Tři nové přechody
Chodci na Karlově náměstí se konečně nebudou muset dlouho dopředu rozhodovat, kudy chtějí jít. První z přechodů povede přes Resslovu ulici a propojí Charles Square Center a ČVUT. Další povede východozápadně k tramvajové zastávce a poslední propojí severní a jižní stranu parku na úrovni tramvajové zastávky v Ječné ulici.
Podle ředitele IPRu Ondřeje Boháče proběhlo několik mikrotestů a zjistilo se, že nové přechody nebudou mít na plynulost dopravy žádný vliv. Přesto jejich vznik komplikovala především dohoda s dopravní policií, které plánované změny musela schválit.
Adam Scheinherr symbolicky přeřezává zábradlí, které v rámci rekonstrukce z Karlova náměstí zmizí a vzniknou tu nové přechody Veronika Foltová
„Řeknu to s nadsázkou, ale mám takový pocit, že si na dopravní policii myslí, že řidiči tramvají jsou velmi krvelační a netouží po ničem jiném než srazit co nejvíc chodců. I když jsme argumentovali tím, že podobná křižovatka funguje třeba u Anděla a to dokonce bez světelné signalizace, dohoda trvala od toho roku 2013.“
Na Karlově náměstí částečně zmizí zábradlí, které rozděluje park a znesnadňuje pohyb chodců. Zábradlí podél ulice Resslova pak zůstane zachováno. Počítá se i s úpravou povrchů chodníků, vozovek a nároží křižovatky.
Opravy po obvodu náměstí budou navazovat
Po ukončení zmíněných oprav budou následovat další a to po obvodu náměstí. Přechody pro chodce budou bezbariérové a bude jich tu celkem 16, upraví se i šířka vozovky, kde bude umístěn i cyklopruh. Na komunikacích bude klasický asfalt, chodníky pak budou z žulové štípané mozaiky, dále se počítá s úpravami vjezdů k objektům, které budou, stejně jako parkovací stání, z pojížděné žulové dlažby. Už v rámci této etapy dojde k výsadbě nových stromů. Tato etapa by podle ředitele TSK Jozefa Sinčáka měla vyjít na 65 milionů korun.
Úprava parku jako třešnička na dortu
V poslední etapě dojde i k úpravě zeleně. „Minulý týden autorský tým odevzdal dokumentace pro územní rozhodnutí, na které bude neprodleně navazovat projednání s příslušnými úřady. Předpokládá se, že rekonstrukce parku by mohla začít v roce 2023,“ řekl Ondřej Boháč. V rámci rekonstrukce bude například v jižní části parku opraveno dětské hřiště, zmizí beton okolo a herní prvky budou interaktivní, aby si děti mohly hrát po celém parku.