Autobusy, tramvaje, metro i vlaky Pražské integrované dopravy (PID) by mohly nový kabát obléknout už koncem letošního roku. „Jednotný vzhled jim chybí už déle než 25 let,“ zdůvodnil projekt náměstek primátora Adam Scheinherr. Opozici ale zvedl ze židle!

Vadí jí například, že Praha dosud nemá vyřešená autorská práva tvůrce současné podoby tramvají, Patrika Kotase (55), jichž by se změnou magistrát dotkl. „Scheinherr spolu s primátorem v tichosti schválili uzavřenou soutěž na vizuální styl, vítěze a podobu ale tají,“ vadí třeba zastupitelce Alexandře Udženiji (44, ODS).

„Nikdo nic netají, je to standardní proces,“ řekl Blesku Scheinherr. „Nová barevnost je navíc to poslední, co v době úspor pražská MHD potřebuje. Bude stát miliony, které jsou třeba jinde,“ pokračuje Udženija. Přesto je nejspíš rozhodnuto. Ačkoliv Scheinherr prohlásil, že výsledek bude jasný a oznámí ho nejpozději začátkem srpna, podle informací Blesku jej dávno zná! Vítězem má být grafický designer Petr Štěpán (41), který vidí pražskou MHD v červenobílých pruzích.

Porušují cizí práva?

Štěpánova verze vadí i architektu Kotasovi, autorovi nynější podoby tramvají. Přestože Scheinherr to odmítá, Jaroslava Janderová (70, ODS), šéfka kontrolního výboru zastupitelstva, připustila: „Je otázka, do jaké míry by změny zasahovaly do jeho autorských práv.“

Takto mají v novém pruhovaném řešení vypadat pražské tramvaje, podélnou červenou nahradí svislá…
Takto mají v novém pruhovaném řešení vypadat pražské tramvaje, podélnou červenou nahradí svislá…
Autor: archiv Blesku, INT

Právě jí také Kotasův advokát již začátkem června předal žádost o prošetření jednání Scheinherra a zastupitele Pavla Zelenky (50, Praha sobě) v souvislosti s etickým kodexem zastupitelů. V dopise mimo jiné poukazuje i na propojení některých členů výběrové komise s vítězem soutěže. „Pokud má nějaké relevantní nároky, nechť se obrátí na soud. Lživým osočováním se nikam nedostaneme,“ reagoval pro Blesk Scheinherr.

Vyhozené miliony?

Opozice se hrozí obří investice, kterou spočítala až na 100 milionů korun. Scheinherr již dříve Blesku řekl, že změna bude provedena v rámci běžné údržby a tedy výrazně levněji. „Přestříkáním tramvají při údržbě nic neušetří. Když si necháte v autoservisu opravit škrábnutý lak na dveřích, tak vám k tomu také zdarma nepřelakují celý vůz,“ řekl k tomu Blesku zastupitel Ondřej Martan (38, ODS).

Že by se nový vizuál měl týkat výhradně nově pořízených vozů, a nepřemalovávat za každou cenu celoplošně stávající vozový park, zastává předseda koaličních Spojených sil pro Prahu Jiří Pospíšil (TOP 09). „Já i Hana Kordová Marvanová (STAN) jsme na koaliční debatě jasně řekli, že není možné, aby v této době nedostatku finančních prostředků, kdy je třeba šetřit, se přemalovaly všechny vozy. To by mohlo stát stovky milionů korun,” uvedl.

„Když bude malá oděrka, tak neuděláme celou lakovou výměnu. Nové autobusy, které se pořídí, už budou v novém designu. Jde především o ně, u nich moderní design nezpůsobí žádné vícenáklady. Dodavateli je jedno, jak to nabarví,“ dodal však Scheinherr.

Nefunkční barvy

Kromě výdajů na změnu stylu opozice řeší i samotnou barevnost. Podle jimi oslovených odborníků na průmyslový design není zrovna nejvhodnější. „Například metro bude mít barvy prohozené a cestující může dlouho mást, že vstupy budou oproti nynější červené naopak bílé. Přitom barvy mají cestující navádět, usnadnit jim orientaci,“ uvedli zástupci opozice. Na vlacích CityElefant naopak mají být dveře „utopené“ v celočerveném pruhu.

Víte, že… Patrik Kotas je uznávaný odborník na návrhy dopravních staveb a designér prostředků hromadné dopravy, vytvořil i podobu stanic metra Střížkov a Rajská zahrada. Ta získala ocenění Stavba roku 1999.

Fotogalerie
18 fotografií