Co je v jiných zemích běžné, bude v Praze horkou novinkou. Dopravní podnik již dlouho avizuje, že počítá na lince metra D s automatickým provozem. Zvažuje ale, že by zautomatizoval také linku C, která je vytížená na maximální možnou kapacitu. „S automatizovaným provozem metra počítáme na nové trase D, ale uvažujeme o něm také na lince C. Při plném provozu jezdíme na lince C na maximu kapacit a další navýšení provozu či zkrácení intervalů budeme Pražanům moci nabídnout až po nasazení automatického systému metra,“ uvedl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). První kolo konzultací potrvá zhruba do poloviny letošního července. Vypsat tendr plánuje Dopravní podnik v první polovině příštího roku.

Nejvýhodnější podmínky

K jednání s možnými dodavateli, plánuje DPP přizvat celkem 8 předních světových výrobců automatizovaných systémů metra, např. kanadský koncern Bombardier, německý Siemens, francouzský Alstom, italskou společnost Ansaldo STS ze skupiny Hitachi, Thales, Stadler a další. Cílem je především získat co nejvíce informací a nastavit podmínky tendru tak, aby byl pro Prahu co nejvýhodnější.

Záměrem města a podniku je mít pro obě linky jednotný technologický systém i soupravy,  „Očekáváme, že při objednávce automatických souprav pro obě linky pražského metra se dostaneme na výhodnější ceny,“ uvedl Scheinherr.

Času není mnoho

I když je zahájení provozu na lince metra D plánované až na rok 2027, je podle generálního ředitele DPP Petra Witovského nutné začít s jednáními už nyní. „Abychom tento termín splnili, musíme paralelně pracovat nejen na stavební části projektu, ale i na dodávce nového automatického dopravního systému. Ekonomicky dává smysl, abychom ji realizovali souběžně nejen pro déčko, ale i pro modernizovanou linku C. Tento postup se nám osvědčil i u jiných projektů, proto nevidíme důvod, proč v něm nepokračovat i zde.“

Úprava zákona

Aby v Praze mohlo jezdit automatizované metro, bylo třeba v minulosti i navrhnout novelu zákona. Do té doby musel dopravce zajistit, aby drážní vozidla řídily osoby, které mají platný průkaz způsobilosti. Novelu v roce 2019 navrhl Petr Dolínek (ČSSD), který v minulém volebním období vykonával post náměstka primátorky hlavního města pro oblast dopravy. Novela stanovuje výjimku právě pro metro s automatickým provozem.

Zkrácení intervalů

Pražské metro ročně přepraví asi 433 milionů cestujících, tedy asi 1,2 milionu denně. Nejkratší interval 115 sekund je ve špičce na lince C, která je nejvytíženější linkou metra. Stávající technologie systému zabezpečení ale neumožňuje další zkrácení intervalu. Navýšení kapacity a zkrácení intervalu až na 85 vteřin by umožnilo právě zavedení provozu bezobslužných vlaků.

Fotogalerie
50 fotografií