Správa podmínky soutěže konzultovala s památkáři, soutěžící tak budou muset respektovat požadavky památkové péče a zároveň všechny relevantní předpisy a normy. Samotný tendr se uskuteční podle pravidel České komory architektů. Počet jeho účastníku správa neomezila, stejně jako finanční limit.
Hodnoticí komisi budou tvořit zástupci Správy železnic, dále pražského magistrátu, městské části Praha 5, ČVUT, Klubu za starou Prahu a vybraní architekti. Mezi přizvanými odborníky jsou také zástupci Národního památkového ústavu. Komise během soutěže vybere maximálně šest návrhů, které účastníci následně dopracují. Vítěz tendru by měl být znám na začátku příštího roku.
V minulosti se objevilo několik variant řešení špatného technického stavu konstrukce. Mezi nimi byl mimo jiné návrh na zbourání a stavba nového mostu pro vlaky i auta, výstavba repliky nebo návrh vybudovat na současných pilířích novou konstrukci. Odborníci z Kloknerova ústavu ČVUT doporučili předloni železniční správě most neopravovat a nahradit jej novým. Ministerstvo kultury nicméně loni uvedlo, že obnova soumostí jako památky je možná, aniž by soubor pozbyl památkové hodnoty či přestal sloužit svému účelu.
Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud. Současný most je tvořen třemi příhradovými nosníky s rozpětím 69,9 metru, široký je 8,1 metru a dlouhý 298,4 metru. Konstrukce je podle památkářů významnou technickou kulturní památkou v exponované části Pražské památkové rezervace.