Začátek prací na rekonstrukci vnitřních prostor symbolicky stvrdil podpisem generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda se stavebními firmami Avers a Strabag Rail. Obnova zašlé slávy budovy bude stát 303 milionů korun. Přihlížel tomu i ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). „Líbí se mi, že mají zájem z toho udělat z toho udělat kulturně-společensko-dopravní centrum, které je na ideálním místě v Praze,“ pochválil záměr Správy železnic.
První část rekonstrukce se zaměří na obnovu historických sálů v severní části Fantovy budovy. Stavební práce jsou naplánovány také v přízemí, v prvním podzemním podlaží a v mezaninu. Interiéry by se měly co nejvíce přiblížit původní historické podobě. Budova se má také propojit s podchody a s odbavovací halou. Cestující by v ní po dokončení měli najít kavárnu, restauraci, čekárnu či dětský koutek.
Na nádraží za kulturou
Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda poznamenal, že už pomalu finišují opravy venkovní fasády. Vevnitř podle něj vznikne „kulturně-společenský svatostánek“, který nemusí nutně souviset jen s železniční dopravou. „Ve světě je běžné, že se na nádraží chodí nejenom na vlak, ale chodí se i za kulturou,“ řekl. V zadních částech budovy má vzniknout tzv. VIP lounge, což je podle něj ve světě běžnou součástí nádražních budov.

Na tuto část rekonstrukce navážou práce ve zbývajících prostorách, výjimkou je už zrenovovaná bývalá Fantova kavárna. Bezbariérový přístup do jednotlivých podlaží zajistí výtahy. Opravy by měly být kompletně hotové do roku 2023. Pokročila také stavba nového podchodu, který má propojit nádraží s Žižkovem. Začala loni na podzim a hotová by měla být letos v srpnu.
Další plány
Jeden z projektů, který se připravuje, je revitalizace všech podchodů. Na nový design už proběhla i architektonická soutěž. Obnovou projde osvětlení, obklady i dlažba. V plánu je také nové nový informační systém, už do konce letošního roku chce SŽ zahájit realizaci tohoto projektu.
Nasvícení budovy
Další plány se týkají i Fantovy budovy. „Chceme se zařadit po bok Národního muzea a Státní opery, a chceme, aby Fantova budova byla z venku slavnostně nasvícena,“ řekl ředitel sekce Stavební správa západ SŽ Petr Hofhanzl. Nasvícená by měla být už v polovině července.
Nová odbavovací hala
Pracuje se také na projektu přímo před budovou v sousedství magistrály. Celý prostor, který dnes působí ne zrovna přívětivě, by se měl propojit s okolními chodníky. SŽ plánuje vypsat architektonickou soutěž na novou odbavovací halu.
„Chceme se zbavit zákoutí, kde kdysi stávaly taxíky, které jsou dnes nevzhledné. Chceme tam vytvořit nové parkovací plochy, nové obchodní jednotky a hlavně revitalizovat prostranství na střeše haly,“ doplnil Hofhanzl. Dnes je tam podle něj nevzhledné parkoviště a architektonická soutěž by měla dát odpověď na otázku, jak prostor smysluplně využít. Lze uvažovat o stavbě dalších nadzemních podlaží.
Hofhanzl rovněž připomněl, že na magistrátu se pracuje na novém vedení tramvajové trati, která by měla vést od Národního muzea do Washingtonovy ulice, díky čemuž by měla vzniknout nová zastávka přímo před odbavovací halou ve Vrchlického sadech. Samotné sady, kterým většina lidí neřekne jinak, než „pražský Sherwood“ plánuje magistrát také proměnit. V budoucnu se také chce SŽ věnovat lepšímu propojení Hlavního a Masarykova nádraží.
Památkově chráněnou Fantovu budovu pražského hlavního nádraží od 7. dubna 2021 opět zdobí plastika zlatých křídel z roku 1907. CNC/David Malík