Cyklodepo na Florenci, konkrétně pod magistrálou na Těšnově, funguje od loňského listopadu. Magistrát ho zde vybudoval v podstatě na zkoušku, aby se zjistilo, jestli mají o tento druh dopravy soukromé přepravní firmy zájem.

Ukázalo se, že myšlenka rozvážet v centru Prahy zásilky na kole, místo dodávkou, zarezonovala. Za půl roku se z cyklodepa na Těšnově přepravilo už 30 tisíc zásilek. Navíc všech 8 firem, které v rámci projektu kooperují s městem, chce v projektu pokračovat a prodloužily smlouvu.

Cyklodepa pomohou snižovat emise ve městě

„Po půlroční zkušenosti můžeme jednoznačně říci, že jde o vhodný nástroj na zefektivnění dopravy. Úzké uličky v centru Prahy jsou pro dodávky často průjezdné jen těžko, navíc kola mohou jet přímější cestou. Sníží se tedy jak emise, tak dopravní zátěž,“ pochvaloval pilotní projekt náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). „Pokud se zásilku nepodaří doručit, může ji kurýr vrátit do depa a nemusí s ní jezdit zpět do skladu až někam na kraj Prahy,“ zdůraznil další výhody.

Přímo pod magistrálou na Těšnově se otevřelo fungl nové cyklodepo. Nákladní elektrokola mají nahradit dodávky a v centru města budou rozvážet nákupy a balíky.
Autor: IPR

Cyklodepo vzniklo v době pandemie, kdy sektor e-commerce zažil výrazný boom. „Covid výrazně urychlil rozvoj tohoto odvětví. Dříve se objednané zboží doručovalo klidně týden, to už je v dnešní době takřka nepřijatelné. Zákazníci chtějí své zboží nejlépe do druhého dne a tomu se snaží vyjít vstříc i přepravní společnosti,“ řekl Róbert Sobčák, specialista rozvoje dopravy magistrátu hl. m. Prahy.

Podle Sobčáka je město pouhým průkopníkem těchto dep a předpokládá, že do budoucna by další podobná měla vznikat už v režii soukromých firem. „Kromě dalšího depa u Anděla, které bychom chtěli otevřít na přelomu července a srpna, by ráda Praha vybudovala síť asi dalších 10 cyklodep a doufáme, že s budováním dalších se přidají samotné firmy,“ dodal Sobčák.

Správu nově převezme TSK

Prozatím budování cyklodep zůstává v režii města, respektive Technické správy komunikací (TSK). Ta nově od 1. května převezme správu nad cyklodepem Těšnov a vybuduje i nové depo u Anděla, které se bude nacházet pod křižovatkou městského okruhu s Plzeňskou ulicí na místě dnes opuštěného soukromého parkoviště.

„V současné chvíli plánujeme určité úpravy v cyklodepu na Těšnově. Chceme například vyměnit dočasné oplocení za trvalou variantu, která bude navíc esteticky přívětivější. Zkušenosti z Těšnova nám také pomohou při budování depa u Anděla,“ vysvětlil Filip Hájek z TSK. U Anděla bude působit většina firem, které jsou i na Těšnově, ale ne všechny. „Na některé v prvním depu nezbylo místo, ty tedy budou teď nově u Anděla,“ doplnil Scheinherr.

Náklady na provoz depa jsou podle TSK mezi 100 až 120 tisíci měsíčně. Tento náklad ale pokryjí poplatky firem, které depo využívají. Město tak poskytuje pouze pozemek. „Rozhodně to není tak, že by celý projekt město dotovalo. Od začátku nám bylo jasné, že provoz musí být pro město udržitelný,“ uzavírá Hájek.

Fotogalerie
26 fotografií