Depot.bike je pilotní projekt, který má na zkoušku fungovat 6 až 8 měsíců a magistrát ho během této doby bude pravidelně vyhodnocovat. Pokud se osvědčí a zájem od doručovacích společností přetrvá, mohl by v budoucnu tento typ dopravy fungovat v Praze na stálo. V první fázi se zapojila většina hlavních logistických hráčů, kteří budou společně provozovat flotilu více než 30 nákladních elektrokol různých typů a technologií. Zatímco třeba PPL sází na kolo s úložným boxem vepředu, u DHL má velký nákladní prostor cyklista za zády a GLS má na své rikše i ochranné plexisklo.

Méně aut, méně smogu a více místa v centru

Cyklodepo bude fungovat na jednoduchém principu. V prostoru bývalého soukromého parkoviště si každá ze zapojených logistických firem postavila svůj velkoobjemový kontejner, do kterých budou dodávky vozit balíky ze skladů na okraji města každý den mezi šestou a sedmou hodinou ranní. Odtud je pak už po centru rozvezou kurýři na speciálních nákladních elektrokolech. Za jeden den dokážou kurýři z tohoto depa doručit až 80 zásilek.

 „Schválně jsme naplánovali otevření cyklodepa tak, abychom stihli ještě letošní Vánoce, které jsou vždy pro rozvozové společnosti nejkritičtějším obdobím v roce. Lokalita je dopravně dobře dostupná, je skryta pod magistrálou, má velkou kapacitu i skvělé napojení přímo do centra města. Zkušenosti ze zahraničí mluví jasně. Až 32 procent zásilek lze v centrech měst dopravit na cargokolech. když to funguje ve světě, může to fungovat i v Praze,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

„Osobně si myslím, že to nejvíc ocení řidiči dodávek, kteří se třeba zrovna v Rybné snaží zaparkovat, všichni tam na ně troubí a nadávají a oni přitom nesou malou krabičku se šperkem někam na Haštal,“ doplnil náměstek Petr Hlaváček (Spojené síly pro Prahu).

Firmy vznik cyklodepa přivítaly

Vznik nového cyklodepa uvítaly i rozvozové společnosti. Vesměs to všem zapadá do firemní zelené politiky. Třeba společnost DPD rozhodně není v tomto druhu dopravy žádným zelenáčem. Pomocí elktrokol začala balíky rozvážet už minulý rok.

„Jsme velmi rádi, že můžeme být součástí takto unikátního projektu, který pomůže odlehčit pražské dopravě a zlepšit životní prostředí hlavního města. Tato aktivita perfektně zapadá do naší zelené strategie, ve které jsme se zavázali do pěti let doručovat v Praze, Ostravě a dalších 223 evropských městech pouze bezemisně,“ říká Miloš Malaník, generální ředitel DPD.

Pražskou novinku vyzkouší i online supermarket Rohlík, který si bude muset poradit nejen s velmi těžkými nákupy, ale také se budou muset postarat o to, aby se neznehodnotily rozvážené potraviny.

„Proces začíná už na skladě, kde kompletujeme nákupy do samostatných boxů, které vložíme do přepravního kontejneru, a ten doručíme do cyklodepa autem. Přepravní kontejner pojme devět boxů na kola a každý osm nákupů, celkem tedy 72 kompletních nákupů pro zákazníky. Zapojením do projektu pokračujeme v naplňování strategie elektrifikace městské flotily Rohlíku do roku 2025. Bude to výzva, jezdit s elektrokoly totiž chceme i v kopcovitém terénu, například do Holešovic a na Vinohrady,” popisuje Ladislav Janckulík, manažer strategických projektů Rohlik.cz.

Sběrna i výdejna zásilek

Pokud bude provoz vyhodnocen logistickými firmami i magistrátem pozitivně, Praha následně zváží zavedení regulace vjezdu nákladních vozidel do centra města. Cyklodepo by se také na jaře příštího roku mělo rozšířit o tzv. Logistický hub, ve kterém bude možná zásilku osobně předat nebo i vyzvednout. Celou organizaci a provoz má na starosti český specialista na elektrokola - ekolo.cz, ve spolupráci s Technickou správou komunikací.

Fotogalerie
26 fotografií