Pěší, cyklisté, lidé na kolečkových bruslích a v případě nouze i sanitka. Ti všichni mohou od pátku 23. října 2020 znovu využívat přímé spojení mezi Trojou a Prahou 7. Původní lávka se zřítila v prosinci 2017. Čtyři lidi, kteří byli při tomto neštěstí zraněni, Praha odškodnila. Nová lávka je podle náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) mnohem bezpečnější a také lépe kontrolovatelná. Během stavby lávky mezi Trojou a Holešovicemi fungoval přívoz, ten bude teď zrušen.

Pražané lávku chválí

Trojská lávka se lidem otevřela v pátek, kolem druhé hodiny odpoledne. A přestože k tomu odpolední počasí příliš nelákalo, během chvilky se po ní procházeli i projížděli první zvědavci, našlo se i pár běžců.

Trojská lávka po třech letech znovu stojí. Je bezpečnější, širší a v případě nouze tu projede i sanitka
Autor: Blesk:Michal Protivansky/CNC

„Trojská lávka mi hrozně chyběla. Bydlím na Letné a rád chodím běhat. Díky lávce budu moci dělat mnohem lepší okruhy,” pochvaluje si Matěj M. „My bydlíme v Troji, děti měly přívoz rády, ale takhle je to pohodlnější, nemusíme na nic čekat a za chvilku jsme ve Stromovce. Navíc je tahle nová lávka moc hezká, líbí se mi určitě víc než ta minulá. Já jsem spokojená,” řekla Blesku maminka Karolína H.

„Já jsem tedy hlavně zvědavý, jak na tomhle budou jezdit inlinisté. Jak je ta lávka nejdříve do kopečka, a pak se zase svažuje, tak si myslím, že si tady každou chvíli někdo rozbije dr*ku. A ještě ta prkna. No, jsem na to zvědavý. Ale jinak je to fajn,” zhodnotil lávku Ondřej V.

Vyšší, širší a hlavně bezpečnější

Na rozdíl od té původní lávky je konstrukce navržená tak, aby nekorodovala, a každý detail byl snadno kontrolovatelný, což byl problém té minulé,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek primátora.

Lávku postavila firma SMP CZ. Se stavbou se začalo v listopadu loňského roku, takže stavba samotná trvala necelý rok. Lávka je o 1,5 metru vyšší než ta minulá, 256 metrů dlouhá a 4 metry široká, takže se na ní bezpečně vyhnou chodci s cyklisty i bruslaři. Její zábradlí lze v případě povodní sklopit, aby voda mohla plynule proudit. Podle Scheinherra je životnost lávky kolem 100 let.

Zatěžovací zkoušky

Na lávce před otevřením také proběhly příslušné zatěžkávací zkoušky. „Na lávku najelo v jednu chvíli několik multikár a deset nákladních avií v celkové hmotnosti 35 tun. Výsledky zatěžovacích zkoušek jsou v pořádku, proto můžeme lávku bez obav otevřít,“ řekl Scheinherr.

Náměstek také upozornil, že na lávce jsou umístěná čidla, která jsou schopná o stavu lávky online informovat kontrolní středisko. „Oddělení Technické správy komunikací (TSK), které má kontrolu mostů na starosti, bylo také v minulosti posíleno, aby k podobným haváriím už nikdy nedošlo,“ zdůraznil.

S projektantem lávky minulé probíhá soud

V polovině září byl zahájen soud s projektantem předešlé lávky Jiřím Stránským a bývalým šéfem oddělení mostů Antonínem Semeckým. Státní zástupce tyto dva muže obvinil z obecného ohrožení, oba dva ale vinu odmítají. Rozsudek v případu zatím nepadl.

Fotogalerie
67 fotografií