Minulý týden dokončil Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) rozšíření tramvajových ostrůvků na Klárově. Cestující tak získali mnohem více prostoru a nemusejí se už mačkat na úzkém ostrůvku. Naopak se ale výrazně zúžil pruh pro automobily, kde navíc přibyl i cyklopruh.

„Lidé se zde mačkali při výstupu a nástupu a šířka zastávky vůbec neodpovídala jednomu z nejvytíženějších přestupních bodů z metra na tramvaj v centru Prahy. Nehledě na to, že zde spousta turistů začíná cestu na Hrad. Obě nábřeží používají z 85 % lidé cestující v tramvajích a chodci. 10 % je cílová automobilová doprava a pouze 5 % je tranzit. A MHD a chodci v našem rozhodování hrají největší roli,“ popsal situaci na facebooku Adam Scheinehrr (Praha Sobě), náměstek primátora pro dopravu.

Řešení je jen dočasné

O novince informoval ROPID na svém facebooku, kde také upozornil, že toto řešení není trvalé, ale pouze dočasné. „Zatím jde o provizorní řešení, které určitě není dokonalé, ale svůj účel rozhodně plní. V oblasti Klárova existují záměry na komplexní řešení celého prostoru, proto bylo preferováno rychlé řešení s minimálními náklady, které dalším výhledovým záměrům v lokalitě nepřekáží,“ stojí na sociální síti ROPIDu.

🗺 Turisté v Praze aktuálně žádní nejsou, ale to neznamená, že není vhodné se na jejich návrat v některých ohledech...

Zveřejnil(a) Pražská integrovaná doprava dne Sobota 24. října 2020

Klárov se má skutečně začít kompletně opravovat. Studie, kterou vypracoval Atelier A69 architekti dle zadání Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR), je hotová už od roku 2018 a počítá krom vysazení dalších stromů a zpřehlednění dopravy právě i s rozšířenými tramvajovými ostrůvky. A právě než započne celková rekonstrukce, přistoupilo vedení města spolu s DPP tomuto provizornímu řešení, to má navíc výhodu, že nepodléhá zdlouhavým územním a stavebním rozhodnutím.

Ne všichni jsou ze změny nadšeni

Plastová obruba se ale části veřejnosti vůbec nelíbí a upozorňuje, že tato dočasná řešení se často stanou trvalými. „Proč tam je zas ten hnusnej plastovej obrubník a uprostřed ten starej? Chápu, že jde asi o dočasné řešení, ale víme všichni, že tyhle dočasná řešení jsou skoro na furt (viz Jaromírova ulice),“ píše rozladěně na facebooku uživatel Jakub B.

ROZŠIŘUJEME TRAMVAJOVÉ OSTRŮVKY NA MALOSTRANSKÉ Pokračujeme ve zlepšování podmínek pro MHD v centru Prahy a zvyšování...

Zveřejnil(a) Adam Scheinherr dne Pondělí 12. října 2020
„Posunout obrubu trvalým řešením by vyžadovalo územní rozhodnutí a stavební řízení. Toto vidíme jako rychlé řešení pro bezpečnost i zlepšení podmínek cestujících. Památkáři to odsouhlasili a ověříme si tím i dopravní režim před finální úpravou. Esteticky se to poté vylepší,“ vysvětlil pod svým facebookovým statusem Adam Scheinehrr.

Konečně nebudou lidé padat pod tramvaje

Změnu vítají i řidiči tramvají, kteří shodně potvrzují, že při běžném provozu jim z přeplněných ostrůvků lidé doslova přepadávali pod tramvaje. „Když se nevešli na ty ostrůvky, čekali na chodnících. Když jsem vjížděl do stanice, viděl jsem mnohokrát, jak lidi bez rozmyslu kličkovali mezi auty, aby stihli tramvaj. Takže když nám nepadali pod tramvaje, skákali pod auta. Tohle sice není ideální řešení, ale rozhodně lepší než to, co tu bylo,“ řekl Blesku řidič tramvaje Michal F.

Ze dvou pruhů pro automobily však zbyl jeden, kde je namalovaný navíc cyklopruh. Nad šířkou pruhu pro auta a pro kola se pozastavil nejeden cyklista. Podle některých to vypadá, že se auta do svého pruhu nemohou vejít. „Tento cyklopruh je pouze ochranný, to znamená, že auta do něj mohou vjet, ale zároveň tu budou mít cyklisté dostatek prostoru. Zbytek vozovky pak autům postačí, aby mohla cyklistu objet. Alespoň si to teď ozkoušíme nanečisto před kompletní rekonstrukcí,“ uzavřel Scheinherr.

Fotogalerie
12 fotografií