Magistrát chce novým opatřením, které má platit od podzimu, snížit množství aut v srdci města. „Smetanovo nábřeží a Malá Strana patří mezi nejkrásnější místa Evropy. I když politici o jejich ochraně mluví desítky let, stále jsou tranzitním místem,“ zdůvodnil náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (33, Praha Sobě).

Podle jeho návrhu by lidé, kteří nebydlí v Praze 1, 2 nebo 5, mohli do centra jen vjet a vrátit se museli stejnou trasou. Jak toho chce dosáhnout, když je tam většina ulic jednosměrná? „Nově ustanovená pracovní skupina momentálně bude tyto věci řešit do detailu,“ řekl asistent Scheinherra Ondřej Chlupáček.

Se zákazem průjezdu centrem nesouhlasí opozice. „Části obyvatel to pomůže, jiné problém nadělí. Prioritou musí být dostavba okruhu, kterou současná koalice v plánech prodražila až o 60 miliard,“ řekl pražský zastupitel Ondřej Martan (39, ODS). Za pravdu mu dávají i dopravní experti. „Mohlo by dojít k vyššímu zatížení blízkých ulic historického centra, které nejsou na vysokou intenzitu dopravy vhodné,“ varuje Zdeněk Lokaj z dopravní fakulty ČVUT v Praze.

Návrh magistrátu

První etapa, tedy výstavba nových tramvajových zastávek na Smetanově nábřeží a omezení osobní dopravy, by měla být hotova letos na podzim. Magistrát do té doby musí vymyslet například objízdné trasy, protože část zamýšlených vede v současnosti přes jednosměrky.

Dopravní režim Malé Strany

Auta pojedou z Klárova Valdštejnskou přes Tomášskou do Letenské. Nepůjde zabočit nahoru na Malostranské náměstí. Z jihu bude možné přijet Újezdem na Karmelitskou k Malostranskému náměstí, ale nebude možné se tímto směrem napojit na Letenskou, nýbrž pouze objet Malostranské náměstí a pokračovat stejným směrem zpět.

Dopravní režim Smetanova nábřeží

Ulicí 17. listopadu naváží řidiči na ulici Křížovnickou, kde bude možné pokračovat vlevo Platnéřskou, opět vlevo Valentinskou do Veleslavínové a pak zpět Křížovnickou. Z jižní strany pojedou řidiči ulicí Divadelní, poté na Smetanovo nábřeží, zabočí vpravo do ulice Na Zábradlí, okolo Anenského náměstí do ulice Anenská a zpět na Smetanovo nábřeží.

Odborník: Experimentují s námi

Podle dopravního experta Romana Budského se na různých místech Prahy mohou objevit nepříjemné komplikace. „Tranzitní doprava totiž nezmizí, přesune se jen někam jinam. Praha navíc stále nemá dodělaný okruh a pro zhoršení průjezdnosti stačí i sebemenší komplikace,“ řekl Blesku Budský. Důležité prý je, zda je plánovaná změna skutečně promyšlená. „Musíte počítat s tím, kam dopravu odklonit, jestli na to existují kapacity a objízdné možnosti. V opačném případě to bude zase jen experiment, jehož oběťmi se stanou nejen Pražané, ale i návštěvníci Prahy,“ uzavírá.

Fotogalerie
53 fotografií