Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Zataženo, déšť se sněhem 7°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Při srážce dvou letadel zahynulo přes padesát dětí: Jeden z rodičů pak ubodal řídícího letového provozu!

Autor: rix - 
5. července 2021
05:00

Jedna z největších leteckých katastrof se odehrála 1. července roku 2002. Při obrovském neštěstí se zde srazily dva dopravní letouny, a to přímo ve vzduchu! V jednom z nich letělo přes padesát ruských dětí, které se těšily na dovolenou v Barceloně. Při nehodě všechny zahynuly. Slovo si poté vzal jeden z rodičů zesnulých dětí a zavraždil řídícího letového provozu, který měl tehdy letadla nad Bodamským jezerem na starosti. 

V osudnou noc měl řízení letounů nad danou oblastí na starost Peter Nielsen. Jednalo se o velice zkušeného řídícího ze společnosti Sky Guide. Jeho směna ale nepatřila mez nejobvyklejší. Ve firmě byla zrovna nařízena údržba a Nielsenovy systémy tak musely pracovat jen ve velice omezeném režimu. Zkušenému pracovníkovi tak i přes jeho znalosti přetékala práce přes hlavu. Měl sice k dispozici ještě jednoho z kolegů, ale ten si dopřával časté pauzy. Ačkoli bylo jeho chování proti regulím, vedení společnosti dlouhodobě podobné chování tolerovalo. 

Zatímco si Nielsenův kolega dopřával odpočinku, Peter „odbavoval“ jeden letoun za druhým. To mělo za následek, že si nevšiml dvou k sobě blížících se letounů. Aby toho nebylo málo, nákladní Boeing 757 a Tupolev 154 plný lidí letěly ve stejné výšce. Letectví je na podobné situace připravené. Moderní letouny jsou vybaveny systémem TCAS. Když se oba stroje k sobě přiblíží, systémy spolu začnou komunikovat a pilotům obou letadel nařídí takový manévr, aby se obě letadla navzájem vyhnula. 

Video  Nehoda dvou letadel na Bodamským jezerem  - Videohub
Video se připravuje ...

Systém nařídil Boeingu klesat a Tupolevu stoupat - problém by byl tímto zažehnán. Prací zahlcený Nielsen ale netušil, co systém pilotům zadal a pilotu ruského Tupolevu nařídil slovy klesání. Piloti Boeingu dodrželi pokyny systému TCAS a zahájili také pokles, ale nemohli okamžitě informovat Nielsena, protože ten se v tu dobu věnoval ruskému letounu.

Ruští piloti ignorovali instrukce ke stoupání vydané systémem TCAS, namísto toho uposlechli instrukci letového dispečera a zahájili sestup. Z tohoto důvodu obě dvě letadla začala klesat. Piloti si nakonec chybu uvědomili, ale bylo už pozdě. Obě letadla se ve vzduchu v plné rychlosti srazila. 

V ruském letounu zahynuly i děti a manželka ruského architekta Vitalije Kalojeva. Ten označil za viníka řídícího Petera Nielsena, vyhledal si za pomoci soukromého detektiva jeho adresu a před zraky Pieterovy rodiny včetně dětí Kalojev řídícího ubodal.

Švýcarská policie vraha brzy zatkla v místním hotelu a v roce 2005 byl násilník odsouzen za vraždu. V listopadu 2007 byl propuštěn, protože soud uznal, že zabíjel v nepříčetném stavu. V Rusku byl Vitalij Kalojev veleben a po propuštění s velikou grácií přivítán. V současné době je náměstkem ministra stavebnictví.

hirosk ( 5. července 2021 20:13 )

Asi nevidis rozdiel medzi umyselnou vrazdou a neumyselnou. Tak ci tak - na oplatku by podla teba pribuzni toho Nielsena zavrazdit tohto vysinuteho Oseta. A tipujem ze zase jeho pribuzni by mali povrazdit ich pribuznych a takto by to asi podla teba malo pokracovat az kym nikto ziadnych pribuznych nebude mat, ci?

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa
Osoby v pátrání