Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

Kolona 10 kilometrů do Německa: Fronty až do března? A obavy ze šíření nákazy mezi řidiči

Aktualizováno -
17. února 2021
12:31
Autor: Dagmar Machotová, ČTK - 
16. února 2021
19:25

Mnohakilometrové kolony, hodinová čekání. Hranice mezi Českem a Německem čelí dál kvůli důkladným kontrolám na hranicích obřímu náporu. Německo totiž zařadilo ČR spolu s Tyrolskem na seznam zemí s mimořádně nakažlivou variantou viru a zpřísnilo podmínky vstupu do země. Dopravci mají obavy z toho, aby se řidiči při čekání na kontrolu a testech na hranicích nenakazili. Vicepremiér Jan Hamáček (ČSSD) mluví o snaze průjezd aut zrychlit, jeho vládní kolega Karel Havlíček (za ANO) pak o společném postupu na evropské půdě.

Německý ministr zdravotnictví Jens Spahn prosadil první prodloužení omezení, zatím do 3. března dopravcům zakazuje přepravovat cestující ze zahraničních oblastí s nebezpečnými mutacemi koronaviru. A tvrdě chce dál postupovat i na hranicích.

Německá policie je však podle zdrojů magazínu Der Spiegel údajně přetížená a kromě technického zázemí jí chybí i samotní policisté.

Hamáček chce zrychlit kontroly

Ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) pro Blesk Zprávy uvedl, že je v denním kontaktu se svým německým protějškem Horstem Seehoferem a jednají o opatřeních, která by mohla zrychlit kontroly na hranicích. Konkrétní kroky ale neuvedl.

„S německým ministerstvem vnitra jsme v denním kontaktu, nicméně německá strana na opatřeních trvá. Snažíme se jednat o zrychlení procedur,“ napsal Hamáček v SMS.

Důsledkem německého trvání jsou tak pokračující kilometry dlouhé zácpy na nejfrekventovanějších přechodech, ve kterých uvízli nejen pendleři, ale také kamiony, které zajišťují zásobování. Během prvních dvou dnů, kdy vstoupila nová nařízení v platnost, vrátili policisté více než pět tisíc osob z ČR a Rakouska.

Právě tento fakt kritizují nejen někteří němečtí ekonomové s odkazem na strukturální zatížení ekonomiky v některých sektorech, ale také Hospodářská komora ČR a Svaz průmyslu a dopravy.

Kolony i ve středu a obavy ze šíření nákazy mezi řidiči

Na dálničním hraničním přechodu Rozvadov i od středečního rána roste fronta automobilů na výjezdu do Německa. Kolem 12:00 byla asi 10kilometrová. Jde hlavně o kamiony.

Dopravci se obávají toho, že kolony mohou vést i k šíření nákazy mezi řidiči, řekl ČTK mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Dopravní firmy proto dál žádají o zrušení povinného testování řidičů nebo alespoň o prodloužení platnosti testu.

„Nyní víme, že opožděno je více než 50 procent zakázek. Zákazníci zatím víceméně situaci chápou a problémy tolerují,“ uvedl Felix. „Usilujeme, když ne o zrušení povinnosti testů, tak alespoň o prodloužení intervalu jejich platnosti na víc než 48 hodin,“ podotkl Felix. Podle něj vadí německá opatření i dalším státům, problémy jsou například v Itálii.

Varování před dopady na ekonomiku 

Prezident hospodářské komory Vladimír Dlouhý poslal vládě Andreje Babiše (ANO) dopis, ve kterém apeluje na zavedení tzv. fast tracků, kde by řidiči s negativním testem na covid-19 nemuseli čekat v dlouhých kolonách a mohli zajistit hladké zásobování zbožím na obou stranách hranice.

„Větší propustnost přechodů je mj. klíčová pro sektor automotive, kterému hrozí zpoždění nebo krátkodobé výpadky dodávek dílů a omezení výroby. Situaci na hraničních přechodech by nepochybně usnadnil i větší počet odběrových testovacích míst pro rychlejší odbavení řidičů, kteří při příjezdu na hranice nedisponují negativním testem,“ napsal Dlouhý. 

Dlouhého slova nezávisle potvrzují i zástupci automobilového průmyslu, který je doslova závislý na plynulých dodávkách komponent. Lehká nervozita panuje v továrně VW ve Zwickau, kde z linky sjíždějí elektromobily a tvoří se luxusní karoserie pro Bentley nebo Lamborghini. 

Mluvčí společnosti Porsche na dotaz magazínu Der Spiegel odpověděl, že momentálně problémy se zásobováním nemají. Taková situace by ale podle něj nastala, pokud by uzavření hranic trvalo déle. 

Problémy i při dodávkách komponentů

Za velký problém pro exportérty označil fronty na hranicích i ředitel Sekce mezinárodních vztahů Svazu průmyslu a dopravy ČR Lukáš Martin.

„S ministerstvem průmyslu a obchodu o situaci intenzivně jednáme. Omezení má negativní dopad zejména na ty firmy, které musí své výrobky odborně instalovat nebo jim poskytovat pravidelný servis. Uzavření hranic přinese zvýšené náklady, patrně ztrátu části zakázek nebo komplikace při dodávkách komponentů. To se týká zejména automobilového průmyslu, který tvoří asi třetinu našeho exportu. Dopady pocítí ale i strojírenství, výrobci zdravotnické techniky, spotřebního zboží a dalších produktů.

Video Havlíček o novém systému kompenzací pro podnikatele a firmy. A balík peněz pro kongresy a veletrhy - Blesk Zprávy / ČTK
Video se připravuje ...

Sasko zmírnilo na přechodnou dobu podmínky

Sasko v pondělí zmírnilo podmínky pro české pendlery pracující v energetice, IT, technických službách nebo ve zdravotnictví a udělilo jim výjimku z karantény. Na tiskové konferenci to oznámila saská ministryně sociálních věcí Petra Köppingová, která vede i resort zdravotnictví a boj s pandemií nemoci covid-19. Uvedla, že přechodné období, než pendleři získají potřebné potvrzení úřadů, potrvá do konce tohoto týdne.

„Po jednání se spolkovou a bavorskou vládou jsme se rozhodli výjimku rozšířit,“ řekla Köppingová. „Podmínkou bude negativní test na koronavirus a denní testování,“ zdůraznila. Podle dosavadního saského nařízení z pátku minulého týdne mohli do Saska jen ti čeští pendleři, kteří pracují ve zdravotnictví, pečovatelských zařízeních a v zemědělství, zejména v živočišné výrobě.

Podle vicepremiéra a ministra průmyslu a dopravy Karla Havlíčka (za ANO) se v Bruselu připravuje společná pozice zemí postižených jednostrannými německými opatřeními. Současně probíhají pracovní jednání se spolkovými ministerstvy vnitra, zahraničí a dopravy.

„Postupujeme koordinovaně se slovenskými a rakouskými kolegy, máme podporu Polska, Itálie, Nizozemska a dalších států, které vidí, jaké obrovské problémy německé restrikce znamenají nejen pro dopravu, ale také jaké mohou mít negativní dopad pro automobilový průmysl,“ uvedl pro Blesk Havlíček. Stranou jednání nezůstala ani Evropská komise a visegrádská čtyřka.

 

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa