Distanční výuku čeká novinka: Zapojí se i inspektoři. Vláda o školách rozhodne ve středu
Česká školní inspekce (ČSI) od pondělí pošle do škol a na monitory žáků své inspektory, aby zhodnotili fungování distanční výuky. Nebude se ale jednat o vyšetřování jednotlivých škol, jak zdůrazňuje inspekce. Výsledky průzkumu mají naopak pomoci školám v tom, jak výuku na dálku zvládnout a co by bylo zapotřebí zlepšit. Šetření přichází v době, kdy se má měnit protiepidemiologický systém PES. Podle ministra Jana Blatného (za ANO) by se mohlo příští středu rozhodnout, jestli se žáci a studenti vrátí do lavic i přes pátý a nejvyšší stupeň.
Vyšší ročníky ZŠ a SŠ se možná brzy vrátí do školních lavic. Možný konec distanční výuky pro maturanty či žáky připravující se na přijímací řízení avizoval na páteční tiskové konferenci ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO).
„V případě, že to epidemická situace povolí, tak bychom mohli uvažovat o celém prvním stupni,“ řekl ministr zdravotnictví. Podle něj je ale nyní brzo na to říkat, kdy to nastane. „Budeme to vědět v průběhu příštího týdne,“ uvedl. V pondělí chce Blatný představit upravený systém PES vládě a ve středu by se mělo rozhodnout o tom, kdy kdo do školy půjde. „Nebude to dřív než to další pondělí,“ dodal. Nutno dodat, že návrat žáků a studentů do lavic byl podmínkou KSČM pro podporu prodloužení nouzového stavu.
Na monitoru žáků přibude inspektor
Jak zjistily Blesk Zprávy, možný návrat části tříd do škol není jedinou věcí, kterou se resort ministra Roberta Plagy(ANO) zabývá. Od pondělí se totiž do distanční výuky zapojí inspektoři z úřadu České školní inspekce. Jak ale upozorňuje ČSI Blesk Zprávy, nebude se jednat o „šmírování“ nebo kontrolu. Inspektoři budou mít za úkol zjistit, jak distanční výuku zlepšit a jak pomoci žákům i učitelům.
„Jde o snahu zjistit, jak fakticky vzdělávání ve školách probíhá v situaci, kdy část žáků je přítomna prezenčně (1. a 2. ročníky základního vzdělávání) a část distančně, pomoci školám situaci vyhodnotit, vysledovat přístupy, které školy po mnohaměsíční zkušenosti s distančním vzděláváním aplikují, podívat se na průběh hodin vedených prezenčně i distančně s ohledem na jejich zaměření, obsah a efektivitu, poskytnout školám metodicky orientovanou zpětnou vazbu a současně připravit agregované podklady pro MŠMT k zacílení další metodické podpory,“ vysvětluje náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys.
I podle mluvčí ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Anety Lednové se jedná o metodickou podporu a výsledky šetření budou využity k případné úpravě návrhů pro školy, jak se s distanční výukou popasovat.
ČSI: Nebudeme veřejně hodnotit školy
Účast škol na inspekci je dobrovolná. Mezi nimi je i liberecká SPŠSE. „Distanční výuka na naší škole probíhá dle klasických rozvrhů pro prezenční výuku (s dobrými úpravami). Kantoři mají nařízeno, že minimálně 50% týdenní dotace musí odučit online (…) Co se týká inspekční návštěvy, zde jsme ve spolupráci s inspektory určili hodiny, které chtějí navštívit. Kolegové, kteří tyto hodiny učí, dostali za úkol přes TEAMS pozvat inspektory do výuky. Inspektoři se následně pomocí odkazu, který jim přijde do e-mailu, připojí do výuky,“ vysvětluje pro Blesk Zprávy zapojení své školy do průzkumu ředitel Jaroslav Semerád.
Inspektoři se u Semeráda zapojí i fyzicky do hodin, kdy učitel využívá třídu s interaktivní tabulí.
ČSI zdůrazňuje, že nebude vydána pro školu ani inspekční zpráva. „Teď nejde o nějaké veřejné hodnocení konkrétní školy,“ dodává Andrys. Žáci pak o přítomnosti inspektora budou vědět a před začátkem hodiny jim bude představen.
Zeman by byl šťastný chlapeček, žáci chtějí zpět
Deváťáků je podle údajů ministerstva školství kolem 94 000 a žáků posledních ročníků maturitních i učňovských oborů asi 93 000. Většina z nich byla od března ve škole jen pár týdnů. Distanční výuku pak v pořadu Blesku S prezidentem v Lánech hájila hlava státu Miloš Zeman.
„Ježiši, to by bylo radosti. Paní Vero, kdybych rok nemusel chodit do školy, já bych byl takový šťastný chlapeček. Jednou byly uhelné prázdniny – to jsem byl šťastný chlapeček,“ rozzářil se tehdy prezident na otázku moderátorky, jak by mu bylo, kdyby nemohl skoro rok do školy. Dodal ale, že jako dospělému Miloši by mu distanční výuka vadila.
Za jedno ale s prezidentem nejsou samotní žáci. Není to totiž poprvé, co se bude ČSI zajímat o stav českého školství během distanční výuky. Výsledky listopadového průzkumu totiž ukázaly, že by se děti do školy vrátit chtěly. Jen 24 procent žáků uvedlo, že se mohli během výuky doma naučit více, nežli při výuce na škole. Téměř polovina si ale pochvalovala, že mohla různé činnosti dělat vlastním tempem.
Vedle toho se ale ukazuje relativně překvapivý údaj. Učitelé uváděli, že jen v 10 procentech případů se zapojovali žáci do výuky pravidelně. „Bez on-line komunikace se školou pak bylo 11 % žáků neúplných základních škol a 16 % žáků úplných základních škol. V případě středních škol byly větší problémy zaznamenány v oborech vzdělání ukončených závěrečnou zkouškou, u nichž se on-line komunikaci nedařilo navázat s více než pětinou žáků,“ uvádí se v metodické zprávě ČSI. K tomu dodává, že bez vzdělání bylo zhruba 9 500 žáků.
Důvodem absence je buď nedostatek technického vybavení, ale také nízká motivace samotných žáků. Šetření ukázalo, že malou motivaci může poskytovat i samotný rodič.
Vidim ze tady opet vladne ceska zavist a nanavist.Mam dceru na on-line vyuce a jsem naprosto spokojena. Myslim, ze ucitele to zvladaji skvele a svuj dil musu nest i deti, potazmo jejich rodice, kteri je meli vest k samostatnosti. Take bych rejla, ze ucitel vi lepe nez nejaky inspektor,ktery sedi v kanclu, jak ucit deti. Zna kazde dite osobne, vi co od nej cekat, jake ma zazemi, atd. Takze-dik ucitelum. Neni to vubec jednoduche a svuj plat si rozhodne zaslouzi.