15 metrů čtverečních na zákazníka: Česko je přísné. Jak omezují nákupy v jiných zemích?

Od středy platí v ČR striktní omezení počtu zákazníků v obchodech: na každého musí vycházet 15 metrů čtverečních plochy. V řadě míst v Evropě existují podobné limity, český je však zřejmě nejpřísnější. To některé státy USA povolují jen čtvrtinovou kapacitu. A některé prodejny samy omezily svou kapacitu, třeba i na úroveň odpovídající českému nařízení.
Česká vláda se inspirovala opatřeními ze sousedních zemí. Od prvního října nesmí slovenské obchody pouštět víc než jednoho zákazníka na deset metrů čtverečních prodejní plochy. „Žádná apokalypsa tam nevznikla, zvládají to v klidu,“ odráží český ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček své kritiky poukazem na Slovensko.
Jelikož vláda v Bratislavě usoudila, že druhou vlnu zvládá, zrušila v neděli zákaz vycházení a také otevírá kulturní provoz. V divadlech, kinech a koncertních sálech budou sedadla přístupná ob řadu či šachovnicově, nebo se uplatní limit jeden divák na 15 metrů čtverečních hlediště.
Stejný limit pro obchody jako Slovensko vyhlásila, i když o měsíc později, také německá kancléřka Angela Merkelová – ostatně v její zemi platil už na jaře. „Dobrá zpráva je, že jsme zastavili exponenciální růst,“ mohla proto v pondělí konstatovat alespoň relativní úspěch „lockdownu light“ Merkelová. „Všechny země, které opatření zrušily příliš brzy, zaplatily vysokou cenu v podobě ztrát lidských životů," varuje však ministr hospodářství Peter Altmaier.
Za těchto podmínek jsou otevřené nejen potraviny a drogerie, ale všechny obchody.
10 metrů čtverečních v Belgii
Deset čtverečních metrů je nařízeno i prodejnám v Belgii. „V Carrefouru jsme zavedli pravidlo přijmout jednoho klienta na 15 m²,“ uvedla dokonce mluvčí tamní pobočky řetězce pro server RTL. Navíc v Belgii musí zákazníci zvládnout nákup za půl hodiny.
4 metry čtvereční ve Francii
Ve Francii je opatření benevolentnější: ve velkých obchodech a nákupních centrech musejí na jednoho zákazníka vycházet čtyři metry čtvereční.
„Znamená to přísné hlídání hustoty zákazníků, kterou už předpokládaly hygienické protokoly, obecně dodržované,“ uvedl Didier Lallement, policejní prefekt Paříže. Týká se to nejpostiženějších regionů, aktuálně Paříže i s aglomerací či středomořských měst Marseille a Aix-en-Provence.
Britská vláda nechává opatření spíše na jednotlivých obchodech. Většina jich důrazně nabádá zákazníky, aby chodili nakupovat sami. „Naši zaměstnanci budou žádat větší skupiny, aby šel nakupovat jen jeden dospělý a ostatní počkali,“ uvádí na svém webu řetězec Sainsbury’s. Děti se limitovat nebudou, aby nezůstaly bez dozoru.
Už na jaře některé britské obchody daly ke vstupům klasické semafory jako na křižovatce nebo tobogánu. Jinde zákazníky hlídají zřízenci. V řetězci Morrisons mají ve frontách před obchody přednost zákazníci zamýšlející menší nákup: „Na každou osobu s nákupním vozíkem budou vpuštěny tři s košíky,“ píše server Essex Live.
Pořadníky pro zákazníky, čekající v autech
Řetězec Asda chce zavést automatické počítání zákazníků, někde se dokonce zkouší systém elektronických pořadníků – zákazník čeká ve svém autě, dokud mu nepřijde zpráva na mobil, že bude na řadě.
Tesco zatím problémy s frontami řešilo tradičněji: prší-li před prodejnou, půjčí čekajícím dezinfikované deštníky.
Doporučení kanadské vlády hovoří o široce uznávaném rozestupu dvou metrů, potažmo přepočteném na plochu čtyř metrů čtverečních na každého zákazníka. Kanadská provincie Britská Kolumbie také ve svém „důrazném doporučení“ obchodům operuje s podlahovým limitem.
Na osobu má připadnout 5 metrů čtverečních volné plochy – do té se nepočítají regály aj., což je odhadem třetina podlahové plochy. Českou metodikou by to znamenalo zhruba 7,5 m² na osobu. Čtyři metry čtvereční volné plochy pak takto nařizuje Austrálie, a to nejen v obchodech, ale i pro restaurace, chrámy a jiná zařízení.
Jinde omezují celkovou maximální kapacitu prodejny, kterou tam stanoví požární předpisy (v Česku požární ochrana neoperuje s kapacitou budovy).
Omezení zákazníků i ve Španělsku
Ve Španělsku se situace, a také opatření, liší region od regionu. V Galicii se od 7. listopadu omezila kapacita obchodů na polovinu.
V Katalánsku je limit pro menší obchody dokonce 30 % kapacity; velké podniky musejí snížit svou prodejní plochu pod 800 m².
Jak se s tím vypořádali v USA?
Oregon na západě USA zaznamenal v posledních dnech prudký nárůst, proto od minulého pátku do 2. prosince omezil kapacitu nezbytných obchodů na 75 %, uvádí CNBC.
Stát New York vyhlásil limit 50 % kapacity prodejen, do čehož se počítá i personál. Severní Karolína povoluje buď pět zákazníků na tisíc stop čtverečních (93 m² , tedy 18,6 m² na osobu), nebo 20 % kapacity – co je větší.
Jak informuje televize ABC, omezení pět lidí na tisíc stop zavedlo v pondělí také město Filadelfie, ne však pro potraviny, nýbrž pro jiné obchody a také pro kostely. Celý stát Pensylvánie pak srazil kapacitu veškerých zábavních podniků jako kin, kasín a nákupních galerií na 50 %.
Kalifornský okres Alameda omezil kapacitu v potravinách na polovinu a u ostatních obchodů a nákupních galerií na čtvrtinu.
V Coloradu to vláda nechala na obchodech; některé řetězce tak nasadily limity kapacity, v jiných personál dohlíží, aby se u jednotlivých úseků lidé zbytečně neshlukovali, píše Denver Post.
Řetězec Walmart, provozující hypermarkety, velké diskonty i supermarkety, si stanovil vlastní limit napříč celými USA už na jaře: jen 20 % maximální kapacity, zhruba pět zákazníků na tisíc čtverečních stop. Když přes léto pandemie povolila, přestaly to hypermarkety počítat.
„Z několikaměsíčního měření víme, že se po velkou většinu času naše obchody nenaplnily ani z oněch 20 %,“ sdělil mluvčí řetězce televizi CNBC. Teď ale pro jistotu zase začínají zákazníky počítat. Omezení nemělo na gigant přílišný dopad: jeho zákazníci ve velkém přešli na internet, v úterý řetězec oznámil, že za třetí čtvrtletí 2020 jeho zisk meziročně vzrostl o 56 procent na 5,1 miliardy dolarů (zhruba 114 miliard Kč).
Podobný boom nakupování přes internet, včetně potravin, zažívá i Česko. Náskok v tomto ohledu má Tesco, které online nákupy i s doručením zavedlo už mnoho let nazpátek.
Otevřít malé obchody !!!