Před pěti lety se v Česku poprvé objevil pojem sexuální asistence. Pět žen prošlo školením, aby pomáhaly se sexualitou lidem tělesně a mentálně postiženým a seniorům. Postupně se počet sexuálních asistentek zvyšoval, vyškoleni byli i muži. Organizace Freya, která sexuální asistenty a asistentky školí, rozjela poradenství v oblasti sexuality a vztahů lidí s postižením. Plány na další osvětu v sociálních zařízeních přerušila pandemie koronaviru. Jak zasáhla sexuální asistentky, asistenty a hlavně jejich klienty?
Lucie Šídová, výkonná ředitelka organizace Freya, stála před pěti lety u zrodu sexuální asistence v Česku. Jak řekla Blesk Zprávám, pandemie koronaviru zasáhla značně jejich organizaci, která přišla o velkou část vlastních příjmů.
„V březnu, dubnu a květnu máme nejvíce školení a ta byla samozřejmě zrušena. Také nás na konci března čekala stáž v Norsku, kterou jsme museli zrušit. Dodnes nemáme kompenzaci za nakoupené letenky. V dubnu měl být také zahájen náš velký projekt, který je zaměřen na hledání nejoptimálnějšího řešení práce se sexualitou v sociálních zařízeních. Realizaci projektu jsme museli posunout,“ uvedla Lucie Šídová.
Na druhou stranu přiznává, že se tým naučil pracovat v online prostředí. „Odborné sociální poradenství jsme poskytovali dál, ale zájem o něj klesl, protože lidé řešili asi jiné věci. Někteří z nás se zapojili do projektů, které nabízely krizové poradenství zdarma lidem v krizi,“ dodává Šídová s tím, že sexuální asistentky a asistenti přerušili svoji činnost. Tím trpěli hlavně klienti.
Rady s erotickými pomůckami, ale kamarádství ne
„Klienti se ozývali, a to hlavně asistentkám/asistentům. Měli zájem být v kontaktu, povídat si, někteří potřebovali najít vhodný nástroj na uspokojení svých sexuálních potřeb, takže asistentka poskytla poradenství v oblasti erotických pomůcek. Cítili osamocení, sociální izolaci,“ přibližuje prožívání pandemie koronaviru klientů Šídová.
Nejčastěji se klienti ptali, kdy už začne sexuální asistence fungovat, podle Šídové chtěli nějakou naději. „Vždy je dobré si zvědomit, že to je jen na čas a tato situace skončí. Potřebovali naději ve změnu. Někteří se také cítili zoufalí, asistence jim velmi chyběla, některým pomáhá k uvolnění a ke snížení napětí v těle,“ zmínila Šídová.
„Musím ale říci, že asistentky/asistenti zde nemohou fungovat jako kamarádky/kamarádi, a proto odesílali klienty/klientky na krizové a poradenské linky, kterých bylo v této době mnohem více než obvykle a byly zdarma, pokud cítili, že ten člověk tuto pomoc potřebuje,“ připojila výkonná ředitelka organizace Freya.
Asistence je nastavena tak, že každý asistent či asistentka nesmí mít zdroj příjmů pouze z asistence. „Takže mají i druhou práci a ta je živila, či využili možnosti výplaty ošetřovného a dalších, které nouzový stav nabízel. Bohužel, ale tím, že asistenci nemohli poskytovat, o část příjmů přišli,“ dodala Šídová.