Neděle 27. září 2020
Svátek slaví Jonáš, zítra je Den české státnosti / Václav
Zataženo, déšť 10°C

Fixlování s vouchery? Aerolinky zřejmě nabízí i letenky, které obratem zas zruší

Autor: Mii - 
9. června 2020
06:05

Hranice se postupně otevírají, ze všech stran přichází doporučení, aby lidé opět začali cestovat a nastartovali tak chod ekonomiky. Jenže vyrazit někam letadlem ještě nemusí být zcela bezpečné. Nejen kvůli koronaviru, ale i proto, že člověk do cílové destinace jednoduše nedorazí. Podle portálu Skift se množí případy, kdy aerolinky nabízí letenky na lety, u kterých předem vědí, že je neuskuteční. Jakmile si zájemce takovou letenku koupí, za pár dní mu přijde oznámení o zrušení a nabídka voucheru. Aerolinky se tak snaží vymanit z komplikované finanční situace, ve které se kvůli koronavirovým opatřením ocitly.

Týkat se to má letů, které jsou „čerstvé“, tedy teprve se postupně obnovují v návaznosti na otevírání hranic. Skift tvrdí, že některé aerolinky nabízí lety, o kterých již informovaly své akcionáře, že je neuskuteční. Přesto na ně letenky prodávají, protože díky tomu získají čerstvé finanční prostředky, které jim po koronakrizi zoufale chybí. Místo vrácení peněz totiž nabídnou voucher, který lidé mohou uplatit v budoucnosti.

Jinými slovy aerolinky tím zvyšují svou likviditu, použijeme-li ekonomickou terminologii. Web v této souvislosti cituje ředitele americké nízkonákladové aerolinky Allegiant Air, který během schůzky s akcionáři údajně řekl, že „chce vytvořit co nejvíce prodejních příležitostí v prostředí, kde je záporná až nulová poptávka“.

Dalším důvodem pro podobné jednání má být nejistota, jak se pandemie bude vyvíjet a jaký bude zájem o letenky. Obvykle se letové plány tvoří na dlouhé měsíce dopředu, ale to v současnosti není možné. Přijde druhá vlna koronaviru? Zavřou se znovu hranice? Nikdo v tuto chvíli neví. A není ani jisté, jestli lidé budou ochotni cestovat. Proto některé aerolinky nabídnou řadu letů, a když na poslední chvíli zjistí, že o ně není zájem, opět je zruší a lidé skončí s voucherem.

To už je ale trochu jiná situace, která tolik nezavání podvodem, ale normální ekonomická ochrana, jelikož letadlo se třemi lidmi na palubě opravdu není výdělečné. A lidé se tomu vyvarují tím, že se předem informují, že kupují letenku na let, který je alespoň částečně obsazený.

„Hotovost a tečka“

Problém však vězí ve voucherech. Jak v průběhu dubna a května informovala Evropská komise, lidé mají právo na odmítnutí voucheru a požadování vrácení peněz. To se ale mnoha aerolinkám nechce dělat, často se v této souvislosti zmiňuje Ryanair, který stále tlačí na zákazníky, aby využili možnost voucheru, byť původně sliboval, že peníze bude vracet do několika dní. Dnes se netají tím, že zákazníci si na peníze počkají několik měsíců.

Evropská komise v této záležitosti „bojuje“ i s jednotlivými státy. Vrácení peněz je totiž zakotveno v evropské legislativě, na což v polovině května upozornila místopředsedkyně EK Margarethe Vestagerová. „Evropští spotřebitelé mají právo nechat si vyplatit hotovost, pokud ji chtějí. Tečka,“ uvedla s tím, že je pochopitelné, že aerolinky se snaží manévrovat ve složité situaci, ovšem právo je právo. Navíc i sami lidé se často v důsledku koronakrize ocitli v potížích a hotovost potřebují, připomněla.

Jenže vymáhání tohoto práva je na jednotlivých evropských zemích a řada tak nedělá. EK tento postoj vytkla i České republice. Reakce? Česko společně s dalšími jedenácti zeměmi odeslalo komisi dopis, ve kterém požaduje, aby vouchery jako způsob refundace za zrušené lety stačily. Argumentují slovy, že aerolinkám by se tím zvýšilo cash flow a pomohlo by jim to přežít.

Záhada letů do Finska

Oba dva tuzemští letečtí dopravci by ze zmíněného způsobu skutečně benefitovali. Ani oni totiž nikde nepropagují možnost vrácení peněz a tlačí na vouchery, byť peníze vracet musí. Navíc existuje podezření, že ČSA se účastní schématu tvorby letů, o kterých ví, že je nemůže/nechce uskutečnit.

Server iDnes.cz upozornil na případ cestující, která si v květnu u ČSA zakoupila letenku do Finska na 11. června, ačkoliv stát s lety do Finska v té době ještě nepočítal, jak potvrdilo ministerstvo dopravy. Let byl ženě zrušen a místo toho dostala nabídku voucheru. Podle mluvčí společnosti Smartwings Vladimíry Dufkové, pod kterou ČSA patří, se měla žena obrátit na cestovní kancelář, kde letenky koupila a situaci řešit s ní. Nevysvětlila však, jak je možné, že ČSA nabízely let do Finska, když to nebylo možné.

Záležitost nyní chce řešit česká ambasáda ve Finsku s ministerstvem zahraničí. „Nejsme v přímém kontaktu s ČSA, ale na rozdíl od finského dopravce, který na rovinu oznámil, že se bude do Česka létat v červenci, tak ČSA prodávaly letenky už na květen a červen. Na květen to nikdo nekupoval. Teď však lidé začali letenky kupovat. Jenže ČSA lety opakovaně rušila a ruší,“ řekla Hana Vlčková z ambasády v Helsinkách pro iDnes.cz.

Vyšetření praktik tohoto typu slibuje i Evropská komise. „Pokud dochází k podvodům, tak by samozřejmě měly být upozorněny orgány pro ochranu spotřebitele v členských státech, které se na to podívají – a podívá se na to i Evropská komise,“ sdělil její mluvčí.

Video Miliardář Dlouhý: Realita koronavirové krize předčila i ty nejčernější scénáře. Zmínil neférovost voucherů. - Pavlína Horáková, Aleš Brunclík

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud