„Dovolené? Pokud ano, tak jak je neznáte.“ Šéf CK Blue Style: Nejlepší je letos nikam nejezdit
Když už i šéf velké cestovky mluví o tom, že Češi by skutečně měli raději letošní dovolenou strávit v tuzemsku, něco není v pořádku. Jenže Imed Jeddai (51) z Blue Style si nic nemaluje. Pochybuje, že se hranice pro turisty otevřou dříve než v druhé části léta. Navíc prý už ani dovolená nemusí být, jak ji známe…
Zažil někdy cestovní ruch obdobnou situaci, tedy zásah „vyšší moci“, jako je tato epidemie?
Tohle je naprosto bezprecedentní. Vůbec si nic obdobného nevybavuji za 23 let, co v tomto oboru podnikám. Zažili jsme už výbuch sopky na Islandu, která paralyzovala létání na několik týdnů, požáry, zemětřesení nebo teroristické útoky. Ale toto je naprosto něco jiného, jedná se o totální výpadek v byznysu cestovního ruchu.
Čím jsou teď cestovní kanceláře nejvíce paralyzovány, co je největším problém? To, že přícházejí o tržby po dobu, co nemohou klienty vozit ven, nebo že těm, co si zájezdy předplatili, teď musí zřejmě vracet peníze?
Ponechme teď peníze stranou. Byl vydán zákaz cestování, pak byl zmírněn, ale stále fakticky trvá. I když teoreticky každý můžete cestovat, nejsou žádné destinace, kde by vás přijali bez restriktivních opatření jako třeba karantény nebo podmínky drahých testů, které jsou nedostupné.
Když budete chtít na dovolenou, budete muset počítat s penězi navíc, například právě za v této chvíli povinné otestování. Ideální by bylo, pokud by vláda mohla dohodami s vybranými zeměmi garantovat, že na místě pak nebude muset klient absolvovat žádné kontroly navíc.
A pro nás, jako cestovní kancelář, je otázka jak dál pokračovat, když nemůžeme létat, ani nevíme, kam budeme moci létat, jaké budou v té destinaci podmínky, jak budou fungovat tamní hotely, jak se služby v nich změní podle hygienických požadavků… Celá ta situace je prozatím opravdu velmi nejasná.
Ale asi budete optimistou, když už nabízíte zájezdy. Do Řecka, Egypta, Tuniska…
Prodej je teď pozastavený. Zájezdy jsou dostupné od 1. července, ale zatím zájem ze strany klientů není, nikdo nekupuje, nikdo nerezervuje.
Kvůli té nejistotě?
To je ten problém. Lidé nevědí, co bude. Nikdo neví, jestli třeba Evropská unie nastaví nějaká jednotná pravidla pro cestování, stejně tak Česká republika dosud neví, jaká budou platit pravidla pro návrat.
Jste určitě v kontaktu s úřady, ministerstvem zahraničí. Jaké máte od nich zprávy?
Informace jsou: „Děláme na tom, studujeme situaci, dáme vám vědět brzy…“ Jsem zvědavý a bude pro mě překvapením, jaké konkrétní destinace budou v průběhu léta pro turisty opravdu dostupné. Možná to Chorvatsko? A to ještě autem nebo autobusem. A nedokážu pochopit, jak může být osmnáctihodinová cesta autobusem s šedesátkou lidí bezpečná, když letadlo se 140 lidmi, které letí pod dvě hodiny, je považováno za nebezpečné.
Nejde totiž jen o bezpečnost na palubě, ale i při cestě samotné těmi takzvanými koridory. Autobusy nebudou moci zastavovat, aby lidé chodili na toalety? Chápu, že je to nějaké politické rozhodnutí, ale já jako podnikatel tohle nepochopím.
Co byste navrhoval?
Čeští občané opravdu zažívají jednu z nejhorších letních sezón, a protože jsou už unavení, chtěli by ven, ale my nejsme schopni jim teď nic nabídnout s jistotou perfektních služeb bez omezení. Kdybych já seděl ve vládě, byly by pro mě rozhodující dva parametry – bezpečnost té destinace a její cenová dostupnost.
Mnohé ta situace poškodila, lidé přišli o výplaty, o práci, i podnikatelé jsou poškozeni. Takže lidé opravdu potřebují krásnou dovolenou za minimální peníze. Jako nabízí Bulharsko nebo Tunisko. Tam se letadlem dostanete za méně než dvě hodiny.
Počítám, že v zemích, kam tradičně létáte, také čekají na turisty, ale také neví, co a jak bude.
Naší hlavní destinací je Řecko, pak také Egypt a Tunisko, Bulharsko, Turecko, Maroko… Tam jsme buď první, nebo druzí na lokálním trhu. Jenže třeba u Řecka teď nevím, jaká bude situace na každém z jeho ostrovů, jaké tam budou panovat hygienické podmínky nebo restriktivní opatření. Jaký bude standard v hotelích, jestli bude možné stravování formou bufetu, nebo ne, jaké budou povinné odstupy mezi stoly… Doteď na tom ještě dělají.
A je otázka, jaká budou pravidla, na kterých pracuje Evropská unie. Na ně čekají i hoteliéři, aby věděli, zdali budou muset omezit počet klientů, dodržovat odstupy v restauracích, zda se bude moci podávat jídlo formou švédských stolů a tak dále. Jak to bude s frontami? A samozřejmě, jestli se jim za takových podmínek vůbec vyplatí otevřít, protože personál něco stojí, provoz hotelu něco stojí a bez jasných pravidel se nikdo na nic nemůže připravit. A nejhorší pro mě je, že to všechno odnese český cestovatel.
Jak to?
Například kvůli závazným pokynům hotel nebude moci nabízet bufet, bude jen servírované stravování. Ale cena? On třeba zaplatil za to, že bude mít all inclusive stravování a další služby, jako jsou třeba animační programy. A to se zruší kvůli riziku velké koncentrace lidí při sportovních nebo společných aktivitách, i v barech a na diskotékách. A když si bude na tom hotelu stěžovat, tam mu jen řeknou, že to museli udělat. Vidím to tak, že naroste nespokojenost, klienti si nebudou moci dovolenou vychutnávat plnými doušky, jak byli zvyklí.
To se nedivím, že se lidé nikam moc nehrnou, když ani vy jim nemůžete říct, co za své peníze dostanou.
Podívejte, Blue Style byla první cestovní kancelář na trhu, která se od prvního dne rozhodla na nic nečekat. To ještě v dobách, kdy nebyly žádné vouchery, a kdy i ministerstvo pro místní rozvoj bylo původně proti voucherům. My jsme s právníky připravili postup, co lidem můžeme nabídnout, když jim nemůžeme peníze vrátit hned. Takže jsme sami nabídli poukaz TravelSafe+.
Lex Voucher je o tom, že náhradní zájezd za vás vybírá cestovka, protože nejste schopni sami jej vybrat. A my jsme chtěli, aby si klienti sami vybrat mohli. Náš poukaz TravelSafe+ lze použít k vlastnímu výběru jiného zájezdu zcela dle vlastního uvážení.
Lex Voucher je tu i proto, aby cestovky nemusely peníze vracet všem a hned. Myslíte, že pomoc státu je v téhle krizi nedostatečná?
Abych byl fér, myslím, že MMR tímto krokem významně přispělo k záchraně cestovního ruchu. Když budeme chtít kritizovat, najdeme milion jiných způsobů, ale myslím, že voucher zachránil tisíce cestovních kanceláří. Má mnoho nedostatků, ale to, že vouchery, které ministerstvo původně odmítalo, tu teď jsou, je podstatná věc. Protože lidé mohou věřit tomu, že za poukaz dostanou zájezd. My jsme jen nechtěli čekat, až ten poukaz vznikne, a vytvořili jsme si vlastní.
V čem vidíte nedostatky „státního“ poukazu?
Jednak v tom, že ochranná lhůta, kdy klienti mohou žádat o vrácení prostředků, končí v srpnu příštího roku. Jsou tam výjimky pro vybrané skupiny lidí, které je mohou žádat bezprostředně do 30 dnů, co vystavíme voucher. Ale největší „nedostatek“ vidím v tom, že Lex Voucher je volba cestovních kanceláří, ne volba klientů. Když chcete na ten poukaz cestovat příští rok, my vám musíme dát nabídku ve stejné kvalitě.
Ale když vám něco vyberu a vás to nezajímá, vaše peníze jsou půjčkou mně až do srpna 2021 a 14 dní po té vám je teprve vrátím. To vidím jako největší mínus, protože cestování si člověk vybírá sám a já nechci vybírat za něj. Proto jsme poslali všem našim klientům, kteří se ještě nerozhodli, na výběr oba vouchery, ať sami posoudí, který pro ně bude vhodnější.
Proč vzít právě ten váš?
Protože pokud skutečně plánujete dovolenou, je to daleko lepší varianta. Platnost našeho poukazu TravelSafe+ je delší, máte volbu výběru, volbu změn, můžete měnit hotel, kategorie, počet a jména cestujících... Důležitá je také cena zájezdu. Třeba chcete jet na levnější zájezd, než byl ten původní. Proč by vás takové věci měly omezovat?
Lex Voucher se vydává jen na dobu, co jsou zájezdy zrušené, a to je teď do 30. června 2020. Zatímco náš TravelSafe+ lze využít na zájezdy zakoupené s odletem do 31. října 2020 a následně ho použít na zájezdy s odletem i v roce 2022. Blue Style vyrostl na trhu jen díky jedné věci, a to snaze nabídnout co nejlepší servis. A myslím, že to nezačíná tím, že vám řeknu, že vám vyberu nějaký zájezd. Máme dosud více než 60 procent lidí, kteří si vybrali náš voucher. A ta zbylá procenta lidí, kteří dosud vybrali Lex Voucher, skutečně neplánují dovolenou.
Co myslíte, nestálo by za to se pro letošek přeorientovat trochu na dovolené v Česku? Jistota cestování a žádné karantény…
Můžeme to zkusit, ale nevím, jak to dopadne… My rádi děláme to, co umíme, a 23 let se specializujeme na jiná místa. Myslím, že dovolená v Česku je alternativní řešení a zůstane alternativním řešením. Když slyším paní ministryni říkat, že hotely v Praze mají volné kapacity a budou už moci přijímat naše klienty, tak už vidím, jak přijede někdo z Litomyšle i s dětmi a za jeden den a noc v hotelu tu nechá celou výplatu. Nemyslím, že je to reálné, je to problém. A je mi opravdu líto českého cestovatele. Pokud byznys zastavíme pro letošní rok, ustojíme to díky odloženým provozním rezervám.
To skutečně počítáte s možností, že letos se nikam k moři skutečně nepojede?
Ano, i s touto variantou musíme počítat. Může se stát, že větší část letní sezóny nebude možné zájezdy realizovat.
Podle Jana Papeže z Asociace českých cestovních kanceláří mohou skončit dvě třetiny cestovek, pokud by současná omezení s cestováním trvala dva až tři měsíce. To asi nebude váš případ…
To je cestovka od cestovky, záleží dle jejich finanční situace. Některé mohou skončit zítra, jiné za tři roky, to my nevíme. Ale tato hrozba je poměrné reálná…
Už jste zmínil, jaké můžou být dopady pro klienty na místě. Místo all inclusive jen servírované jídlo, omezení zábavy, pohybu…
Ale to právě nevíme. Každá země může přijmout opatření sobě na míru. Zatím je ještě žádná nezveřejnila, ale předběžně víme, že některé už mluví o zrušení all inclusive nebo alespoň o změně jeho způsobu podávání, dodržování rozestupů, omezení kapacit hotelů. To vše může být pro hotel smrtící. Bylo by fajn, kdyby se ta kritéria – pro hotely, pro dopravu – sjednotila, ale zatím je ta diskuze na začátku, zatím to jsou jen nápady.
Z logiky věci se omezení nabídky služeb musí projevit v nižší ceně zájezdu. Na druhou stranu ji zase mohou navýšit omezené kapacity hotelů či náklady na opatření. Jak to vidíte vy?
Zákazník musí akceptovat ty podmínky dříve, než odlétá. Jinak po návratu bude zájezd reklamovat. Vy mu musíte popsat, jak bude vypadat jeho dovolená, což zatím nemůžeme. A hlavně, co když bude na hotelu někdo, kdo k našemu zájezdu nepatří a kdo má koronavirus? Všichni naši klienti skončí v karanténě? Představte si ten dopad na chuť cestovat. Opravdu bych viděl jako nejlepší tento rok nikam nejezdit, i když je to naše podnikání. A další otázka je, co se stane s dopravci.
Jak podle vás tahle krize změní trh i spotřební chování českých cestovatelů?
Náš trh není největší, ale naši lidé jsou hrozně vyspělí. Vědí, co chtějí, za co utratit a posouvají se ve svých požadavcích na kvalitu. Za poslední roky vidíme, že si vybírají vyšší kvalitu, utrácejí více peněz, a to se teď může změnit. A my budeme muset reagovat dle toho, jak se tyto trendy budou vyvíjet. Myslím ale, že příští rok bude ještě výzvou, ale rok 2022 bude bombastický.
Počítáte i s možností, že koronavirus se bude vracet každou sezónu?
Je to asi jako každý virus a každá nemoc, budeme se s tím muset naučit žít. Věřím ale, že budou už nějaké léky, budeme daleko schopnější takovou nemoc zvládat. Klesne mortalita. Nejde jen o cestovní ruch, tady mluvíme o globální ekonomice.
Ale myslíte, že mohou skončit tzv. first minuty, že lidé budou kupovat jen ty, u kterých bude jisté, že krátce po koupi skutečně odcestují?
To je, myslím, realita, to není možnost. Kdo teď zaplatí first minute? Myslím, že se s tím budeme muset naučit žít.
Jeden se nestačí divit - nedávno jste o CK Blue Style psali takto... a klienti buď přišli skoro o všecko, nebo vzali jen jejich "úžasný" voucher. Tak - aspoň vím, s kterou cestovkou fakt ne ;) https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-koronavirus/639953/misto-par-korun-desetitisice-cestovky-meni-vyse-poplatku-za-storno-svinstvo-zuri-klienti.html