Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Mezi školáky a rodiči vzniká napětí, varují psychologové! Hrozí konflikty, chybí autorita

Autor: K. Baranová, A. Vetkovská - 
20. května 2020
05:30

Školy se otevřely pro žáky a studenty posledních ročníků, ostatní stále »dřou« doma. Učení od stolu v dětském pokojíčku či kuchyni je záhul pro děti i jejich rodiče. Co jim dává a o co je připravuje?

Nejvýraznější negativní vliv má domácí výuka podle odborníků zejména na děti z prvních až třetích tříd základních škol. Prožívají období, kdy se teprve učí pravidelnému režimu a povinnostem. Zdravý stereotyp se jim nyní přerušil a ocitají se v sociální izolaci. Nemohou se potkávat s kamarády, přitom právě to je na škole baví. Tito školáčci navíc často plní úkoly, aby udělali radost paní učitelce, ke které vzhlížejí jako k autoritě.

Problém mohou mít doma i se správným rozvržením času na pracovní a odpočinkovou část. V rodinném prostředí se navíc snadno rozptýlí a nad hodinovým úkolem sedí klidně i celé dopoledne.

Prázdninový režim

U starších školáků hrozí, že přepnou do prázdninového režimu. „Může to být příjemný zážitek. Díky tomu, že nemusí do školy, z nich opadne stres. Ovšem záleží na rodičích, jak moc jsou důslední,“ popsal Blesku psychiatr Jan Cimický. Když nechají děti samotné doma, dělají si, co chtějí, a mnohé tráví dlouhé hodiny na internetu, psychologové to označují za internetové záškoláctví. Naopak některé dostávají ze školy příliš úkolů, kterými jsou zahlceny.

Psychiatr Jan Cimický Psychiatr Jan Cimický | archiv

Odloučení

U větších dětí pracujících rodičů záleží na tom, jestli si umí nastavit režim. „Ukáže se, jak jsou doma vedené, může to podpořit pocit odpovědnosti, nebo naopak rozvolnit jejich morálku. Moudří rodiče ale od útlého věku děti pověřují nějakými činnostmi, aby si zvykly, že mají nějaké povinnosti,“ vysvětlil Cimický. Pokud si školáci ale nemají s kým promluvit, nahrazují si to sociálními sítěmi, které jsou pro ně velkou hrozbou.

Úkostlivé děti se budou bát

Mezi žáky jsou i tací, kteří jsou více úzkostliví nebo mají problém se šikanou. „Těm výuka doma vyhovuje. V rodinném prostředí mají klid. Až se ale do školy vrátí, budou si muset opět zvykat. Bude hodně záležet na tom, jaká bude atmosféra poté, až školní koloběh začne. Návratu do lavic se rozhodně budou obávat,“ upozornil Jan Cimický.

A co předškoláci? Dejte jim řád

Co úplně nejmenší děti? Nejdůležitější je řád, pokud dosud nebyl, je třeba ho nastavit. „Je důležité, aby se jim rodiče věnovali tak, aby měly stejný a jasný režim. Předškoláci jsou velmi vnímaví a je to až překvapující, jak někteří umí za tu dobu, co byli doma, mnohé věci zaznamenávat. Musí se v nich hlavně probouzet zájem, a ať je jakýkoli, tak ho podporovat,“ radí Jan Cimický.

Výuka doma dává rodičům mladších dětí pořádně zabrat. Potřebují si vyhradit dostatek času, aby plně nahradili práci učitelů. „Spousta z nich si uvědomila, jak je těžké učit a vychovávat. Když to mají na svých bedrech, tak zjišťují, jak je neustálá potřeba regenerovat síly a vracet se ke stejné věci několikrát,“ popsal Jan Cimický.

Syn si myslel, že učení je za trest, říká maminka

Zkušenosti s učením doma popsala Blesku i Veronika (27) z Třebohostic, maminka prvňáčka Kryštofa (8). „Učitel ve škole je pro děti autorita, alespoň na prním stupni. Doma děti nemají takovou motivaci. Snažím se synovi situaci vysvětlit, aby ji pochopil. Trvalo nějaký čas, než jsme si na domácí výuku zvykli,“ popsala Veronika.

Kryštof si prý několikrát myslel, že je učení za trest. „Naštěstí dvakrát týdně probíhají videohovory s paní učitelkou, která zavedla webovou stránku Škola v pyžamu, kde jsou úkoly na celý týden. Po celou dobu se navíc snaží své žáky opravdu pěkně motivovat,“ dodala Veronika.

Prvňáček  Kryštof si  na domácí  učení dlouho  zvykal. Prvňáček Kryštof si na domácí učení dlouho zvykal. | archiv Blesku

Sblížení i touha po odpočinku

Vztah mezi rodiči a potomky se může v této době prohloubit, ale naopak i zhoršit. Pokud nebyli zvyklí být spolu – ranní družina, škola, odpolední družina, kroužky –, může to vést ke konfliktům a potřebě jak rodičů, tak i dětí si od sebe odpočinout. „Právě teď je ale období, kdy si společný čas mohou užít. Měli by být šťastní, že spolu mohou být. Je to však individuální, někde se ten vztah může právě zhoršit. Záleží na tom, jak jsou rodiče obratní a jak svou roli zvládají,“ doplnil psycholog Karel Humhal.

Video  „Všechny děti do škol a povolit festivaly,“ radí šéf Motola. A přirovnal koronavirus k chřipce  - Blesk TV
Video se připravuje ...

 

frantacizek ( 20. května 2020 11:51 )

co k tomu napsat - pošlete to na ministerstvo školství a vládě jako otevřený dopis psychologů. Za chvíli tady máme září, měli by dostat měsíce čas to nastudovat a vstřebat..

villon ( 20. května 2020 08:44 )

To by narazilo na tvrdý odpor učitelský loby. Už teď jsou největší odpůrci otevření škol učitelé, doma maj 100% plat tak co by se namáhaly? Prý by nestačili připravit víuku, cha cha.

villon ( 20. května 2020 08:42 )

Po Práglu už táhnou bandy znuděnejch dětí, zatim naštěstí nic moc nedemolujou. Mněli by je rodiče přinutit aby byli doma, protože ostatní lidi co pracují na ně nejsou zvědavý. Když nemůžou do školi tak ať jsou doma v karantošce. Proč se s nima má otravovat cizí lidi?

filidr ( 20. května 2020 08:26 )

ano, souhlasím, vzala bych jim aspoň měsíc prázdnin, aby vše dohnali

veronika novotna ( 20. května 2020 08:03 )

Jen si to užijte.Aspon poznáte co jste si vychovaly.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa