Pražského Golema řídí „Hagrid“. Unikátní vůz záchranářů je na koronavirus připravený

Autor: veef - 
9. dubna 2020
06:10

Golem. To je jedinečný modul pro hromadná neštěstí. Tento ojedinělý kamión své jméno dostal od záchranářů, je jediný svého druhu na světě a kromě lékařského vybavení, sociálního zázemí nebo zasedací místnosti zvládne pojmout až 12 monitorovaných pacientů. Už deset let ho řídí Vladimír Michálek, kterému se přezdívá Hagrid po slavné postavě z Harryho Pottera. Blesk.cz se ho zeptal, jak je Golem připravený na současnou krizi způsobenou virem SARS-CoV2.

Golem k ostrému zásahu v době pandemie zatím nevyjel, to ale neznamená, že není 100% připraven. „Bylo nutné Golema pořádně připravit. Doplnili jsme mu veškeré kapaliny, jako vodu a naftu a museli jsme vnitřek upravit tak, aby v něm mohli zdravotníci bez problému fungovat, a přitom zachovat maximální bezpečnost z hlediska možného přenosu nákazy,“ vysvětluje Vladimír Michálek.

Až 12 pacientů na plicní ventilaci

Do Golema pořídili také nové postele, které jsou podle Michálka vhodnější pro pacienty, kteří vyžadují intenzivní péči. Po všech dalších úpravách vozidlo pojme až 12 pacientů, kteří mohou být připojeni na plicní ventilaci. „Pokud to bude nutné, jsme připraveni okamžitě vyjet na pomoc,“ doplnil Michálek.

Celosvětový unikát

Golem je unikátem na celém světě. Ostatní záchranné složky také disponují kamiony s výbavou, okolo kterých se postaví stany, ale jen ten český zvládne pojmout i pacienty. A to zdaleka není všechno! „Vzadu ve voze se nachází strojovna, kde je veškeré zdravotnické vybavení a asi padesát transportních nosítek. Součástí jsou sprchy i záchod a v přední části je k dispozici zasedací místnost. Tam je multifunkční stůl, odkud se mohou hasiči nebo policie připojit na své dispečinky,“ vyjmenovává zařízení Vladimír Michálek.

Zdravotnický modul je schopen fungovat zcela nezávisle na svém okolí a to v podstatě nepřetržitě. Pokud dojde voda nebo nafta, není problém ji dovézt v cisternách a doplnit. To samé platí i v případě kyslíku. „Výhodou je, když můžeme stát blízko kanalizace, abychom mohli odpad rovnou vypouštět a nemuseli s ním nijak manipulovat,“ vysvětluje Michálek.

Řídit ho mohou jen vyvolení

Tento pětatřicetitunový kolos nemůže řídit každý, kromě Vladimíra Michálka jsou na to vyškolení ještě tři jeho kolegové. Kromě řízení jsou také školeni na to, aby zvládli modul rozložit. Vše se dělá ručně a v akci není čas na chyby. Podle Michálka se v budoucnu plánuje modernizace a do modulu by měla být zapojena i automatika. „V současné situaci ještě počítáme, že s námi bude jezdit další člověk, který bude mít na starosti logistiku. Jaký bude zdravotnický personál, bude záležet na místě, kde bychom případně fungovali,“ uzavřel Michálek.

Golem dostal v únoru letošního roku nový tahač. Ten má větší nosnost, větší tah, více náprav, větší obsah motoru i větší plochu pneumatik. Samotný modul má na délku 14 metrů a pražská záchranka ho používá od roku 2006.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud