Vaše platby za dovolené už jsou dávno pryč, vzkazují cestovky! Jak to vypadá s kapacitami ubytování v Česku?

Autor: Adam Jaroš - 
8. dubna 2020
16:19

Cestovní kanceláře vládní návrh poukázek vítají. V cestovním ruchu se totiž plánuje a především platí hodně dopředu. A peníze, které teď před sezonou klienti poslali na účty cestovních kanceláří, už byly utraceny. Buď okamžitě, nebo i dokonce předtím, než si zájezdy objednali. O situaci v prázdninovém turistickém ruchu v zahraničí i doma si Blesk povídal s místopředsedou Asociace cestovních kanceláří ČR Janem Papežem.

Podle odhadů Jana Papeže mají české cestovky na zálohách u zahraničních dodavatelů téměř 3 miliardy korun. A ani ony od hotelů a leteckých společností už zpět hotovost nejspíš nedostanou. „Nemáme moc šancí je dostat zpět jako hotovost. Většinou je dostaneme formou voucherů na budoucí čerpání služeb,“ popisuje Papež.

Přímo od klientů na tyto služby pro nadcházející sezonu vybraly cestovky zhruba dvě miliardy a miliardu daly z vlastního jako investici. Celý proces nákupu zájezdu se řeší většinou hodně dopředu.

Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR, hovořil o situaci v českém i zahraničním turismu.Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR, hovořil o situaci v českém i zahraničním turismu. | archiv Blesku

Peníze v zahraničí

Kam a kdy peníze zaplacené při objednání zájezdu putují? V zásadě existují tři možnosti: „První typ je většinový u cestovních kanceláří létajících chartery. Cestovní kancelář předplácí své kapacity na celou sezonu, nebo její významnou část a peníze, které obdrží od klientů, postupně umořují tuto investici – až na konci vytvoří zisk,“ popisuje Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří.

„Druhý typ je, že CK platí v okamžiku rezervace, tedy dostane od klienta zálohu, udělá rezervaci a platí dodavatelům služeb zálohu. V určitém čase před realizací pak dostane doplatek od klienta a platí doplatek dodavatelům. Třetí je kombinací obou – CK má některé služby předplacené a jiné objednává až při rezervaci,“ dodává Papež.

Takhle by mohly poukázky fungovat

Odkdy bude možné poukazy měnit za zájezdy?

Jakmile bude možné čerpat služby cestovního ruchu.

Poukaz má být použitelný na rovnocenný zájezd. Pokud budu chtít jet za rok na stejné místo, do stejného hotelu… Co když hotel mezitím zvedne cenu? 

To bude velmi individuální. Samozřejmě pokud si klient koupil zájezd do nízké sezony, a pak bude chtít zájezd v hlavní sezoně, nemůže očekávat, že cena bude stejná. Většinou se bude jednat o náhradu ve stejné sezoně a za podobných podmínek. Pokud se změní výběr hotelu, výběr sezony, délka pobytu, kategorie ubytování apod. – dá se předpokládat změna ceny.

Mají klienti CK možnost požadovat např. výměnu poukazů za dovolenou v tuzemsku (pokud ji CK nabízí)?

To zákon řešit nebude a je to dobře. Umožňuje to otevřené jednání mezi cestovní kanceláří a klientem.

CK nabízely klientům různé akce, např. děti do dvou let zdarma? Co ale za rok, kdy už budou o rok starší? Bude jim platit voucher zdarma? 

„To si netroufám tvrdit. Tady bude záležet na možnostech konkrétních cestovních kanceláří v konkrétním případě.“ Máte předpověď, výhled, jak by se měla vyvíjet sezona 2020? „Podle mého soukromého názoru se 1. 6. vrátí děti do škol a začátkem července se začne cestovat po Česku. Podle toho, jak se bude vyvíjet situace v okolních zemích, tak se budou postupně otevírat hranice k sousedům. V září se začne létat do bezpečných zemí.“

Jsou odhady, kolik CK krizi neustojí?

Takové odhady nevedeme, je to pro nás příliš pesimistický typ uvažování. Raději řešíme, co dělat, aby se tak nestalo.

Jak situaci kolem CK řeší v jiných státech?

V sousedních státech jsou obecně mnohem více otevření s konkrétní pomocí. Kanada, Francie, Německo a další přistupují k přímé pomoci – dotují nájmy a další fixní výdaje, poskytují přímé úvěry (ne záruky) apod.

Zlaté písky s dlouhými, písčitými plážemi a rušnými středisky.

Ekonomové tvrdí, že zájezdy teď budou zlevňovat, co si myslíte vy?

Především v Praze budou chybět cizinci, i to bude jeden z našich záměrů dostat je zpět, a tady se možná bude zlevňovat. V ostatních českých regionech ale bude situace úplně jiná. Všichni ti, kteří chtěli do zahraničí do hor nebo k moři, budou chtít do českých hor, k českým jezerům, do přírody. A tam byly kapacity plné už nyní. Oblíbené horské či jezerní lokality se vyprodají do konce dubna, nebudete mít šanci sehnat vůbec nic. A tamní provozovatelé tak budou mít prostor spíš pro zdražování.

A jak to bude se zahraničím?

Co se týká zahraničí, pokud se letos hranice uvolní, bude to na základě bilaterálních vztahů. Bude to tak, že se třeba dohodneme se Slovenskem, že se začneme navštěvovat, že máme podobně nakažených a shodnou strategii a hranice se uvolní. Tím se ale kapacita nezvedne, jen se klienti jednotlivých zemí prohodí. Když se udělá podobný bilaterální vztah s Rakouskem nebo Chorvatskem, bude situace jiná. Kapacita se navýší. Jenže dokud nebudou smět Rakušané sami vycestovat do jiných zemí, budou doma a kapacitu si sami naplní. Také nebude důvod k zlevňování. Ke zlevnění by mohlo dojít, pokud by se nám třeba otevřelo Chorvatsko, ale nemohli tam Němci, Britové a další velké cestovatelské národy. V roce 2021 už něco takového nastat může. Nemyslím si ale, že v populárních zahraničních destinacích otevřou všechny hotely, řada z nich totiž podle mého odhadu zkrachuje a vůbec neotevře, a jestli se zlevní, bude záležet na tom, jaký bude konečný poměr nabídky a poptávky. Zlevnění by mohl přinést až návrat masové letecké dopravy.“

Jak to vidí cestovní kanceláře a agentury?

Petr Kostka, obchodní ředitel Exim Tours

„Poukázky na zájezd budeme vydávat ve 100% výši, v jaké částce si zákazníci zájezd uhradili. Výdej bude přímo na prodejních místech, kde zájezd klient zakoupil, či elektronicky. Poukázky na zájezd bude možno uplatnit ihned, už teď máme v prodeji nabídku na rok 2020/2021. Poukaz je na částku kterou klient uhradil, vybrat si tedy může jakýkoliv zájezd a použít poukaz na jeho uhrazení. Je možno ho použít i na dovolenou v tuzemsku. Podmínky nového zájezdu se budou řídit podmínkami při jeho objednání.“

Petr Šatný, marketingový ředitel  CK Alexandria

„Návrh je určitě dobrým krokem. Bohužel zatím těžko jej více komentovat a hodnotit, neboť to, co z něj bylo dosud zveřejněno, zatím neřeší řadu zásadních detailů. A na jejich nastavení bude záležet, zda tento návrh bude pro cestovky opravdu přínosem. Jak známo, ďábel se skrývá v detailu. Navíc bude muset tento návrh projít ještě Parlamentem, kde může dojít k dalším, třeba i méně viditelným, ale pro fungování cestovních kanceláří zásadním úpravám. Každopádně nelze očekávat, že toto opatření bude stačit a spasí celý cestovní ruch, je to jen jedna z věcí, kterou bude potřeba udělat jak ze strany státu, tak ze strany všech zúčastněných.“

Cestovní kancelář Fischer

Jan Bezděk, tiskový mluvčí CK Fischer

„Obecně princip řešení s využitím voucherů podporujeme a považujeme ho za správný. Záležet bude ale na tom, v jaké podobě bude nakonec příslušná úprava zákona Poslaneckou sněmovnou schválena, protože od toho se budou odvíjet konkrétní podmínky pro klienty.

Eva Němečková, tisková mluvčí CK Čedok

„V současné době čekáme na konečné znění zákona, případně zda nebudou vzneseny pozměňovací návrhy v Parlamentu. Poukazy začneme vydávat v nejbližší možné době, jakmile vejde zákon v platnost. Čedok umožní klientům využití poukazu na dovolenou nejen v cizině, ale i v tuzemsku. Proto nyní připravujeme pro naše zákazníky nepřeberné množství alternativ, jak strávit letošní letní dovolenou v Česku. Česko nepovažujeme za kompromis, naše země je označována jako jedna z nejkrásnějších a Čedok nabízí dokonalé poznání každého koutu naší vlasti. Dovolené v tuzemsku nejsou pro Čedok žádnou novinkou, naopak, tento produkt nabízíme již sto let. Tuzemské zájezdy vždy byly a jsou jedním z pilířů naší nabídky. V současné době můžeme zúročit mnoho cenných zkušeností s tímto produktem a rozšířit již tak bohatou nabídku pobytů v Čechách, na Moravě a ve Slezsku.“

Jana Ondrejechová, tisková mluvčí Blue Style

„Jako nejvýhodnější řešení doporučujeme využít Poukaz na nový zájezd, který platí na budoucí zájezdy s návratem až do 31. 10. 2021. Poukaz bude vystaven na částku ve výši uhrazených finančních prostředků a je pojištěn proti úpadku. Klienti se tak nemusí o své uhrazené prostředky obávat. Už teď máme několik tisíc klientů, kteří si zvolili Poukaz na nový zájezd, což nám potvrzuje, že se jedná o dobré řešení.”

Cestovní kancelář Blue Style

Andrea Řezníčková, tisková mluvčí Invia

„Kupony se budou předávat e-mailem nebo osobně. Většinou jsou přenosné, tj. objednavatel musí podepsat nový zájezd, ale cestovat nemusí on sám. Jsme agentura, která spolupracuje s mnoha CK, některé z nich nabízejí možnost si zájezd zakoupit až do prosince 2021, na zájezd pak budete moci odletět klidně až v létě 2022. Poukaz lze čerpat pouze jednorázově, ale je možné jej použít k nákupu i více než jednoho produktu uvedené CK z nabídky Invia.cz, a. s., je přenosný a může ho uplatnit kdokoliv, pokud není uvedeno jinak. V případě, že cena vybraných produktů přesáhne v úhrnné výši hodnotu poukazu, držitel uhradí rozdíl při nákupu. Poukaz nelze směnit za hotovost. Lze jej uplatnit kdykoliv do uvedeného data, pozdější uplatnění není možné.“

Video Ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) k cestování z Česka - abl

tulip ( 8. dubna 2020 21:28 )

Za posledních 25 let,jsme kromě Austrálie a jižní Ameriky,zcestovali s přáteli,co se dalo.Ale nikdy,nikdy s cestovkami.Tak bohatí nejsme.

joanna5 ( 8. dubna 2020 18:36 )

to je panoptikum toto! obycejna zlodejna to je!!!

Desterz ( 8. dubna 2020 18:07 )

To je tak absurdní, až tomu hlava odmítá věřit. Vyfasovat penízky, to jo. Ale žádné plnění, žádné vracení peněz?? Nějaké poukázky kdoví na kdy, kdoví na co? Co když cestovka do té doby zkrachuje nebo co když třeba přiletí UFOuni? Vydají se pak další poukázky zas o rok odložené? A tak pořád dál?

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud