Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 14°C

Místo pár korun desetitisíce. Cestovky mění výše poplatků za storno. „Svinstvo,“ zuří klienti

Autor: Nikola Forejtová, ČTK - 
8. dubna 2020
06:15

Bára chtěla vzít v červnu vnučku na dovolenou do Tuniska. Pandemie koronaviru ale její plány překazila. Požádala cestovní kancelář o storno zájezdu a nestačila se divit! Ze 31 tisíc, které Bára již zaplatila, jí chce Blue Style vrátit jen 5500 korun. Ještě nedávno přitom tatáž cestovka u zrušení zájezdu nad 60 dnů strhávala jen 1500 korun za každou osobu. Cestovka zdůvodňuje změny ve výpočtu stornopoplatků skutečně vynaloženými náklady za zájezd a nabádá klienty, aby místo rušení zájezdů přistoupili na vystavení voucheru. Advokátka na to konto radí: Nevzdávejte se bez boje. 

„Měli jsme letět do Tunisu v posledním týdnu v červnu spolu s kamarádkou. Ona chtěla vzít vnučka a já taky. Měli jsme letět poslední týden v červnu,“ svěřila se Bára Blesk Zprávám. „Chtěli jsme to stornovat vzhledem k situaci, která teď je. Určitě jsme to nechtěli někam posouvat, protože bůhví, jak dlouho to teď bude,“ dodává. Vláda nejprve označila rizikové oblasti, kam se nesmí cestovat a 16. března zavřela hranice úplně. Na jak dlouho? To ještě nikdo neví. 

Bára tak zažádala u cestovní kanceláře Blue Style o vyčíslení v případě úplného storna. E-mail ji šokoval – z 31 332 korun, které zaplatila, by jí v případě zrušení zájezdu poslali jen 5500.

„Pod vyčíslení mi pak napsali, zdali si nepřeji přeci jenom zvolit voucher, na který by mi celou částku vypsali. Dále tam byla kolonka pro vepsání čísla účtu,“ zlobí se Bára. 

Bára se podle advokátů ukvapila. „Pokud se klient, který má zakoupený zájezd např. na začátek července, rozhodne zájezd stornovat sám z obavy, že zákaz cestování bude platit ještě několik měsíců, bohužel mu nárok nevzniká na nic a výše storno poplatku se bude odvíjet zejména od podmínek cestovní smlouvy,“ odpovídají Blesk Zprávám advokáti ze společnosti Vaše nároky. 

Pro někoho 1500 korun, pro jiné mnohonásobně víc

Problém je ale jinde. Podle data odjezdu Bára stornovala zájezd více než 60 dní dopředu, v tomto případě mluví smluvní podmínky Blue Style takto: „V případě odstoupení od smlouvy nejpozději 60 dní (včetně) před zahájením čerpání služeb uvedených v potvrzení: 1500 Kč za každého cestujícího uvedeného ve smlouvě,“ uvádí se v podmínkách. S tím, že tyto podmínky doplňuje výše klíčové slovo: Nejméně.

Bára chtěla s kamarádkou vzít vnučky na dovolenou. Místo toho musí být v karanténě. Nakonec se místo storna rozhodla využít poukázku. Bára chtěla s kamarádkou vzít vnučky na dovolenou. Místo toho musí být v karanténě. Nakonec se místo storna rozhodla využít poukázku. | Archiv Báry

Na to poukazují desítky nespokojených klientů na sociálních sítích. Stejně tak na to, že část lidí stihla storno poplatek za 1500, ale někteří je mají násobně vyšší.

„Moje kamarádka teď dostala odpověď od BS na storno, které poslala 23. 3. 2020. Žádných 1500 Kč na osobu, ale skutečně vyčíslené náklady,“ uvádí jedna z uživatelek. „Také jsme stornovali 23. 3. Dnes přišel mail od BS, zaplacené zálohy máme 14 tisíc a odstupné činí 14 tisíc. Zajímalo by mě, jak je možné, že někdo, kdo stornoval 23. 3., má stornopoplatky 1500 Kč a někdo 7000 Kč a více,“ přitakává jiná.

„My měli větší štěstí, storno jsme poslali 24. 3., stačil jeden telefonát s milou a ochotnou paní, pak e-mail a druhý den peníze na úctě. Storno 1500 Kč. Asi jsme byli jedni z posledních,“ popsala další klientka. 

Mluvčí Blue Style Jana Ondrejechová vysvětluje změnu výše stornopoplatků v situaci, do které se cestovní ruch kvůli pandemii dostal. Poplatek ve výši 1500 korun na osobu podle ní účtovala v dobách, kdy měla možnost zrušený zájezd prodat jiným klientům. „To v této chvíli bohužel není možné, zákaz o vycestování, který vyhlásila vláda, je bezprecedentní a mimořádnou situací. Prokazatelně vynaložené náklady obsahují již vynaložené prostředky na služby spojené s plánovanou dovolenou klienta. V případě, že dojde k obnovení letů a cestovního ruchu, jsme připraveni prokazatelně vynaložené náklady revidovat,“ řekla Ondrejechová Blesk Zprávám. 

Blesk Zprávami oslovení advokáti upozorňují na to, že lidé smluvní podmínky podepsali, ale bránit se podle nich mohou. „V tomto případě je problém, že klient se smluvními podmínkami souhlasil a smlouvu podepsal. To ale neznamená, že když bude storno neúměrně vysoké, že se nemohu bránit. Spotřebitel nemůže být znevýhodněn nad podnikatelem,“ radí, jak postupovat v těchto případech, právnička Petra Fialová z Advokátní kanceláře Fialová. 

Fialová pak přitakává svým kolegům. „Pokud se jedná o zájezd konaný v létě, není zákonný nárok k odstoupení. Sice byly prognózy, že se nebude lítat , ale to není právní důvod k rušení zájezdu,“ konstatovala pro Blesk Zprávy. To ale podle ní není důvod, aby člověk nebojoval v případě, že mu vyčíslí neúměrný stornopoplatek.

Podle Fialové mají klienti zákonné právo požadovat „vyúčtování“ skutečných nákladů, kterými cestovka argumentuje. „Kdyby řešili záležitost u soudu, mají na to právo. CK se ale mohou tahat s obchodním, smluvním tajemstvím,“ doplňuje. 

Cestovky bojují o přežití

1500 korun za storno nabízí například Exim tours  pro zájezdy objednané v období od 9. 3.–31. 3. 2020. Téměř všechny velké CK pak nabízí ve velkém změnu zájezdů zdarma a také vouchery, které budou vepsány na plnou částku a v případě úpadku pak může být klientovi z voucheru zaplacena zpátky celá suma.

Advokáti ale zdůrazňují: V případě, že byl zájezd zrušen samotnou cestovní kanceláří, má klient právo na navrácení celé sumy. Stejně tak je to v případě, že se zájezd zruší právě i z důvodů krizových opatření. 

„V případě, že klient má nárok na vrácení ceny zájezdu, měl by cestovní kancelář vyzvat o uhrazení částky. Pokud tak CK neučiní, může se klient obrátit na advokáta a jeho prostřednictvím zaslat CK předžalobní výzvu. V případě, že by CK nereagovala vůbec nebo reagovala na předžalobní výzvu zamítavě, pak se může svých nároků domáhat u příslušných soudů,“ dodávají experti z Vašich nároků.

„Musíme ale také odlišovat to, jestli je zájezd zakoupený u CK, nebo jestli jsme si kupovali letenky přímo u letecké společnosti,“ dodává Fialová s tím, že by si měli klienti pořádně nastudovat smluvní podmínky nebo kontaktovat advokáta v případě, že se jim jejich stornování nebo posun letu nezdá.

Změna termínu zájezdů a vouchery – to je podle cestovních kanceláří ideální řešení současné situace. A klienty k tomu vyzvalo i ministerstvo pro místní rozvoj.

A tuto cestu doporučuje i Blue Style. „Poukaz je vystaven na částku v plné výši uhrazených finančních prostředků a je pojištěn proti úpadku. Klienti se tak nemusí o své uhrazené prostředky obávat. Už teď máme několik tisíc klientů, kteří si zvolili poukaz na nový zájezd, což nám potvrzuje, že se jedná o dobré řešení,“ dodala Ondrejechová.

Video  Uzavřené Česko: Češi nesmí vycestovat, cizinci přicestovat. Není potřeba nakupovat zásoby, apeloval Babiš.  - Blesk TV
Video se připravuje ...

 

levandulova ( 2. května 2020 18:50 )

Mela jsem zajezd za vyhodnou cenu a v Blue style se se mnou nebavili a poslali mi voucher, mrchy hnusny. Urcite za to za rok neco poridim.

datel ( 8. dubna 2020 08:35 )

Chápu, že jim jde o přežití, ale tímhle chováním si zavírají cestu k budoucím zákazníkům, až odezní pandemie.

offline ( 8. dubna 2020 08:24 )

Kdo má peníze na letecké zájezdy, tak je jen dobře, že o ně přijde. Létání v takových masách jako doposud je ekologicky neudržitelné a nesmí se už nikdy v takové míře obnovit.

Dutohlav ( 8. dubna 2020 07:31 )

.
Zákon 89/2012 Sb. - Občanský zákoník

§ 2535

Zákazník má právo odstoupit od smlouvy před zahájením zájezdu bez zaplacení odstupného, jestliže v místě určení cesty nebo pobytu nebo jeho bezprostředním okolí nastaly nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení cesty nebo pobytu. V takovém případě má zákazník právo na vrácení veškerých uhrazených plateb za zájezd, nemá však právo na náhradu škody.

Nikde není uvedeno, jaká musí být doba mezi odjezdem či odletem a zrušením zájezdu dle výše uvedených podmínek. A že cestovka nemá peníze a zkrachuje? Je přece proti krachu pojištěna a peníze se lidem vrátí z pojistky.

Vždyť ten báječný voucher od Blue style mi nezaručuje, že za rok nebude zájezd 3x dražší.

A pochybuji o tom, že tento postup přivede v budoucnu další zákazníky.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa