Velká zpráva o dovolených: Co nabízí cestovky a co radí právník?

Autor: Adam Jaroš, Radka Růžičková - 
31. března 2020
05:00

Tisíce Čechů žijí v nejistotě. Plánovali dopředu a složili zálohu, nebo dokonce už zaplatili celou dovolenou, jenže uzavřené hranice jim udělaly čáru přes rozpočet. Také na cestovní kanceláře dopadají vládní kroky v boji proti koronaviru.

Co dělat v případě, že už máte koupený zájezd, jsme se zeptali právníka Petra Nováka ze společnosti Vaše nároky.cz i samotných cestovek.

Zaplatil jsem si na duben dovolenou u cestovní kanceláře, ale nemůžu nikam jet kvůli aktuálně uzavřeným hranicím. Nač mám nárok?

Pokud si zakoupíte zájezd u cestovní kanceláře, tak ta se zavazuje zájezd uskutečnit. Klienti by tak měli mít možnost v souladu s ust. § 2535 občanského zákoníku odstoupit od smlouvy bez storno poplatků. Cestovní kancelář by vám měla vrátit peníze. Samozřejmě, pokud s tím budete souhlasit, můžete se domluvit na změně termínu zájezdu.

Můj zaplacený zájezd zrušila cestovní kancelář. Dostanu své peníze zpět? 

Pokud je dovolená zrušená ze strany cestovní kanceláře, máte nárok na vrácení celé sumy, kterou jste za zájezd zaplatil. A to i v případě, že by důvodem zrušení byla mimořádná okolnost, tedy např. pandemie koronaviru.

Zaplatil jsem si u cestovky na červenec dovolenou v zahraničí, ale je jasné, že se v létě za hranice nejspíš nepodívám. Když dovolenou sám zruším, dostanu peníze zpět?

Pokud byste chtěl zakoupený zájezd stornovat sám z obavy, že zákaz cestování bude platit ještě několik měsíců, bohužel vám nevzniká nárok na nic. Výše stornopoplatku se bude odvíjet zejména od podmínek cestovní smlouvy. Pokud máte obavy, že v cílové destinaci (např. Itálie) bude stále problém s koronavirem, je ideálním způsobem obrátit se na cestovní kancelář a pokusit se s ní domluvit například na možnosti změny termínu dovolené.

Mgr. Petr NovákMgr. Petr Novák | archiv Blesku

Vzhledem k uzavření hranic jsem zrušil u cestovky svou dubnovou dovolenou ve Francii, ale odmítají mi vrátit cenu zrušeného zájezdu.

Vzhledem k tomu, že máte nárok na vrácení ceny zájezdu, měl byste cestovní kancelář písemně (nejlépe doporučeným dopisem) vyzvat k uhrazení částky. Pokud tak neučiní, můžete se obrátit na advokáta a jeho prostřednictvím zaslat cestovní kanceláři předžalobní výzvu. Kdyby na ni nereagovala nebo předžalobní výzvu zamítla, zbývá jen soud.

Zaplatil jsem zálohu na letní dovolenou a měl bych nyní doplatit zbytek. Obávám se, co bude, a nechci nic doplácet. Hrozí mi nějaké penále? 

Povinnost uhradit další splátku vám nevzniká. Počítejte ale s tím, že vám hrozí propadnutí splátky dřívější, případně jiné stornopoplatky (podle podmínek smlouvy).

Když přijmu nabídku cestovní kanceláře a už zaplacenou letní dovolenou odložím na rok 2021, mám nárok na zachování nynější ceny? A nemám nárok i na nějaké úroky z peněz, které budou rok »viset« u cestovky? 

Jaké nároky vám vznikají, záleží především na podmínkách smlouvy. Pokud si však nevyberete přímo konkrétní zájezd, peníze jsou často refundovány na voucher, za který si pak můžete vybrat dovolenou v následujícím roce. Cestovní kancelář však nemá povinnost zachovat ceny dovolených i v následujícím období. Nárokovat úroky nevidím jako reálné.

A co na to říkají samotné cestovní kanceláře?

Blue Style

Jana Ondrejechová, tisková mluvčí

„Zavádíme balíček TravelSafe+, který umožňuje opakované změny zájezdu zdarma do 21 dnů před odletem. V případě, že nebude možné vycestovat i nadále, umožníme klientům využití všech uhrazených prostředků na novou dovolenou formou voucheru, který budou mít možnost čerpat až do konce října 2021. Nad rámec toho poskytneme všem klientům benefit 10 % navíc a další výhody. Vystavené vouchery jsou pojištěny pro případ úpadku, a zajišťují tak dostatečné bezpečí pro klienta.“

Informace o aktuální situaci cestovní kancelář sděluje prostřednictvím svých webových stránek.

Exim tours

Petr Kostka, obchodní ředitel

„V tuto chvíli prioritně řešíme zájezdy klientů, kteří mají odcestovat v období do 12. 4. 2020. Nabízíme jim: 1. změnu zájezdu na pozdější období, dle aktuálně vypsaných termínů, 2. vystavení dárkového poukazu v hodnotě uhrazené zálohy.

I na tyto poukazy se vztahuje povinné pojištění CK proti úpadku u ERV Evropské pojišťovny, a zároveň bychom rádi naše klienty ujistili, že jako největší cestovní kancelář v České republice a člen koncernu v Německu REWE Group, pod nějž patří také potravinové řetězce jako Billa a Penny, jsme dostatečně silní splnit všechny závazky v podobě dárkových poukazů.“

Podrobné informace lze nalézt na webových stránkách 
kanceláře.

Čedok

Eva Němečková, tisková mluvčí

„Zájezdy jsme rozdělili do tří skupin podle termínu odjezdu. A to na zájezdy s odjezdem do 12. 4. 2020, dále do 31. 5. 2020 a ostatní termíny. Každá ze skupin má trochu odlišné podmínky a varianty. Je pouze na našem zákazníkovi, kterou z možností si vybere.

Prvním skupinám nabízíme bezplatnou změnu zájezdu nebo poukázku Čedok v hodnotě výše uhrazené zálohy na zájezd s bonusem 10 % navíc, tzn. 110 % původní platby. Zájezdy s odjezdem po 1. 6. 2020 je možno bezplatně změnit na jakýkoliv zájezd z nabídky Čedoku, v případě storna postupujeme dle VSP. Mile nás překvapila vlna solidarity mnoha klientů, kteří požádali i o další variantu a to ponechání svých peněz u Čedoku s tím, že si je po zklidnění situace využijí pro nákup nového zájezdu. Tito zákazníci mají čas až do konce roku 2022.“

Bližší informace Čedok poskytuje prostřednictvím svého callcentra a pomocí e-mailu. 

Alexandria

Petr Šatný, marketingový ředitel

„Až do 30 dnů před odletem si zákazník může vybírat, jak se svým zájezdem naloží z těchto variant: 1. odložit zájezd na rok 2021 a získat 125 % hodnoty zaplacené částky, 2. změnit zájezd zcela zdarma v rámci nabídky 2020, a to až do 30 dnů před odletem, 3. okamžitě zrušit zájezd bez uvedení důvodu za minimální stornopoplatek ve výši 10 % z ceny, 4. realizovat zájezd dle Smlouvy o zájezdu s tím, že pokud bude v době odjezdu do dané země stále platit zákaz vycestování, pak CK dle zákona zruší Smlouvu o zájezdu a nabídne možnost vrácení peněz za zrušený zájezd.“

Aktuální informace společnost zveřejňuje na svých webových stránkách.

Invia

Andrea Řezníčková, tisková mluvčí

„Protože naše cestovní agentura spolupracuje s mnoha CK, řešíme s každým klientem vše individuálně, záleží vždy na CK, která je organizátorem daného zájezdu. Já stále věřím, že situace nakonec nebude tak špatná, a doporučuji klientům využít vouchery, které CK nabízejí. Dovolenou si tedy vyberou, až to bude možné, a budou se mít na co těšit. Vouchery jsou pojištěné proti úpadku CK, klient tedy o své peníze rozhodně nepřijde.“

Podrobné informace pro klienty agentura zveřejnila na svých webových stránkách.

Cestujete s cizí cestovkou?

„Zrušit zájezd, respektive odstoupit od smlouvy může podle občanského zákoníku cestovní kancelář i spotřebitel, jestliže v místě pobytu nebo jeho bezprostředním okolí nastaly nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu. Cestovní kancelář by v takovém případě měla zákazníkovi bez zbytečného odkladu vrátit veškeré platby uhrazené za zájezd,“ radí ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

Když nemůžete vycestovat kvůli zásahu státu, je to okolnost, kterou jste nemohli předpovídat ani vy, ani cestovka. I tak byste měli mít právo na vrácení celé zaplacené ceny zájezdu. „Jiná situace ale nastane, pokud zákazník uzavřel smlouvu o zájezdu se zahraniční cestovní kanceláří a místo odjezdu se nenachází na území České republiky,“ vysvětluje Hekšová a dodává: „Potom nejde k tíži cestovní kanceláře, že se zákazník z jiné země nemůže dostat na místo odletu či odjezdu na zájezd, a nenastanou-li jiné okolnosti, zákazník nemusí mít právo na odstoupení od smlouvy bez placení stornopoplatků.“

Dutohlav ( 9. dubna 2020 05:09 )

Jezdím s lidl-reisen.de. Po jednom mailu od cestovky, kdy jsem potvrdil vrácení peněz za zájezd koncem května, mi dnes přišly peníze zpět na účet do posledního centu. Porovnej s ke y arabské cestovky Blue style a dalších, které působí v Čechách.

To vše proběhlo, aniž by v Německu zasedala vláda a řešila cestovky.

Paní ministryně Dostálová svými slovy jenom potvrzuje, že hnutí Ano mělo pravdu, když na volebních bilboardech mělo heslo: Češi nejsou hloupí, jenom nám vládnou neměla.

offline ( 31. března 2020 15:44 )

Sem už jezdim léta a je tam nádherně!

http­s://ww­w.you­tube­.com/w­atch?­v=Ale-Y7WrDcg

offline ( 31. března 2020 15:41 )

Když máte na zájezd, máte peněz dost. Nic vracet nepotřebujete.

Chtít můžete, dostanete ale წჯ⊗ຄຍນ໖ !

offline ( 31. března 2020 15:34 )

Bude stačit, když se cestovní ruch vrátí na úroveň roku 1989. Tohle už nemělo se zdravým rozumem nic společného.

hadaja ( 31. března 2020 13:55 )

Je to véc nazoru s taky véku.Pokud jste rodina s détmi, tzn.ješté pomérné mladí tak fajn, my už jsme za zenitem,.jezdíme do Itálie, bohužel asi dojezdili, jezdíme jenom přes cestovku a s jídlem mimo sezónu, dovolím si říct, že ceny třeba v září jsou jak říkàte i pro socky, nejsme plážové typy, tak i tam si uděláme krásné výlety do přírody, není to jen o penézích.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud