Kalousek: „Jsem osel.“ Promořování Babiš odmítl. Stav nouze do 30. dubna a 25 tisíc pro OSVČ

Aktualizováno -
7. dubna 2020
22:52
Autor: Jaroslav Šimáček, ČTK - 
7. dubna 2020
06:50

Poslanci kvůli pandemii koronaviru schválili prodloužení stavu nouze do 30. dubna. Zamítli přitom vládní návrh - do 11. května. Dlouhou debatu o tomto opatření provázely i četné hádky, schytával to často ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO). S projevem opět vystoupil Andrej Babiš (ANO), on i Jan Hamáček (ČSSD) poslancům řekli, že je stav nouze nijak netěší a hájili přísná vládní opatření. Vicepremiérka Alena Schilllerová (za ANO) se vydala hájit kritizovanou „Pětadvacítku“ – příspěvek 25 tisíc korun pro živnostníky, který však nechala předělat pozměňovacím návrhem ke zdařilejšímu výsledku, jak kvitovala i opozice. Návrh ODS na navýšení na 30 tisíc korun však neprošel. To Miroslava Kalouska (TOP 09) zradily během vystoupení nejprve telefon, který mu začal zvonit, a poté i vlastní pozornost, když se omylem vyjadřoval k jinému bodu, což glosoval slovy, že je osel. Dění v Poslanecké sněmovně jsme v úterý sledovali na Blesk.cz online.

  • Schůzi ve Sněmovně 7. dubna předcházela mimořádná schůze z 23. března, na které prošla šestice vládních opatření včetně ošetřovného do 13 let věku dětí a po celou dobu stavu nouze či navýšení schodku rozpočtu na 200 miliard. Jednání provázely např. potíže Miroslava Kalouska (TOP 09), který se dusil v roušce.
  • I tentokrát vládní návrhy povětšinou prošly. Až na ten hlavní. 5,5hodinová diskuze se rozpoutala kolem návrhu ze Strakovy akademie na prodloužení stavu nouze do 11. května. Poslanci jej odmítli, shodli se totiž na prodloužení pouze do 30. dubna. Andrej Babiš (ANO) však dopředu avizoval, že s posunutím souhlasí. Jan Hamáček (ČSSD) se marně snažil poslance přesvědčit o prodloužení o měsíc.
  • Babiš ve svém projevu před poslanci k nouzovému stavu upozorňoval: „Samozřejmě vím, že pro občany není tento stav vůbec jednoduchý. Je to složitá situace každý den pro nás všechny.“ Uvedl, že nemůže slíbit, že o prodloužení žádá naposledy.
  • Babiš rovněž odmítl možnost promořování Česka, o které v pondělí mluvili epidemiolog Roman Prymula a ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO). „Chci tady ještě jednoznačně a definitivně vyvrátit spekulace o tzv. promořování populace a volání po rychlém uvolnění plošných opatření,“ uvedl premiér a dodal: „Promoření možná vypadá snáze a rychleji, ale cena, kterou bychom za tento experiment platili, je příliš vysoká. My cestou promořování nepůjdeme.“
  • Hamáček se ve Sněmovně rozzuřil. A za svá rázná slova sklidil potlesk. „Já si jenom vyprošuju ty poznámky, že se nám nouzový stav líbí. Paní kolegyně, nelíbí. Já bych byl strašně rád, abych se nemusel bát o své příbuzné, abych se nemusel bát o svou rodinu, aby už to tady skončilo. Ale ono to zatím neodešlo. A jestli si myslíte, že si to užíváme, jak spíme tři, čtyři hodiny denně a snažíme se řešit krizi, která na nás spadla a nikdo před námi ji řešit nemusel? Já si to fakt neužívám. Tak si vyprošuji tyhle poznámky,“ říkal před poslanci.
  • Hamáček také upozorňoval: „Určitě uděláme celou řadu chyb, i já jsem celou řadu chyb udělal a za spoustu chyb jsem se omluvil.“ Dodával však, že žádná jiná vláda ČR v takové situaci nebyla.
  • Ministr Vojtěch slíbil po Velikonocích plán rozvolňování opatření. „My ho připravíme, my ho představíme, dal jsem kolegům za úkol, abychom po Velikonocích ten plán měli připraven,“ slíbil.
  • Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) prosadila po výraznější úpravě původně hojně kritizovaného návrhu jednorázový příspěvek až 25 tisíc pro OSVČ. ODS neuspěla s navýšením na 30 tisíc.  Vyplácet se tak má 500 korun za den.
  • Své návrhy uhájila i ministryně práce Jana Maláčová (ČSSD). Prosadila novely týkající se některých dávek a také komunikace nezaměstnaných s úřadem práce.
  • Opoziční kritik Kalousek v úterý narazil opět na úsměvné obtíže. Nejprve mu zazvonil u řečnického pultíku telefon. Poté se omlouval, že je osel - a to kvůli tomu, že vystoupil s připraveným proslovem, ale k jinému návrhu. Za chodu se totiž měnil odhlasovaný program schůze, čehož si nepovšiml.
  • Dění kolem koronaviru v Česku sledujeme ONLINE zde.

Sněmovna o koronaviru
Filtr:
Vše Důležité Foto Video Sociální sítě
Zobrazit nové zprávy
18:44
8. 4. 2020

"To DPH se zde točí stále dokola. Ano, může být názor, diskutujme, jak to bude s DPH, ale než to v tuto chvíli narychlo řešit lex DPH kvůli nájemníkům proto, abychom vyřešili problém, jestli DPH ze zaplacených, nebo nezaplacených faktur, tak to je daleko elegantnější a rychlejší řešení učinit to tak, že ti, kteří se do toho problému dostanou, zažádají a bude jim v tomhle tom vyhověno, je to rychlejší," reagoval Havlíček.

"No, pane ministře, samozřejmě diskutujme, ale především pomáhejme. Pochopil jsem, že říkáte, že kdo požádá o odklad DPH, tak mu bude vyhověno, tak z toho jsem lehce usoudil, že už mluvíte za třetí ministerstvo (...) Chci zde říct, že co se týká DPH, tak se jedná pouze o odklad platby, ne o propuštění, prominutí nebo cokoli jiného," reagoval lidovec Bartošek a narážel na to, že Havlíček vede ministerstva průmyslu a obchodu i dopravy.

DPH pak spadá pod resort financí. "To je téma, které se vrací 25 let pořád na stůl, platit DPH jenom ze zaplacených faktur. Ono to nejde, šlo by to jenom u faktur, tuším, do 10 tisíc, nechci se mýlit, a je to v podstatě komplikované, neřeší to žádný problém, je to v rozporu se směrnicí Evropské unie. Já to téma mám na stole, říkám, a 25 let se s tím setkávám, že pořád to někdo navrhuje, někdo to vrací do hry," postěžovala si Schillerová.

Sněmovna o koronaviru: Šéf poslanců KDU-ČSL Jan Bartošek (8.4.2020)
18:40
8. 4. 2020

Bartošek: Umožněte dýchat podnikatelům

„Můj pozměňovací návrh se týká DPH, respektive toho, aby podnikatelé platili DPH pouze u uhrazených faktur,“ navrhl ve Sněmovně Jan Bartošek (KDU-ČSL) a upřesnil, že by malé a střední firmy s obratem do 10 milionů měsíčně platily DPH pouze z faktur, které jim byly uhrazeny. „Jsem přesvědčen, že ti, kteří podnikají a mají povinnost platit DPH, tak místo toho, aby peníze investovali a reinvestovali do svých podniků, případně na nákup materiálu, tak jsou nuceni toto DPH odvádět státu i z peněz, které ještě neviděli,“ doplnil.

„Já si myslím, že tohle je velmi jednoduchá a účinná pomoc, kdy poměrně jednoduchým nástrojem pomůžeme těmto podnikatelům,“ uvádí Bartošek s vědomím, že jde o mimořádný nástroj. „Můžeme se bavit o tom, že firmám můžeme odpustit nájem a další věci, přesto jsem přesvědčen, že DPH tvoří velkou část jejich finančních prostředků, které právě ve stávající situaci je důležité, aby měli k dispozici,“ pokračoval Bartošek.

„Dnešní informace, která se týká podnikatele z Ostravska, restauratéra, který požádal o odklad DPH, jednalo se o pouhých 16 tisíc, on požádal o odklad o tři měsíce a přestože do té doby platil řádně daně a všechny své závazky vůči státu, tak místo pochopení se dočkal toho, že mu Finanční úřad obstavil byt. Mě osobně tento postup velmi mrzí, byť tedy pak se píše, že dochází k nějaké nápravě,“ dodal šéf lidoveckých poslanců Bartošek.

18:31
8. 4. 2020

Realitní makléři zřejmě budou moci prokázat odbornost pro svou práci až do začátku března příštího roku místo začátku letošního září. Ve vládní novele nového zákona regulující realitní činnost to dnes zrychleně ve stavu legislativní nouze schválila Sněmovna.

Část makléřů nyní nemůže kvůli opatřením proti šíření nového koronaviru skládat zkoušky. Zprostředkovatelé je potřebují k přeměně své živnosti na vázanou. „Aktuálně není možno zkoušky pořádat, on-line formu testů zákon nepřipouští,“ stojí v důvodové zprávě. Zkoušky mají písemnou, individuální ústní i praktickou část a trvají tři až pět hodin. Ministerstvo pro místní rozvoj je pokládá za nejprůhlednější způsob prokázání odbornosti.

Vláda původně navrhovala prodloužení termínu do začátku ledna. Sněmovna se shodla na návrh Vojtěcha Munzara (ODS) a s podporou hospodářského výboru i ministerstva na začátku března.

18:25
8. 4. 2020

Exportní garanční a pojišťovací společnost bude kromě pojištění nově poskytovat i záruky. Bude moci ručit např. výrobním firmám, schválila Sněmovna.

18:22
8. 4. 2020

„Zákon není obvyklý. Není. Ona ani ta doba není obvyklá. Je to doba, kterou jsme tady nikdy nezažili. A ta podstata, kolem které  se točí celá diskuze, ať už tomu budeme říkat pešek, nebo dominový efekt, je jednoduchá. Tu musíme vidět z nadhledu. A to je role vlády. Do 30. 6., pokud nenastane nic mimořádného, bude chybět v hotovosti v ČR 600 až 700 miliard korun. Pokud bysme šli způsobem, pojďme to vykompenzovat tak, ať to ukoná vláda, tak kdybychom takto šli krok za krokem, schodek nebude 200 miliard, možná bude 300, 400,“ reagoval Karel Havlíček (za ANO). „V té kategorii toho zdraví jsme naštěstí zřejmě všechno zvládli, ale jsme na začátku ekonomických problémů,“ varoval.

18:10
8. 4. 2020

"Kdo bude kontrolovat spravedlnost, legitimitu rozhodnutí nájemce, že opravdu není schopen plnit své závazky, které z té smlouvy vyplývají?" tázal se poslanec Petr Bendl (ODS). Varoval před těmi, "kteří se s tím svezou".

"Jsme svědky takové té dětské hry na peška: chodí pešek okolo, nedívej se na něko, kdo se na něj koukne, toho pešek bouchne. Vláda říká, že pešek nezůstane nájemci, ale pronajímateli," uvedl exministr zemědělství a též exministr dopravy. "V důsledku na to nakonec mohou doplatit oba dva. Stát má vzít břímě na sebe a pomoci oběma, neboť se roztočí kruh, ze kterého nikomu nebude dobře," dodal.

18:08
8. 4. 2020

My rozumíme snaze pomoci lidem, kteří se dostanou do problémů s placením nájemného. Rozumíme tomu, že je spousta provozoven zavřených, podnikatelé nemají tržby, nemají příjmy (...) Rozhodně jsme pro, aby i v takové situaci mezi nájemcem a pronajímatelem stát mohl pomoci, ale nejlepší formou by byla pro nás pomoc přímá nájemcům, což by bylo lepší v tom, že by se jim problém s placením nájemného neodsouval. Anebo například určitým vyváženým přístupem a spravedlivým rozložením mezi nájemce, pronajímatele a státem,“ uvedla Věra Kovářová (STAN).

Ale k tomu návrhu, který předkládá vláda tak, jak je koncipován, máme značné výhrady, protože nelze úplně souhlasit s principem jednostranného převádění rizika platební neschopnosti z nájemců na pronajímatele. Pomoci jedné skupině na úkor druhé není řešení. Pronajímatelům totiž nijak nezmizí povinnost hradit náklady na držbu nemovitosti,“ dodala Kovářová.

17:50
8. 4. 2020

Sněmovna bude ve středu jednat i v noci

Sněmovna bude moci dnes jednat o předlohách, které předložila vláda kvůli koronavirové krizi, i v noci. Stejný postup zvolila také v úterý.

Hlasovat o návrzích se tak dnes bude i po 21. hodině. "Pokud se naše tempo nezrychlí, že bude potřeba ještě možná do té 24. hodiny navrhnout jednání po 24. hodině," upozornil Jan Chvojka (ČSSD). "Já tomu rozumím, nicméně neumím si úplně představit, jak kvalitně budeme diskutovat a hlasovat po 24. hodině," reagoval Zbyněk Stanjura (ODS).

17:30
8. 4. 2020

„Připravujeme v rámci Českomoravské záruční a rozvojové banky speciální program, který se bude jmenovat COVID-Nájemné, a ten bude na základě žádostí toto řešit. Tam jde čistě i o to, že v mnoha případech to nebude ani nezbytně nutné, aby se to řešilo, protože oni se domluví, ten pronajímatel s tím nájemcem spolu,“ uvedl dnes ve Sněmovně vicepremiér Karel Havlíček (za ANO).

17:27
8. 4. 2020

Většina obchodních center nechce podle prodejců, které ČTK oslovila, jednat o úlevách na nájmech. Kvůli epidemii koronaviru musí být od 14. března většina obchodů uzavřena. Obchodní centra se hájí tím, že i v této situaci musejí dodržovat své závazky a provoz je stojí statisíce korun.

Obchodní centra se podle výkonného ředitele Fann parfumerií snaží situaci nájemců chápat, ale jen jedno jim nabídlo slevu 50 procent na nájemném, řekl.

„S několika nájemníky obchodních center aktuálně řešíme tvrdé ekonomické dopady současné pandemie do jejich hospodaření. Podle našich informací jsou ochotni jednat o úlevách na nájemném pouze majitelé menších obchodních center. Zástupci velkých obchodních center se o úlevách na nájemném nejsou ochotni bavit,“ uvedl Vladimír Veleba z poradenské společnosti BDO.

17:20
8. 4. 2020

Zatímco k poslaneckému pultíku vyrazila poslankyně ANO Barbora Kořanová hájit pozměňovací návrh, vicepremiérka Alena Schillerová (za ANO) během přenosu telefonovala a mávala při tom do kamery.

Sněmovna o koronaviru: Schillerová (za ANO) mávala do kamery (8.4.2020) Sněmovna o koronaviru: Schillerová (za ANO) mávala do kamery (8.4.2020) Sněmovna o koronaviru: Schillerová (za ANO) mávala do kamery. Kořanová (ANO) řečnila (8.4.2020) Sněmovna o koronaviru: Schillerová (za ANO) mávala do kamery. Kořanová (ANO) řečnila (8.4.2020)
17:12
8. 4. 2020

„ČR se může stát plně soběstačnou zemí ve výrobě respirátorů,“

sliboval dnes vedle toho vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) v průběhu jednání s jednou ze společností.

17:05
8. 4. 2020

„My tady přesouváme problém z jedné skupiny na druhou a vytváříme dominový efekt, který jen odkládá ten samotný problém neplacení nájmů někam do budoucna. Jedná se o opravdu nebezpečný jev,“

uvedla šéfka TOP 09 Markéta Pekarová Adamová.

17:01
8. 4. 2020

Ve Sněmovně se řeší opatření ke zmírnění dopadů pandemie na nájemce prostor, sloužících k podnikání, a těch, kteří byli nařízením vlády odstaveni od podnikání. Bod uvedl a opatření vlády hájil vicepremiér Karel Havlíček (za ANO). „To jsou ti, kteří museli v průběhu března zavřít své provozovny, v drtivé většině se jednalo o provozovny maloobchodu případně provozovny služeb,“ podotkl Havlíček. „Jsou dnes v situaci, že mají příjmy na úrovni nula, ačkoliv pochopitelně mají náklady, které musí vynakládat,“ upozornil.

„Nájemné je jedním ze základních a významných nákladů, je pravdou, že se tyto firmy dostávají do velkých problémů. Je třeba korektně říct, že se jim pronajímatelé snaží v řadě případů skutečně vycházet vstříc. Není to možné paušalizovat. Někdy se ten pronajímatel chová velmi korektně, dokáže se domluvit s nájemníkem na odkladu, někdy mu i odpustí částečně. Někdy se s ním nedohodne,“ upozornil vicepremiér.

„Opsali“ prý německý model, aby pronajímatel nemohl dát výpověď v důsledku toho, že nájemník nemůže nyní platit. „My netvrdíme, že nájemník nemá platit, my pouze tvrdíme to - a že ten termín je do 30.6. - pokud v tomto období nájemník, který byl odstaven od svého živobytí (...), aby měl možnost zažádat o to, že ten pronajímatel mu nemůže dát výpověď,“ podotkl.

16:55
8. 4. 2020

Ivan Bartoš se pochlubil pirátskými rouškami, které přišly na klub Pirátů od maminky členky Pirátů.

Sněmovna o koronaviru: Ivan Bartoš se pochlubil rouškami, které dorazily na pirátský klub (8.4.2020)
16:51
8. 4. 2020

„Vyhneme se bolestivým škrtům i zvyšování daní, což by bránilo oživení ekonomiky,“ slibuje Alena Schillerová (za ANO).

16:45
8. 4. 2020

„Ministerstvo financí počítá s tím, že by nárok mohlo uplatnit až 700 000 OSVČ, což předpokládá rozpočtový dopad ve výši až 17,5 mld. Kč,“ uvedl resort Aleny Schillerové dnes ohledně kompenzačního bonusu pro živnostníky. Potvrdil své předchozí propočty a uveřejnil nejčastější otázky a odpovědi.

Ministerstvo také uvádí, že očekává, že návrh bude schválen již ve čtvrtek 9. dubna, kdy jej bude posuzovat Senát - poté by zamířil na stůl prezidenta Zemana. „Neprodleně poté Finanční správa, která má administraci programu na starosti, zveřejní doporučený vzor formuláře pro snazší vyplnění žádosti,“ uvedlo ministerstvo.

Je možný souběh 25 000 Kč a ošetřovného či podpory v nezaměstnanosti? „Ano, ve stávající podobě není vyloučen souběh čerpání kompenzačního bonusu ve výši 25 000 Kč s čerpáním kompenzace ošetřovného z programu ministerstva průmyslu a obchodu. Vyloučen nicméně je souběh čerpání kompenzačního bonusu s výplatou podpory v nezaměstnanosti,“ upozorňuje ministerstvo, jehož šéfka se na facebooku mezitím raduje ze schválení dnešních návrhů.

16:26
8. 4. 2020
!

Policisté mohou dávat pokuty na místě až 10 tisíc korun, míní poslanci

Policisté i strážníci asi budou moci pokutovat až 10 000 korunami lidi, kteří budou porušovat opatření proti šíření koronaviru. Sněmovna to schválila. Pro bylo 52 z 96 poslanců, proti 27.

Zpravodaj návrhu Zdeněk Ondráček (KSČM) musel chvílemi řešit padající roušku.

Sněmovna o koronaviru: Zdeněk Ondráček (KSČM) řešil padající roušku (8.4.2020)
16:22
8. 4. 2020

„Když je fakt někdo drzej, nechce poslechnout, tak ho zpokutujte za to, že nechce poslechnout. Ale ne zpokutovat za to, že porušil nařízení, o kterých mnozí z nás neví, jak si je vykládat. Já jsem nevěděl 14 dní, pane ministře, poctivě, jestli můžu vyjet na chatu, nebo nemůžu vyjet na chatu, jestli je to cesta do přírody, nebo to není cesta do přírody, a to přesto, že se po cestě nepotkám s nikým jiným, než se svojí rodinou,“ uvedl Marek Benda (ODS).

Poslankyně Jana Černochová s částí kolegů z ODS nesouhlasí, protože vychází z praxe na Praze 2. „Nesouhlasím s kolegou Markem Bendou, protože přeci celý přestupkový zákon je postaven na principu, že od domluvy se může dávat sankce až do výše 10 tisíc korun. Taky tam není žádný taxativní výčet, za jaké narušení veřejného pořádku strážník určí, že teď se ten člověk dopustil takového a makového deliktu. Je to nějaké krátkodobé řešení, které já respektuji, za které jsem ráda (...). Není jednoduché lidem vysvětlovat, že když chtějí jít běhat, tak mohou jít běhat v lesích bez roušky, ale že na Náplavce cyklisti a běžci roušku mít musí. Já věřím v inteligenci policie i strážníků Městské policie, kteří nota bene jsou ještě mnohem častěji přezkušováni,“ upozornila Černochová.

„Ve chvíli, kdy bude někdo, jako Marek Benda, kouřit otočený k domu tak, aby na nikoho nefuněl pár, dneska už ne cigaretový kouř, aby tady se to řešilo dohodou, ale ve chvíli, kdy to bude pět lidí, kteří popíjí a kouří vodní dýmku u nás na Náplavce a ten policista nebo strážník tam přijde, říká jim to třikrát, ať se rozejdou, že tam nemají sedět, nesmí sedět, že musí mít roušky, tak pokud už to opravdu dojde do toho extrému, že to musí řešit sankcí, tak ať tu možnost má a má ji na místě,“ dodala.

Sněmovna o koronaviru: Jana Černochová (ODS) hájila posílení pravomocí policie (8.4.2020)
16:10
8. 4. 2020

„Když tedy je tak důležité okamžitě stíhat a vyvozovat sankce... Když jste v Lánech podstrkávali sýr pod gumičkou, zakročil policista, nebo budete řešeni ve správním řízení,“ 

rýpl si Miroslav Kalousek (TOP 09) do Jana Hamáčka (ČSSD). „Rozumím panu poslanci Kalouskovi, že je potřeba využít všech možností, jak si kopnout. Ta věc je v šetření a až ten příslušný orgán, který to šetří na základě podání, vydá svůj verdikt, tak pak můžou padnout sankce,“ odvětil Hamáček.

Prezident Miloš Zeman jednal v Lánech s vicepremiérem Janem Hamáčkem (ČSSD) a ministrem obrany Lubomírem Metnarem (za ANO). (4.4.2020) Prezident Miloš Zeman jednal v Lánech s vicepremiérem Janem Hamáčkem (ČSSD) a ministrem obrany Lubomírem Metnarem (za ANO). (4.4.2020)
16:04
8. 4. 2020

„Hlas občanů, kteří mi píší a sledují tuto debatu: Kdyby nám ta vláda ty roušky dodala, tak ať nás pokutuje, my jsme si je ušili sami a ještě nás za to mají pokutovat,“ 

rýpl si Zbyněk Stanjura (ODS).

16:00
8. 4. 2020

„Na margo těch obav z policejního státu, pokud vím, Policie ČR se těší důvěře asi 80 procent obyvatelstva,“ uvedl Hamáček a poděkoval policistům za práci. „Jsem přesvědčen, že není důvod, aby se tady někdo obával, že policie bude toto oprávnění zneužívat,“ uvedl ministr. Policisté jsou na kontroly dostatečně školeni, míní.

Odmítl návrh na "sazebníky" - tedy jaký přestupek by měl být za jakou pokutu. „To je potřeba nechat na tom policistovi, a zda je to opravdu opomenutí, to se dá řešit domluvou, nebo zda to je opakované, naschvál činěné porušování. Opravdu platí to, že 99 procent obyvatel tady dodržuje vše, co je nařízeno, a nedělá žádné problémy. Pak je tady nějaké 1 procent těch, kteří z toho mají legraci. A ten policista, když zasahuje, z mého pohledu musí mít tu možost sankci udělit. Je to jednodušší udělat to takto, než jít do správního řízení,“ pokračuje.

Hygienické stanice místo toho, aby trasovaly, musejí papírovat správní řízení, podotkl Hamáček. „Rozhodně to není o tom, že tady policie bude rozdávat desetitisícové pokuty, to určitě ne. Ona se z toho stala debata o rouškách, ale to je o těch různých garážových party a dalších věcech, a tam policie musí mít možnost zasáhnout,“ míní Hamáček.

Sněmovna o koronaviru: Jan Hamáček (ČSSD) hájil rozšíření pravomocí policie (8.4.2020)
15:53
8. 4. 2020

„Vláda by neměla zpřísňovat ta opatření a hledat si nějaké lepší biče, ale měla by se snažit zlepšit komunikační kanály,“ 

uvedl Dominik Feri (TOP 09) s tím, že adresáti nemusí znát aktuální mimořádná opatření, protože jsou „fluidní, mění se každým dnem“. „Na mě se obracejí zejména mladší lidé, kteří prostě netuší, co mohou, co nemohou, netuší, kde to najít, kam se podívat,“ řekl s tím, že i příslušníci si mohou vykládat opatření svérázně. „Někdo čekal na zastávce, posadil se a oni už ho chtěli hnát pryč, že je to proti opatřením,“ dodal.

15:45
8. 4. 2020

Poslanec ODS Marek Benda s návrhem také nesouhlasí. Uvedl, že vystupuje sám za sebe a klub ODS má volné hlasování. „Samozřejmě každý policista si třikrát rozmyslí, než jde do správního řízení. Třikrát se pokusí o domluvu, říct tomu člověku: Neměl jste roušku, udělal jste tohle, přišel jste příliš blízko, jdete čtyři, nechte toho. Než začne sepisovat nějaký protokol. Lidé jsou na světě líní, i policisté jsou líní. Dát pokutu na místě je mnohem jednodušší,“ míní.

Benda upozornil, že se navíc nyní ve stavu nouze postupuje podle nařízení ministra zdravotnictví, která jsou ale vydaná třeba ráno a každý je nemusí znát. „Už jsme několikrát zažili i ministra vnitra, i pana Prymulu, kteří říkají: My rozumíme tomu, že v lese nemusíte mít roušky, ale zatím je to zdravotnictvím napsáno, že ji musíte mít všude, my rozumíme tomu, že jedete v autě jen se svou rodinou, se kterou jste celý víkend, týden nebo tři neděle doma, tak je zbytečné, abyste všichni měli roušky, ale v tom nařízení to prostě takhe napsáno není. Já mám velké obavy, že to, co se dnes vykládá zdravým rozumem, najednou se toto začne řešit mimo správní řízení pokutou na místě. A budou z toho jenom podle mého názoru hádky a spory,“ varoval.

A to i proto, že život přináší různé okamžiky. „Znamená to, že se na ulici můžu najíst? Může pan premiér sníst zmrzlinu, když si ji koupí? Můžu, když si stoupnu do kouta, tak si dát cigaretu, nebo musim vlézt do domu? Takových situací je celá řada a je mimořádně nešťastné, že ty zákazy nejsou jasně vydefinované,“ dodal Benda s narážkou na jarní vycházku na zrmzlinu Andreje Babiše s Tünde Barthovou, vedoucí Úřadu vlády, kdy premiér tvrdil, že zmrzlinu pod rouškou s odepnutými dolními konci.

Premiér Andrej Babiš (ANO) si vyrazil s kolegy na jarní procházku a zmrzlinu Premiér Andrej Babiš (ANO) si vyrazil s kolegy na jarní procházku a zmrzlinu Premiér Andrej Babiš (ANO) si vyrazil s kolegy na jarní procházku a zmrzlinu
15:35
8. 4. 2020

Poslanec SPD Radovan Vích varuje před nastolením policejního státu, kdy „policisté budou chytat cyklisty a dělat si čárky, kolik chytili“. „Policie má pomáhat a chránit a nikoli v době restriktivních opatření občany peskovat,“ dodal.

15:33
8. 4. 2020

„Já pořád pevně doufám, že tohle nemyslíte vážně. Nejsem připraven posílit represivní instrumenty státu. Mně se naprosto příčí, aby policisté mohli za tohle vybírat na místě, popř. smlouvali za kolik,“ 

reaguje opět Miroslav Kalousek (TOP 09). Upozornil na apely na veřejnost, aby dodržovala hygienické předpisy, nosila roušky, platila bezhostovostně. „Kdo si myslíte, že u sebe bude nosit hotovost, aby těm policistům zaplatil? A i když budou mít u sebe platební terminál, tak kdo má na kartě příslušný limit dvou, pěti, deseti tisíc?“ táže se.

„V okamžiku, kdy dostanou tu pravomoc - taky pevně doufám, že většina z nich je normálních a poctivých, ale nemůžete vyloučit určité procento, pro které to korupční lákadlo bude mimořádné a výše pokuty se bude odehrávat podle toho, kolik jim ten, kdo přestupek spáchal, dal do kapsy. Já si vybavuji mediální případy, kdy policisté napomínali nudisty u rybníka, že nemají roušky. Já nevím, odkaď by jim ti nudisti platili. A ten policajt, který zfackoval 19letou holku, ten by vybral kolik?“ táže se Kalousek. „To byl strážník, to nebyl policajt,“ je v pozadí slyšet hlas Jana Hamáčka.

15:29
8. 4. 2020

Zpravodajem návrhu je poslanec Zdeněk Ondráček (KSČM). "Za víkend 4. a 5. dubna policie podala 300 oznámení o porušení zákona o ochraně zdraví a 240 oznámení o porušení krizového zákona," uvedl Ondráček. "Všechna tyto jednání, těch 540, musí projednat správní orgány obce s rozšířenou působností v případě toho druhého zákona, nebo správní orgány krajských hygienických stanic v případě toho prvního," upozornil s tím, že to obce i hygienické stanice, ale i policisty zbytečně zatěžuje a uložení blokové pokuty je rychlejší způsob, jak to vyřešit.

"Neznamená to, že ta částka musí být uložena v nejvyšší míře, těch 10 tisíc korun. Nikdo nemusí mít obavu. Já věřím tomu, že naši policisté i strážníci jsou dostateční profesionálové a dokáží posoudit společenskou škodlivost daného jednání. Využívají i institut napomenutí, vyřešit přestupek na místě domluvou a to se děje v nejčastějším případě," podotkl Ondráček.

Sněmovna o koronaviru: Zdeněk Ondráček (KSČM) (8.4.2020)
15:22
8. 4. 2020
!

Ve Sněmovně se nyní řeší posílení pravomocí policie - mj. možnost udělovat pokuty na místě až do výše 10 tisíc korun za porušení vládních nařízení v souvislosti s bojem proti koronaviru.

Přítomen je již ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD). „Policie ČR a obecní policie v rámci své činnosti odhaluje porušování nařízených opatření, a proto je žádoucí, aby mohla tato porušení na místě projednat. Příkazem na místě lze uložit pokutu až do výše 10 tisíc korun. A přijetím navrhovaného zákona přijde k posílení vymahatelnosti nařízených opatření,“ uvedl Hamáček.

15:21
8. 4. 2020

„Nazývejme věci pravými jmény. Po tomto hlasování, prosím, nenazývejme tento zákon zákonem o rozpočtové odpovědnosti, ale říkejme mu pravdivě. Zákon o rozpočtové neodpovědnosti. Nic jiného to není,“ 

povzdechl si Kalousek.

15:17
8. 4. 2020
!

Odpor opozice byl opět marný, Kalouskova slova vyzněla do prázdna a Schillerová slaví další prosazený návrh, byť po ostré slovní bitvě. Sněmovna vyslovila souhlas s návrhem novely zákona o pravidlech rozpočtové zodpovědnosti. Pro bylo 52 z 99 poslanců, proti 47.

15:15
8. 4. 2020

Dalším hlasováním Sněmovna omezila maximální výši úroků z dlouho nesplácených spotřebitelských úvěrů. Zavedla limit pro sankce živnostníkům za opožděné splátky úvěrů.  

15:08
8. 4. 2020

„Zásadní instrumenty hospodářské politiky byly z politického vedení země převedeny na ČNB, a to ještě zcela netransparentně, protože Sněmovna zamítla návrh pana poslance Skopečka, abychom o tom byli informováni. Vy jste souhlasili s tím, že tady budou lítat desítky a stovky miliard, aniž byste se o tom mohli dozvědět. Je mi vás líto,“ 

řekl poslancům na jejich rozhodnutí Kalousek poté, co byl smeten i Skopečkův návrh na pravidelné informování o krocích ČNB.

15:06
8. 4. 2020
!

Poslanci rozšířili ČNB kompetence. Může více obchodovat

Sněmovna nyní bude opět jednat a hlasovat o novele o ČNB, která Rusnokovi a spol. dává rozsáhlejší kompetence a o které podobně vášnivá debata probíhala dopoledne. Kalousek uvedl, že opoziční pozměňující návrh omezuje navržené instrumenty ČNB. Poslanec Janulík (ANO) navrhl nechat nástroje tak, jak jsou ve vládním návrhu, ale také omezit platnost návrhu do konce roku 2021.

Návrh opozice neprošel. Pro bylo 36 z 96 poslanců. S pozměňovacím návrhem poslance ANO Janulíka přitom souhlasila i Schillerová. Pro bylo 97 poslanců, proti žádný. Poslanecká sněmovna odsouhlasila i celý návrh zákona o rozšíření pravomocí ČNB. Pro bylo 68 poslanců z 97 přihlášených.

ČNB bude moci podle novely obchodovat s cennými papíry s delší splatností a také s více subjekty, tedy například s pojišťovnami, penzijními společnostmi nebo dalšími investory, kteří jsou běžnými držiteli státních dluhopisů. Obchodovat bude moci nejen se zlatem, ale se všemi drahými kovy.

Sněmovna o koronaviru: Poslanci posílili kompetence ČNB do roku 2021 (7.4.2020) Sněmovna o koronaviru: Poslanci posílili kompetence ČNB do roku 2021 (7.4.2020)
14:52
8. 4. 2020

„Pana Mikuláše Ferjenčíka, který se věnuje politické práci 10 let, do Poslanecké sněmovny zvolili lidi pro jeho kvality. Poslaneckou sněmovnou jste neprošla, vás do pozice ministryně vybral pan premiér Andrej Babiš. Byla to jeho volba. Já bych si vyprosil, abyste poslance nebo senátory shazovala úrovní jejich vzdělání či znalostmi, lidé si evidentně zde zvolených poslanců váží, z různých důvodů. Proto je evidentně sem zvolili. Vy jste byla do té vlády vybrána na základě kvalit, které vyhodnocuje pan premiér Babiš, tak bych vás chtěl poprosit, abyste se chovala slušně k poslancům,“ peskuje Ivan Bartoš (Piráti) Schillerovou.

14:49
8. 4. 2020

„Já si vás dovolím pro kolegy přeložit do češtiny. Pan poslanec Ferjenčík je příliš mlád a nezkušený. Členové Národní rozpočtové rady jsou idioti, kteří tomu nerozumí a nemají žádné právní vědomí, pan poslanec Kalousek je demagog a jenom vy jste letadlo a máte tady pravdu,“ 

reaguje na Schillerovou Kalousek. „Kdybyste byla schopná se stydět, což asi nejste, protože jinak byste nemohla být členkou Babišovy vlády, ale kdybyste byla schopná se stydět, tak bych vám doporučil, abyste se styděla,“ dodal Kalousek.

 

nespokojeny ( 10. dubna 2020 19:43 )

Opoziční strany a především ODS tlačily nesmyslně na vládu a s částkou 25tis. zbytečně vyházeli neoprávněné finanční náhrady.
Podpora 25.tis. měla mít nějaká pravidla. Kdyby měla pravidla, tak ti kteří oprávněně mají problémy mohli dostat více peněz.
Takto se rozdalo mnoho těm, kteří vůbec nemají žádné problémy, ztráty.
Mám to ve svém okolí i v rodině. Na otázku budete žádat? Odpovídají proč bychom nežádali,když je možnost, a jsou blbí. To tu ještě nebylo a už nebude.
Peníze zadarmo - samozřejmě pro některé, ale pro velkou část.
Ti co je nutně potřebují a mají doložitelný nárok dostanou 25.tis., což mnohdy nestačí. Paradox - škoda.

pindal ( 8. dubna 2020 20:05 )

Já tomuto věřím,ale co dělat,když nemáme nikoho kdo by nás zhodnotil.Možná Babiš,podnikatel, si uvědomuje naší hodnotu.Kromě toho,je schopen se s námi rozdělit.
Krom toho i to co získá,za to nás zaměstná.Proto ho v Bruselu nemají rádi,já osobně mu věřím.Je až moc tolerantní a neví kolikrát,i když by rád vyhověl všem,jak má odpovědět těm kteří využívají každé nespokojení jedinců.On má klapky na očích,jede do předu a blbosti ho nezajímají.Já osobně bych mu dal další šanci a on nás vytáhne z bídy,ale nehledejte na něm každou nesrovnalost,je to jenom člověk,který nás je schopen vytáhnout z materiální bídy.Ovšem duchovní bída je jiná záležitost.

MAMKA2316 ( 8. dubna 2020 13:22 )

TAK TO DOPADLO POD VEDENÍM PRAVICE, HAVLISTŮ A CHARTISTU !!!!!!!!Češi jsou poraženým národem. Na členství v EU prodělali nejvíc, říká jasně světoznámý ekonom Piketty

Francouzský ekonom Thomas Piketty se zamýšlí nad tím, kam odtékají peníze z Česka. Vzal si k ruce data z Euro státu i z jiných renomovaných zdrojů a došel k jednoznačným závěrům. Nyní varuje před tím, že společná Evropa je dobrá jen pro některé. Jiným, například Česku, prý přímo škodí. Článek publikoval uznávaný ekonom Piketty už v lednu, nyní nicméně v Česku jeho překlad začal obíhat po sociálních sítích.

Češi jsou poraženým národem. Na členství v EU prodělali nejvíc, říká jasně světoznámý ekonom Piketty

„V Paříži, Berlíně a Bruselu lidé nerozumějí nedostatku vděčnosti za obrovské sumy veřejných peněz, které ze svých daní posílají na východ. Ale v Praze a Varšavě se věci interpretují o dost jinak. Lidé tam zdůrazňují, že návratnost západních investic tady byla obrovská a že sumy, které si odtud západní investoři stahují, výrazně převyšují částky, které sem z Evropské unie přišly. Ve skutečnosti, když se podíváme na čísla, mají ti Češi a Poláci pravdu. Po kolapsu komunismu se postupně západní investoři (především Němci) stali majiteli významné části kapitálu v postkomunistické Evropě. Když vezmeme celkový objem fixního kapitálu (včetně budov), patří jim čtvrtina“ napsal v lednu letošního roku na svůj blog známý francouzský ekonom Thomas Piketty, který se zabývá otázkami příjmové nerovnosti. Jako nejvíce poražený stát z tohoto srovnání vychází jednoznačně Česká republika, což dokládá i přiložený graf.

Piketty přitom cituje data svého spolupracovníka Filipa Novokmeta. Výstižné je srovnání, kolik peněz ze střední Evropy v letech 2010 až 2016 odešlo na dividendách, tedy rozděleném zisku. A kolik sem naopak přišlo na evrop-

ských dotacích. Podle oficiálních statistik Euro státu bylo z České republiky od roku 2010 do roku 2016 na dividendách „odkloněno“ 7,6 procenta HDP. "V absolutních číslech

11karel11 ( 8. dubna 2020 10:27 )

Havlovci všechno zlikvidovali, co tu fungovalo.

11karel11 ( 8. dubna 2020 10:23 )

Ať se promoří Parlament a Senát. Je tam zbytečných až moc.
To by chtěli?

Ve Spojených státech podlehlo během úterý nákaze novým typem koronaviru Sars-CoV-2 téměř dva tisíce lidí, uvedla univerzita Johnse Hopkinse. Je to nejvyšší nárůst obětí za den od počátku krize. Na koronavirus ve Spojených státech dosud zemřelo téměř 13 tisíc lidí a země má 399 tisíc potvrzených případů infikování.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa