Premiérova slova o znovuotevření škol vyvolala vlnu bouřlivých reakcí: Děti metr od sebe?!
Žáci alespoň metr od sebe, umyté ručky a třídou voní dezinfekce. Tak premiér Andrej Babiš (65, ANO) prezentoval možný scénář znovuotevření škol. Ředitelé ale kroutí hlavou: Děti od sebe neudržíme a dezinfekci nemáme!
Dobrý nápad, nebo neproveditelný nesmysl? Babiš ve čtvrtečním rozhovoru pro Blesk připustil, že školy by se mohly pro žáky otevřít ještě v tomto školním roce. „Diskutujeme o tom, že bychom začali od nižších stupňů. Principy, které máme, jsou zajištění rozestupů alespoň metr pro žáky v lavicích, pro mateřské školy a nižší stupně základních škol výuka v menších skupinách, rozfázování začátků hodin, kontrola při vstupu, dezinfekce, větrání, pravidelné mytí rukou, měření teploty. Je potřeba, aby se pak tato opatření dodržovala,“ popsal Andrej Babiš.
Kontrola zdravotního stavu
Zajistit metrové rozestupy ale nebude podle ředitelů škol v praxi možné. Děti jsou zkrátka děti… „Neumím si to na našich školách organizačně představit,“ řekl i ministr školství Robert Plaga (ANO). Doplnil, že reálná bude ve školách zvýšená dezinfekce, důsledné dodržování hygienických návyků, kontrola zdravotního stavu žáků, možná nošení roušek a další opatření.
Ředitelé škol navíc upozorňují, že žádnou dezinfekci ani teploměry k dispozici nemají. A k výuce v menších skupinách zase chybí dostatek pedagogů.
S tyčí, nebo u stropu
Babišova úvaha o metrových rozestupech mezi žáky vyvolala odezvu na sociálních sítích. Lidé vtipkují, že by děti mohly mít kolem pasu připevněné metrové tyče nebo že by učitelé mohli polovinu třídy zavěsit ke stropu…
Co na to ředitelé?
Hynek Steska, ředitel Střední zdravotnické a Vyšší odborné školy zdravotnické Zlín: Na směny není dost kantorů
„Měření teploty a dezinfikování bychom po technické stránce zvládli, ale stát by nás musel přednostně zásobit dezinfekcí a teploměry, protože to běžně školy nemají. Rád bych si ale nechal vysvětlit, jak bych měl třicet žáků ve třídě rozmístit po jednom. To nejde. Směnování u nás nepřipadá v úvahu, nemáme tolik kantorů.“
Renata Schejbalová, ředitelka Gymnázia Nad Štolou v Praze: Než změřím teplotu, jsou děti doma
„Není to reálné zajistit. Dobře, ve třídě učitelé udrží děti metr od sebe, ale děti se stejně budou potkávat na chodbách, na toaletě. Rozfázovat začátky hodin také není možné. Myslím, že pan premiér vypustil nějaký svůj nápad, ale ještě se to bude řešit. My bychom spíše potřebovali, aby nám zajistili dezinfekce a dezinfekční mýdla. Nemáme je a nelze je sehnat. K měření teplot nemáme teploměry. Já mám ve škole devět set dětí, než bych všem změřila teplotu, půjdou domů.“
Karel Rajchl, ředitel ZŠ a MŠ Vojanova v Děčíně: Třídy nejsou nafukovací!
„Z pozice rodiče je to velmi líbivý vzkaz, ale z pozice profesionála říkám nesmysl. Totálně neproveditelný a nerealizovatelný nápad. Co se týká mateřinek, tak si nedokážu představit, že bychom ty malé děti dokázali udržet v těchto rozestupech, těžko bychom jim to mohli nějak vysvětlit.
Školáci by to na jednu stranu mohli pochopit, i když udržet je v rozestupech například během přestávek si nedovedu představit. Na druhou stranu je to také neproveditelné z hlediska kapacity naší školy. Třídy jsou malé a škola opravdu není nafukovací. A pokud někdo hovoří o tom, že by se výuka dala rozfázovat, tak to bychom učili děti až do večera.
Problém by byl i se školními jídelnami, kde bychom museli zajistit, aby děti seděly u stolů po jednom. To je opravdu nesmysl. Naopak mytí rukou je to nejmenší. My jsme zvyklí v rámci naší sociálně vyloučené lokality na epidemie žloutenek atd., takže děti už máme vycvičené, aby dbaly na osobní hygienu.
Michal Černý, ředitel Masarykovy základní školy v Praze-Klánovicích: Byl pan premiér někdy ve škole?
„Nevím, jestli pan premiér byl někdy v posledních letech ve škole. Není to reálné. Umím si představit zvýšená hygienická opatření, v krajním případě i nošení roušek. Ale jestli mají děti ve škole sedět v metrových rozestupech a nehrát si, nehýbat se a tak dále, tak ať se tedy radši učí doma on-line, jak je tomu nyní. I kdybychom se snažili ve třídách udržet žáky od sebe, jsou to pořád děti. Kdyby jedno ten virus přineslo, myslím, že by se stejně rozšířil.“
to si spletl s Vodňanskými klecovými lůžky