Exprezident Zeman v Hráčích: Do amputace chybělo málo! A peníze od Nejedlého jsou lež

Video se připravuje ...
Autor: Vera Renovica - 
15. května 2024
05:00

Právě takovýmto výrokům, které pronáší do veřejného prostoru, říká exprezident Miloš Zeman (79) šrapnel. V nejnovější epizodě Hráčů pro Blesk popsal, jak mu údajně premiér Petr Fiala (59) slíbili abolici, tedy zastavení stíhání, pro exkancléře Vratislava Mynáře (56). A pak „uhnul“. Bývalá hlava státu v Hráčích také zavzpomínala na svou nedávnou hospitalizaci v motolské nemocnici.

Četla jsem knihu Spiknutí, která pojednává o údajném pokusu vás v době nemoci před 2,5 lety zbavit pravomocí. Autoři říkají, že Andrej Babiš tehdy odmítl možnost, kterou jste mu dal, že ho pověříte sestavením vlastního kabinetu, protože se tehdy lekl vašeho zdravotního stavu a toho, že by se o vás nemohl opřít, protože byste nemusel být mezi živými. Je to pravda?

„Je to částečně pravda. Já jsem nedávno byl na jedné akci s Andrejem Babišem a tam veřejně řekl, že mu tehdejší ředitel Ústřední vojenské nemocnice Mirek Zavoral řekl, že z nemocnice už neodejdu. Tento výrok Mirek Zavoral popírá. Ale potvrzuje ho i moje pečovatelka. No, a jak víte, jak říká Bible, v ústech dvou svědků budiž drženo každé slovo. Já mám Mirka Zavorala docela rád, myslím si, že o mě pečoval a přisuzuji tyto a podobné výroky spíše jakémusi alibismu, kdyby to náhodou špatně dopadlo, tak aby nebyl obviňován z nedostatku péče. Nicméně skutečností je také fakt, že když toto řeknete Andreji Babišovi v době, kdy já Babišovi nabízím dvakrát za sebou funkci premiéra, on si řekne: to nepřijmu, protože by Miloš mohl zemřít nebo být trvale v nemocnici a já bych neměl podporu. Možná, že tímto výrokem Mirek Zavoral významně posunul českou historii.“

A vy si fakt myslíte, že by Andrej Babiš s vaší podporou tu vládu poskládal a byl teď premiérem.

„Řekl jsem veřejně, že krátce před volbami v roce 2021 u mě byli Petr Fiala a Pavel Blažek, a když jsem se jich zeptal, zda by byli ochotni jít do koalice s ANO, oba dva odpověděli souhlasně.“

Údajně na jedné ze schůzek v této sestavě jste podmiňoval jmenování celého kabinetu, včetně ministra zahraničí Lipavského, tím, že vám premiér podepíše abolici pro Vratislava Mynáře. Je tohle pravda?

„Když jsem jednal s Petrem Fialou, zeptal jsem se ho, zda je ochoten podepsat tuto abolici a já ho budu citovat doslova, řekl: To mi nedělá problém. A to je vše, co k tomu mohu říci.“

A vy jste pak tu vládu jmenoval a žádná abolice nebyla. Tedy ten příslib, který jste slyšel v téhle větě, nebyl naplněn.

„Záleží na vás, jestli tyto dvě věci budete uvádět do souvislostí a máte na to svaté právo. Na druhé straně jednání o abolici byla dvě a nikdy to ani jedna ani druhá strana nespojovala s otázkou schválení vlády. Když ale budu objektivní, jistě tento Fialův příslib zpříjemnil atmosféru dalšího jednání.“

Vy to tedy kladete do souvislosti tou dynamikou jednání.

„No, na otázku, zda Petr Fiala dodržel své slovo, já konstatuji, že nedodržel, a jak vidíte, přesto jsem mu tu vládu jmenoval.“

Vy mě upozorňujete, že to nemám spojovat, já chápu, proč to děláte. Říkáte: já jsem neřekl, že udělám A, když oni udělají B, ale ten souvis tam přeci byl…

„Souvis je hezké české slovo. Můžete si ho domýšlet v průběhu toho jednání, ale explicitně uveden nebyl.“

Takže zákonně jste z obliga.

„Nechci od toho uhnout. Nezapomínejte na tyto dvě skutečnosti. Pokud mi věříte, že Petr Fiala řekl, že je ochoten jít do koalice s hnutím ANO, a pak to odmítl, a pokud mi věříte, že Petr Fiala řekl, že je pro něj přijatelné dát abolici kancléři Mynářovi, a pak ani jedno nedodržel… tak bych rád zdůraznil, že člověk, který dvakrát nedodrží své slovo, není zcela důvěryhodný.“

Abolice? Kdo mluví pravdu? 

Máte pro to důkazy?

„Já si na rozdíl od některých jiných politiků nebo šéfů tajných služeb nepořizuji ze soukromých jednání odposlechy. U tohoto jednání nebyl Pavel Blažek, ten byl následně informován, protože ho Petr Fiala pověřil, aby abolici realizoval. Abolici kontrasignuje předseda vlády, ale technické provedení má na starosti ministr spravedlnosti. Tak si počkáme a uvidíme, zda vám to Pavel Blažek potvrdí. V tom případě bude mluvit pravdu. Anebo vám to popře.“

Proč jste cítil takovou intenzivní potřebu abolice pro Vratislava Mynáře. Vy nevěříte jeho nevině (je obžalován kvůli dotačnímu podvodu – pozn. red.)?

„Za prvé proto, že ho znám, že po 10 letech spolupráce mohu říci, že je to člověk, kterému lze plně důvěřovat. Je mi samozřejmě líto, že byl vystaven mediálnímu tlaku. Mimochodem vypálili mu i jeho srub. V kauze, ve které je obviňován, sám státní zástupce navrhuje, což média většinou neuvedla, pouze podmínku. Je to dost analogická záležitost, jako je Čapí hnízdo, takže na základě mé desetileté spolupráce s ním jsem považoval za, řekněme, lidsky poctivé ocenit tuto spolupráci i tím, že požádám premiéra o spolupodpis abolice. No a jak to dopadlo, to jsem vám před chvílí řekl.“

Video  Miloš Zeman v Hráčích: Fiala souhlasil s abolicí pro Mynáře. A Pavel prý debatu o důchodech politicky nezvládl.  - hrc, GenLive/Blesk, Vera Renovica
Video se připravuje ...

Vy si myslíte, že je pan Mynář obžalován proto, že pracoval pro vás, a ne proto, že měl něco spáchat?

„Je obžalován především proto, že byl mým kancléřem, což samozřejmě je, a teď budu mluvit tak trochu jako Andrej Babiš, trošku účelové stíhání.“

A účelové proč? A kým, když na ministerstvu spravedlnosti sedí Pavel Blažek, který rozhodně nemá problém s vámi ani lidmi kolem vás? Tím samozřejmě neříkám, že ovlivňuje soudy, to ani nemůže…

„Já neobviňuji zrovna Pavla Blažka, že by on nechal stíhat Vratislava Mynáře. Tady máte prostě rozsáhlý mediální tlak, pod kterým soudy mohou rozhodnout naprosto nesmyslně a v tomto smyslu i účelově.“

Pokus o odvolání

Vrátím se ke knize Spiknutí, kde autoři argumentují, že jste roku 2021 nebyl tak nemocný, jak nemocnice deklarovala, když říkala, že nemůžete zastávat svou funkci. Já pak nechápu, proč jste tedy nedal souhlas, aby Hrad lépe informoval o vašem stavu a rozptýlil celou tu věc.

„Já jsem nikomu nebránil, aby informoval o mém zdravotním stavu. Teď jsem byl s ucpanou tepnou v motolské nemocnici a ta bez jakýchkoliv problémů pravdivě informovala o mém zdravotním stavu a téměř každý den pořádala tiskové konference. Bylo to v naprostém v pořádku. Nevím, proč ÚVN nedělala totéž. Z mé strany nebo ze strany mé rodiny žádné takové překážky nebyly.“

To naprosto mění narativ, protože celou dobu bylo říkáno i vašimi lidmi, že kvůli nedostatku vašeho souhlasu nemohou informovat detailněji.

„Ale kdepak. Já jsem pouze nedával souhlas k tomu, aby se do podrobností popisoval můj zdravotní stav, protože to je zdravotní tajemství. Kromě toho jsem zcela určitě nedal souhlas k tomu, aby střešovická nemocnice napsala panu Vystrčilovi, že nejsem schopen vykonávat svoji funkci, stejně tak, jako jsem nedal souhlas k tomu, aby ošetřující lékař zakazoval mému advokátovi, aby mě navštěvoval, a dokonce zakazoval, abych podepisoval jako prezident jakékoliv dokumenty. Čili bylo by dobré, kdybyste si tu knížku nejen přečetla, ale dala i do souvislostí. Pak zjistíte, že tady bylo několik senátorů a ne jenom senátorů, kteří se snažili aplikovat článek 66 Ústavy, že jim to nevyšlo. A tím příběh končí.“

No, ale jediným východiskem bylo v té chvíli říci svoji diagnózu. Pořád nechápu, proč se to tedy nestalo.

„Já jsem svoji diagnózu řekl mnohokrát. Do většího detailu to neumím, protože nejsem lékař, ale moje diagnóza, stručně řečeno, zněla dehydratace.“

Je to ale komplikovanější. V té knížce je třeba jedna lékařská zpráva, která řeší, jaká medikace je pro vás vhodná vzhledem k jaterní dysfunkci.

„Já samozřejmě nevím, jakou jsem měl medikaci. Pokud vím, jaterní testy, které jsem absolvoval, dopadly dobře. Nevím o tom, že bych bral nějaké léky třeba proti cirhóze. Byly tam léky proti cukrovce a celé řadě dalších problémů. Ale vzhledem k tomu, že paní Stehlíková (Džamila – pozn. red.) prohlašovala, že trpím metabolickým rozvratem, a tamní primář dokonce napsal do přijímacího protokolu, aniž by mě vyšetřil, aby následně biochemie ukázala, že žádný rozvrat není… Moje diagnóza byla odvodnění, což vypadá jako maličkost, ale ti, kdo se vyznají v medicíně, vědí, že to může být i velmi vážná nemoc.“

Do amputace chybělo málo

Jak moc jste se při tom posledním zdravotním inicidentu cítil v ohrožení života?

„Tak v ohrožení života ani tak ne, ale v ohrožení nohy ano. Chybělo málo a mohl jsem k vám připajdat o jedné noze. Tu nohu by mi amputovali právě kvůli trombóze. Díky lékařům, ale také díky včasnému zachycení celého problému, se to podařilo odvrátit a motolské nemocnici samozřejmě ještě jednou velice děkuji.“

Když jedete po Praze autem a vidíte zdálky Pražský hrad, je tam nostalgie, je tam nějaká lítost, že už tam nejste?

„Vším, čím jsem byl, byl jsem rád. To zahrnuje, že opouštíte některé funkce nebo pozice nebo místa s očekáváním věcí příštích. V mém případě to byl krásný dům v Lánech s japonskou zahrádkou a velkou knihovnou. Když se máte na co těšit, ta minulost není nostalgická.“

Petr Pavel je na Hradě něco málo přes rok. Nedávno se rozpadla jednání ohledně tzv. důchodové reformy, kde se snažil moderovat diskusi mezi koalicí a opozicí. Podcenil to?

„Já jsem o Petru Pavlovi říkal stabilně, že dobře o něm mluvit nemohu, špatně o něm mluvit nechci, protože by to nebylo zdvořilé. Funkce prezidenta je vrcholná politická funkce a dle mého názoru by ji měl zastávat zkušený politik. Tahle politická nezkušenost se ukázala právě u té důchodové reformy. Úmysl moderovat debatu nebyl předpřipraven jednáním, které by zkušený politik absolvoval s oběma stranami. Pak by se nemohlo stát, že by premiér prohlásil, že ať se stane cokoliv, koalice důchodovou reformu v dosavadní formě prosadí svojí »stoosmičkou«. Premiér tím vlastně podrazil prezidenta a jeho mediační úsilí a nedivím se ANO, že z takovéhoto jednání odešlo.“

Takže měl prezident jednat rovnou s Andrejem Babišem.

„Já bych to tak určitě udělal, ale to taky záleží na osobních vztazích, můj vztah k Andreji Babišovi rozhodně není nepřátelský, spíše naopak. Jádro věci ale podle mě spočívá v tom neuváženém prohlášení premiéra Fialy.“

Není jádro věci spíš v tom, že ANO by se před volbami s koalicí nedohodlo ani na tom, že je obloha modrá?

„Svého času se hnutí ANO účastnilo diskuze o zahraniční politice a tam se podařilo najít shodu.“

Jaká budoucnost tedy čeká nejen seniory, ale i mladé s reformou, kterou současná vláda schválí a tu příští možná hned zruší?

„Já kritizuji navýšení důchodového věku, ale zastávám princip, že když někdo něco kritizuje, má také předložit pozitivní alternativu. Já dlouhodobě doporučuji, aby řešením a skutečnou důchodovou reformou byl přechod k mírnému zvýšení sociálního pojištění. To je jen daň, která se liší od ostatních daní tím, že je účelově vázána na výplatu starobních důchodů. Dnes je důchodový účet v deficitu a navrhuje se, aby tento deficit byl kryt z výnosů jiných daní, ale je daleko přirozenější, když bude kryt z výnosu té daně, která je k tomu specificky určena. V takovém případě by nebylo nutné prodlužovat věk odchodu do důchodu. Podotýkám, že v celé Evropě je těch 65 let obvyklý průměr.“

A tohle by bylo podle vás politicky průchozí?

„Takhle by bylo politicky průchozí, ale samozřejmě, že pokud to někdo nepoužije jako svůj erb, nebude to nic víc než jeden z možných námětů.“

Za rohem jsou eurovolby. Přijde vám v pořádku ta dynamika mezi opozicí a koalicí, kdy expremiér Babiš kritizuje muniční iniciativu, říká, že je Petr Fiala ukrajinský premiér, koalice zase překresluje vlaječky na billboardech a píše, že je ANO proruské…

„Já s muniční iniciativou nemám problém, a pokud vím, Andrej Babiš jí vyčítá pouze nedostatek transparentnosti. Na druhé straně chápu ty, kdo volají po mírovém řešení, a neříkám jim »chcimírové«. Jen upozorňuji na současnou situaci, která může vést k prolomení ukrajinské obrany, a v takovém případě by mírová jednání mohla zablokovat ruskou ofenzívu. Pokud jde o celkový názor na pana premiéra Fialu, mám ho rád jako politika, který se pokouší moderovat pytel blech zvaný pětikoalice. Ale domnívám se, že se mu to naprosto nedaří.“

Vy víte, že v současném veřejném diskurzu by se mělo říci, že je třeba, aby Ukrajinci a Rusové jednali u stolu o míru, je jak červený hadr na býka?

„Pro koho? Pro mě to určitě červený hadr není. Je zapotřebí najít mediátora, který by měl alespoň minimální důvěru obou stran.“

Mluvíte o Číně.

„Možná o Číně, možná o Turecku. To už je věc skrytých diplomatických jednání, která by měla mírové jednání předpřipravit. A ještě bych předeslal: nebavme se jenom o míru, bavme se o příměří jako o předstupni míru, protože příměří především uchrání tisíce lidských životů na obou stranách.“

A chtějí tihle politici, kteří si dávají na billboardy slogany o Ukrajině, mír, anebo chtějí jen hlasy lidí?

„Každý politik více či méně poslouchá hlas lidu. Na tom není nic špatného. Většina českých občanů chce mír na Ukrajině. Vycházím z reálné vojenské situace a vlastně všichni vojenští analytici v posledních týdnech říkají, že hrozí nebezpečí prolomení ukrajinské fronty. Chápu, že dokud byla naděje, že Ukrajina osvobodí i zbývající okupovaná území, bylo možné doufat v její celkové vítězství. Dnes pouze upozorňuji na riziko ukrajinské porážky a jasně říkám, že bych si tuto porážku nepřál.“

Tedy podle vás ta naděje už není, že by se ta Ukrajina vlastně vrátila zpátky do svých hranic?

„V dohledné době asi ne, ani kdyby se výrazně zvýšila základní pomoc. Ukrajina má deficit živé síly. Francouzský prezident Macron sice uvažuje o nasazení vojáků NATO, ale setkává se s odporem, protože by to v okamžiku smrti prvního francouzského vojáka na ukrajinském území vyvolalo ve Francii vnitropolitickou krizi, čili ani taková varianta není příliš pravděpodobná. Proto říkám, že dříve, než se Rusům podaří významný průlom, je třeba minimálně uzavřít příměří.“

Vy jste před 10 lety mluvil o tzv. finlandizaci Ukrajiny, teď už je vlastně jasné, že se po skončení války stane členem NATO, má status kandidátské země pro EU...

„Finlandizace (myšlenka, aby Ukrajina nebyla v mezinárodních společnostech a udržovala těsné vztahy s Ruskem po vzoru Finska v době SSSR – pozn. red.) není moje originální myšlenka, prosazoval ji už Zbigniew Brzezinski. Nerad se chlubím cizím peřím. Přišlo mi to tehdy jako dobrý nápad. A neutrální Ukrajina by na svém území neměla zahraniční vojenské základny.“

A vstup do NATO teď?

„Je dobře, že do aliance se nepřijímají země, na jejichž území se bojuje.“

Já si vaše slova interpretuji tak, že kdyby Ukrajina držela pusu a krok, nemusela tam mít válku. Což je přinejmenším kontroverzní.

„Podle mého názoru vzdor tomu, že Ukrajině lze leccos vyčítat, například oslavování Štěpána Bandery, tak bych to teď, k vašemu překvapení, pominul. Zažil jsem okupaci z roku 1968, a proto se domnívám, že když velmoc přepadne sousední stát, je třeba se postavit na stranu tohoto sousedního státu. A to jsem také udělal první den ruské invaze. Ponechme tedy kritiku a pomáhejme, včetně vojenské podpory.“

Vrtá mi hlavou, proč jste takhle nepřemýšlel už v roce 2014.

„Tehdy nešlo o útok na celou Ukrajinu, ale o přičlenění historicky ruské části obydlené ruskojazyčným obyvatelstvem. Řekl jsem tehdy, že anexe Krymu je hotová věc. A protože od té doby uplynulo 10 let, dá se říci, že se to potvrdilo.“

A zpochybňujete tedy vidění řady Ukrajinců, že válka nezačala před 2 lety, ale už s anexí Krymu před 10 lety?

„Ano, zpochybňuji.“

Zaslouží si Ukrajina, ti mrtví lidé, ženy a děti, být rukojmím sloganů politiků?

„Ukrajina si především zaslouží mír. Důstojný mír, ne kapitulaci.“

Bavil jste se o tom s Robertem Ficem? Protože ten k Ukrajině řekl věty, jako že je Putin falešně démonizován, že Unie podporuje vzájemné vraždění Slovanů a že válku započalo řádění ukrajinských neonacistů…

„Nedávno se mě na to ptal novinář z MF DNES a já jsem se ho zeptal, jestli se někdy pohádal se svojí manželkou. S Robertem Ficem jsme přátelé, ale i v přátelství mohou být různé názory. Ten, kdo se jenom trochu zajímá o politiku, ví, že v otázce pomoci Ukrajině se s Robertem Ficem lišíme. A nevidím na tom nic zvláštního. Pouze lidé s pozůstatky totalitního myšlení si přejí, aby se názory všech diskutujících shodovaly.“

A co jsou autentické názory Roberta Fica? Jsou to tyhle výroky, které konflikt relativizují, někdy skoro ve prospěch Ruska? Anebo převažuje to, že on pak přeci jel jednat s ukrajinským premiérem a přesvědčoval ho o svojí podpoře?

„Pro mě je důležité to druhé. Je zajímavé, že ukrajinský premiér nepovažoval za nutné kvůli názorům Roberta Fica toto společné zasedání zrušit, a projevil tak větší politickou moudrost než český premiér. Robert Fico vyjádřil podporu Ukrajině, humanitární i finanční, na Evropské radě. Pokud kritizuje některé aspekty ukrajinské politiky, to je jeho názor.“

Stojí Slovensko na nějaké křižovatce, kdy si volí, jestli půjde na Západ či na Východ? Teď se schvaluje legislativa, která má změnit veřejnoprávní rozhlas a televizi, více aspektů dát do rukou politiků.

„Posílat někoho na Západ nebo naopak na Východ je oblíbená politická rétorika těch, kterým došly jiné argumenty. Já vždy říkám, že chci na sever, protože mojí inspirací jsou skandinávské země. Na Slovensku je v některých lidech vztek, že prezidentskou volbu vyhrál Pellegrini a nikoliv Korčok, mimochodem bývalý Mečiarův stoupenec.“

A sledujete ten boj o to veřejnoprávní médium?

„Ale panebože, jestliže veřejnoprávní médium, jako u nás například Česká televize, porušuje zásady objektivity a vyváženosti a je hlásnou troubou vládních politiků, tak změna, která by vedla k této vyváženosti, by byla žádoucí jak u nás, tak na Slovensku.“

Kdybyste teď byl v politice aktivní, tak byste do ČT takříkajíc fušoval, až by byla dle vás vyvážená?

„Zatím je situace taková, že Česká televize je politizována, to je prostě fakt, který nemůžete popřít.“

Co tím myslíte?

„Například tím, že do rady České televize teď má posílat své stoupence i senát. Což v podstatě znamená, že v této radě bude drtivá převaha zastánců pro vládní politiky.“

No a pak se ten Senát převolí a ty poměry se změní. Tohle přece není argument.

„Druhým problémem jsou koncesionářské poplatky, které se teď mají dokonce, jak dobře víte, zvýšit. No, proč? Abychom si platili vládní propagandu? U nás je celá řada více či méně úspěšných soukromých televizí, které žádné koncesionářské poplatky nevybírají a živí se reklamou. Já bych klidně připustil do ČT inteligentní reklamu, pokud by to znamenalo, že zde koncesionářské poplatky nebudou.“

Tak tady bychom si mohli argumentovat tam a zpátky hodně dlouho. Ale zajímá mě, pokud vám ČT tolik vadí a jako prezident jste na ni měl tak trochu embargo, proč jste tam nedávno šel debatovat k 25. výročí vstupu ČR do NATO?

„Já jsem žádné embargo ČT nevyjádřil. Vy o nějakém víte?“

Vím, že jste nechtěl chodit do Otázek Václava Moravce, vím, že jste některým novinářům nechtěl odpovídat na otázky.

„Buďte trochu důsledná a přemýšlejte o tom, co říkáte. To není embargo vůči České televizi jako takové. Pokud jde o OVM, mně se nelíbila osoba moderátora, nejsem ostatně sám. Zastával jsem názor, že je moc servilní a do jeho pořadu jsem nešel. Pan Takáč není servilní, proto jsem neviděl důvod, proč teď nejít do jeho pořadu.“

Na inauguraci Vladimira Putina neměla česká strana žádného zástupce, slovenská ano, vyslala chargé d’affairs. Co je vám bližší?

„Pokud malé a střední země svého zástupce nevyšlou, tak je to celkem jedno. Jedná se o větší země, respektive o velmoci. Pokud jsem správně informován, Francie tam svého zástupce mít bude a Německo tam svého zástupce mít nebude.“

Dobře, ale co je vám bližší symbolicky?

„Já si myslím, že je třeba udržovat kontakt i se zeměmi, se kterými nesouhlasíte, ale na druhé straně nedělám scény kvůli tomu, že na Putinově inauguraci nebude český zástupce.“

Zeman: Velvyslanec v Rusku je třeba 

Jak vnímáte debatu o tom, jestli Česko vůbec má mít velvyslance v Rusku? Pan Pivoňka byl odvolán a prezident Pavel si myslí, že tam za současné situace nikoho místo něj posílat nemáme.

„Velvyslanectví, diplomatický personál a navrchu velvyslanec jsou od toho, aby v dané zemi hájili české národní zájmy. Pokud v té zemi nejsou, pak logicky nemohou naše národní zájmy hájit.“

Tedy dle Miloše Zemana velvyslanec ano.

„Ano.“

Poslední odbočka ke knížce: autoři tam jako zásadního hybatele směrem k vašemu odstranění z funkce uvádějí šéfa BIS Michala Koudelku. Proč? Jakou měl motivaci? Vždyť jste byl 1,5 roku od konce ve funkci.

„V době, kdy jsem byl prezident, a nebylo to těsně před mým odchodem z funkce, mě navštívil člověk, který se tituloval jako plukovník BIS, neuvedl jméno, a informoval mě, že pan Koudelka nařídil odposlechy jednak mě a jednak mého okolí. K těm odposlechům nebyl soudní souhlas, takže nevím, jestli to je pravda.“

Pan Koudelka to popírá.

„Já bych se divil, kdyby to potvrdil, protože by to bylo na jeho okamžitou rezignaci a on je velice ctižádostivý člověk. Já pouze dodávám, že si nemyslím, že je dobré, když jakýkoliv stát, včetně České republiky příliš ovládají tajné služby.“

Ano, ale v té knize se vlastně píše o využívání informací, ať už jakkoliv získaných k tomu, aby se odehrál nějaký státní převrat. Já se ptám, jaká měla být motivace?

„To nevím, to se ptejte těch autorů. Vy se ptáte, jako kdybych to psal já.“

Ta kniha je plná informací a dokumentů, které nemohli dostat bez vaší pomoci či souhlasu.

„Já jsem jen autorům odpověděl na pár otázek a vůbec jsem je neovlivňoval, jak tu knihu mají napsat. Pozvěte si je do svých Hráčů.“

Vy jste kdysi Bezpečnostní informační službu prohlásil za čučkaře, stojíte si zatím vlastně i po té nejnovější akci Voice of Europe, která i díky důkazům poskytnutým BIS žene ke spravedlnosti zatím minimálně jednoho německého politika?

„Voice of Europe je naprosto bezvýznamný server nebo ani nevím, co to vůbec je, o němž do té doby nikdo netušil, že existuje. Dělat z toho důkaz ruské infiltrace, ať už v českém nebo jakémkoliv jiném prostředí, je prostě přeceňování tohoto naprosto bezvýznamného serveru. V životě jsem tímhle serverem nebyl osloven, nikdy jsem nečetl jeho produkty. A protože  celkem dost podrobně sleduji scénu těchto serverů, z nichž některé se z cenzurních důvodů zakazují, tak mohu bezpečně tvrdit, že je to něco naprosto bezvýznamného. A jestliže tajná služba přecení význam nějakého serveru, podobně jako v případě kauzy ricin udělala poplach, že sem přijíždí agent, který má zavraždit několik pražských politiků, tak mám důvod tvrdit, že BIS jsou čučkaři.“

Pan generál Koudelka byl  z brigádního generála povýšen na generálmajora. To vnímáte jak?

„To je vůle současné vládnoucí moci, proti které nemám důvod, ani možnost se nějak vymezovat.“

Nejedlý mě nefinancuje

Pane prezidente, jak se vám žije? A tím myslím finančně.

„Měl jsem určité úspory, které jsem investoval do svého domu, díky tomu tedy neplatím nájem. Z laskavosti státu mám rentu 50 000 a 50 000 je na kancelář. No a z toho vyplývá, že s financemi se mi žije přiměřeně, jsem spokojený a nemám důvod si stěžovat.“

Říká se, že vám náklady na kancelář i na zdravotní péči od soukromé firmy hradí Martin Nejedlý.

„To je naprostá lež. Zdravotní péči hradí pojišťovna.“

V tom plném rozsahu?

„Ano a jsem za to VZP vděčen. Takže to, co říkáte je lež, a byl bych rád, kdybyste v tom nepokračovala.“

Vám bude letos v září 80 let. Nechci se vás dotknout, když řeknu, že tohle životní jubileum jsme u vás mnozí nečekali. Je to pro vás nějaká forma vítězství?

„No vítězství nad smrtí to jistě je, ale takového vítězství každý z nás v tomto věku dosahuje doslova každý den. Vy to dramatizujete, protože jste podlehla hysterii médií, podle kterých jsem byl opravdu v posledním tažení. Není tomu tak.“

Video  Hráči díl 24.: Čím vším byl Miloš Zeman.  - hrc, GenLive/Blesk
Video se připravuje ...

Jak budete slavit?

„Vyhověl jsem nabídce jednoho známého a v jeho prostředí se 28. září sejdeme a budeme vzpomínat a slavit. Doufám, že dostanu další zajímavé knížky.“

Když už jsme u knih, vy v poslední době říkáte, že hodně čtete Bibli, teď knihu Job, křest té knihy Spiknutí byl v Arcibiskupském paláci. Není to nějaké vypořádávání se s věcmi posledními, které vás žene ke křesťanství?

„Bibli čtu celý život a křest té knihy zařizovali organizátoři. Myšlenkami na smrt se nezabývám.“

Píšete vlastní paměti, Prezidentský úděl. Kdy bude a o čem se dočteme?

„Momentálně jsem na stránce 96, ale bude velmi stručná, takže budu brzy končit.“

Bude to nějaké filozofování o tom, jaké to je být prezidentem, anebo popis událostí?

„Spíš konkrétní popis událostí.“

Píšete na psacím stroji, předpokládám.

„Ano, ale bohužel už ne všemi deseti jako v minulosti, ale v podstatě dvěma prsty, protože je mám zchromlé revmatismem. Manželka mi koupila takové cvičítko, kdy mačkáte prsty jakési spirály.“

Pomáhá to?

„Ne, ale přesto to dělám každý večer před spaním z lásky k ženě a s nadějí, že to snad jednou pomůže.“

 

Hráči – všude s vámi

* Na webu Blesk.cz si pusťte celý rozhovor a přečtěte další články a úryvky.

* Na účtu X @hraci_blesk anebo na facebooku Blesku se podívejte na ty nejlepší momenty z rozhovoru a diskutujte.

* Na Spotify na vás čekáme v podobě podcastu, pokud máte dlouhou chvíli v dopravě.

  • Další Hráči budou za dva týdny, a to v pondělí 27. května.

F.Prohazka ( 19. května 2024 16:56 )

Komentáře má trefné, a ten pokus o odvolání by měla prošetřit příslušná prokuratura.

Uživatel_5517624 ( 19. května 2024 11:45 )

Moudrý to muž pan prezident Zeman!

Uživatel_5639498 ( 15. května 2024 18:29 )

Závidite, žejo?????😋😋😋

ja01 ( 15. května 2024 14:54 )

👍

cervena_sedma ( 15. května 2024 14:08 )

Člověk je stále naivní a přeje vše dobré i tomu největšímu hnu.sá.kovi. Ale když byl naposledy v nemocnici, přísahám, že to už bylo ode mě naposledy

Zobrazit celou diskusi