Analytik o finanční gramotnosti dětí: Měla by se učit už na základní škole. A kdy dát dítěti kapesné?
Se začátkem školního roku rostou rodinám s dětmi výdaje za školní pomůcky, stravování, volnočasové aktivity a další položky spojené s nástupem do škol a školek. Důležitým výdajem je i kapesné. Kolik Čechů dává dětem peníze a kolik? Znají vůbec děti jejich hodnotu? Jak jsou na tom s hospodařením a kdy je ten správný čas je zasvětit do světa financí? Nejen na tyto otázky se v úterním Epicentru ptala Bára Holá analytika investiční platformy Portu Marka Pokorného.
Pokorný vnímá vývoj v oblasti finanční gramotnosti u dětí spíše pozitivně: „Vlastně čím dál více rodičů se je snaží zasvěcovat do finančního světa a mluví s nimi o penězích, což je určitě dobrá zpráva.„ Toto tvrzení podpořily také výsledky průzkumu platformy Portu, které potvrdily, že téměř 73 % rodičů dává dětem nějakou formu kapesného, a 58 % z nich poskytuje pravidelné kapesné.
Kdy je ale vhodné s kapesným začít? „Nebál bych se začít, například od druhého stupně základní školy, kdy je dítě už je trošku starší,“ řekl Pokorný. Z průzkumu vyplývá, že 51 % dotázaných rodičů hovoří s dětmi o domácím rozpočtu, což ukazuje na snahu děti seznámit s ekonomickými realitami.
Co se týče formy kapesného, Pokorný zdůraznil význam pravidelného kapesného: „Dle mého názoru je určitě nejlepší pravidelné kapesné, protože vlastně systém funguje, takže lidi chodí do práce, mají výplatu jednou za měsíc, a u těch dětí by to mělo být podobně.„
Rodiče jsou podle Pokorného z pohledu finanční gramotnosti dětí nejdůležitějšími zdroj informací. „Ale i z mé zkušenosti, já jsem předmět finanční gramotnosti zažil poprvé, až na vysoké škole, kde jsem si napsal předmět osobní a finanční plánování, a upřímně jsem se divil, že jsem se s tímto předmětem nesetkal už dřív, ať už na základní nebo na střední škole, protože si myslím, že by se určitě našlo mnoho předmětů, jak už na základce nebo na střední, které by se místo toho mohly nahradit,“ uvedl analytik.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.