„Unavení strojvedoucí mlčí,“ varuje po nehodách expert. A zmínil problémové nováčky

Autor: Pavlína Horáková - 
16. července 2020
05:20

V Česku došlo k další tragické nehodě na železnici a třetí srážce vlaků za letošní prázdniny. Při nehodě u Českého Brodu zemřel strojvedoucí a v nemocnicích skončily desítky cestujících. Proč na českých železnicích umírají lidé, co se skrývá za problémem přepracovaných strojvedoucích nebo proč vlaky jezdí na červenou? Nejen o tom ve středečním Epicentru hovořil generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.

„V tento okamžik nehodu šetříme a nemáme žádné informace o tom, že selhala technika, ale samozřejmě to budeme teprve prověřovat…Zatím se přikláníme k variantě selhání člověka,“ řekl hned v úvodu Epicentra generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera s tím, že šetření bude záležitostí několika měsíců.

Video Epicentrum – Jan Kučera - Pavlína Horáková, Lukáš Červený

Strojvedoucí při tragické nehodě, při které se zranilo přes třicet lidí a on sám přišel o život, vlak zastavil poté, co se na návěstidle objevila červená, ale pak zatím z neznámého důvodu vlak opět rozjel. Červená barva však podle vysvětlení Kučery neznamená stop. „Musí jet tak rychle, aby byl schopen zastavit na vzdálenost, na kterou vidí, což se zřejmě nestalo, protože víme, že nezastavil před tím stojícím vlakem,“ upřesnil situaci generální inspektor.

Názor s ním sdílí i ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO), podle nějž nehodu způsobilo selhání lidského faktoru. Ten hraje v České republice v rámci řízení a koordinace železniční dopravy stále poměrně významnou roli. „My se domníváme, že se na ten lidský faktor spoléhá příliš. Na druhou stranu, pokud by všichni zaměstnanci dodržovali stanovené předpisy a hlavně by byli neomylní, tak by k nehodě nedošlo,“ uvedl Kučera.

Bezpečností systém v místě nehody bude až na podzim

Jistou pomocí by mohl být systém ETCS (zkratka pro evropský vlakový bezpečnostní systém), který umožňuje například zastavit vlak při nedovoleném projetí návěstidla nebo dohlíží na dodržování nejvyšší dovolené rychlosti.

I když podobné systémy dobře fungují v zahraničí, u nás se s nimi zatím poměrně otálí. „V tom úseku, ve kterém včera došlo k mimořádné události, má být nasazen v listopadu,“ prozradil Kučera. To, zda by takový systém úterní nehodě mohl zabránit, však potvrdit nedokázal.

Unavení strojvedoucí mlčí

Na dotaz, zda na vině může být i často zmiňovaná přepracovanost pracovníků drah, odpověděl s frustrací v hlase: „Víte, my posloucháme ze všech stran, jak jsou strojvedoucí unavení, ale nemůžeme se k tomu nějakým způsobem vyjádřit…, protože pokud provádíme vysvětlení se strojvedoucími, tak si na to nikdo nestěžuje, tudíž těžko mohu přijímat opatření na základě něčeho, co mi nikdo oficiálně neřekne.“

Podle jeho slov se Drážní inspekce snaží se strojvedoucími hovořit, ale narážejí na další problém: „Bohužel někteří s námi hovořit nechtějí, využívají svého práva nevypovídat, ono se pak jen těžko dá šetřit a stanovují příčiny, když nevíte, co se tomu strojvedoucímu honilo v hlavě.“

Nováčci na vině

Kučera také vysvětlil zásadní rozdíl mezi silniční a železniční dopravu. „Na železnici jedete 160 kilometrů v hodině a brzdíte třeba i kilometr, to znamená, že pokud strojvedoucí vidí nějakou překážku, tak může akorát zatáhnout rychlobrzdu a může jedině doufat, že zastaví,“ řekl v Epicentru a potvrdil, že mnoho mimořádných událostí je způsobeno nováčky, kteří například nastoupí v létě a pak když v zimě napadne sníh, tak nestihnou zabrzdit.

gejzovic ( 16. července 2020 13:47 )

Za ODS to smetlo vedeni i ze zlatyma padakama,tak se nekde muselo usetrit

trintin ( 16. července 2020 12:08 )

mnoho mimořádných událostí je způsobeno nováčky, kteří například nastoupí v létě a pak když v zimě napadne sníh, tak nestihnou zabrzdit.?? Letošního roku podle experta, leží sníh na trati dodnes.

gejzovic ( 16. července 2020 10:17 )

Podle těch tydenich vysokoškolaku z opozice zavšechno muže Babiš a jeho střed zajmu

istyl ( 16. července 2020 09:28 )

Hezky, pro jejich volice, prohlasoval v CT24 Kolovratník co vse delaji(uz 7 let a nic) a budou delat(sliby to hlavne) v zabezpeceni bezpecnosti na kolejich, jejich hnuti a jeste ani nezavrel dvere od studia a meli na triku dalsi havarii...jindy by ty nehody smetly cele vedeni...a pritom by uz vam nelo byt davno lip...ne jen jim

rosicak ( 16. července 2020 07:45 )

Jde o to, jestli strojvedoucí využívají volno skutečně k odpočinku, nebo v tom čase jezdí u konkurence.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud