Neštěstí na kolejích: „Chodec tam nemá co dělat, vlak se mu nevyhne,“ říká šéf inspekce
„Chodec nemá na kolejích co dělat, samotná chůze po kolejišti je trestná. Vlak se vám nevyhne, na zastavení potřebuje až tisíc metrů,“ zdůraznil v pořadu Epicentrum generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Řekl také, kdo může za to, když se na přejezdu srazí vlak a auto. Mluvil i o tom, jestli jsou české přejezdy bezpečné a čeho se snaží Drážní inspekce dosáhnout.
„Za drtivou většinou případů stojí nepozornost řidičů. Jen ve velmi malém procentu bývá spoluvina na straně železnice,“ řekl Jan Kučera. Připomněl, že vlak má vždycky přednost, protože kvůli své mnohonásobně vyšší hmotnosti vůči autům nedokáže zastavit na několika metrech.
„Spousta řidičů vědomě riskuje a pak se vymlouvá, že signalizace nefungovala, ale obecně se zdá, že řidičky jsou pozornější než muži,“ popsal šéf Drážní inspekce chování řidičů na křížení silnice a železnice. Přitom na přejezdu, který není zabezpečený světelnou signalizací, se musí řidič rozhlédnout vždy.
Chceme závory všude
Kučera také zmínil, že on a jeho úřad se snaží dosáhnout toho, aby každý ze 7858 českých přejezdů byl opatřený závorami. Zatím jich je jen 1418. „V posledních letech se to naštěstí hnulo a stále častěji se osazují závory,“ připustil drážní šéfinspektor.
Zatím poslední velká tragédie se stala v neděli 14. července na železničním přejezdu v Černožicích na Královéhradecku. Řidička tam osobním autem vjela na přejezd zabezpečený výstražnými světly. Na místě zemřeli kromě ní ještě muž a dvě děti, vlak tlačil auto před sebou 300 metrů.
Ještě bych nechal udělat závory na normálních křižovatkách. Nezpůsobí tam řidiči, co jedou na červenou, víc nehod? Uznávám ale, že vlak má jiný kalibr.