Kvůli viru platíme víc kartou. Takhle získáte peníze zpět, když vám přes ní „vybílí“ konto

Autor: ula - 
4. července 2020
05:30

Během pandemie koronaviru obchodníci preferovali platbu kartou, lidé více nakupovali na internetu. Dá se předpokládat, že tento trend bude pokračovat i nadále. Ale co dělat, pokud jste si koupili online např. roušky, ale už pár měsíců na ně marně čekáte, navíc jste zjistili, že stránky e-shopu už neexistují? Museli jste kvůli nefunkčnímu terminálu zaplatit v obchodě hotovostí, ale platbu kartou vám stejně strhli? Anebo jste zjistili, že vám někdo vyluxoval platební kartu? To jsou jen některé příklady situací, kdy můžete využít službu chargeback, a peníze tak získat zpět. Víte, jak reklamovat platbu kartou.

Co je chargeback?

Jde v podstatě o záchrannou síť při platbách kartou, a to u nákupů v kamenných prodejnách, na internetu a u výběrů z bankomatu. Bankovních převodů z účtu na účet se tedy netýká. Chargeback (vyslovuje se čárdžbek) je vám k dispozici zdarma u všech bank a vydavatelů karet.

„Zejména u online nákupů rozhodně doporučuji platbu kartou. Budete tak mít záruku, že kdyby nákup neproběhl v pořádku, můžete díky službě chargeback získat přes banku své peníze nazpátek celkem snadno. Pokud byste platili bankovním převodem anebo na dobírku, budete se muset obrátit na policii, navíc bez jistoty, že své peníze dostanete zpět,“ radí Daniel Gorol, finanční specialista portálu Ušetřeno.cz.

U banky, která vám kartu (VISA nebo MasterCard) vydala, v podstatě reklamujete zaúčtovanou platbu. Chargeback se také říká zpětná platba – vaše banka získá zpět peníze od obchodníka, který vám nedodal to, za co jste si zaplatili. Anebo vám vrátí peníze, které vám někdo z účtu odcizil. Vaše banka při reklamaci platby prověří obchodníka, zda se opravdu zachoval nečestně. Poté požádá banku, u níž má obchodník účet, o navrácení vaší platby. Jeho banka platbu stornuje a peníze vrátí na váš účet. Další dobrou zprávou je, že tato služba funguje i v případě, že daný obchodník již ukončil provoz.

„Vedle plateb kartou funguje chargeback i při platbách mobilem (ApplePay i Google Pay), pokud je platba provedena přes terminál,“ upozorňuje Daniel Gorol.

Chargeback funguje u autorizované i neautorizované platby

Prvním typem platby, kde můžete chargeback využít, je tzv. autorizovaná platba, což znamená, že jste ji sami potvrdili např. zadáním PIN kódu. Jestliže vám třeba prodejce nedodal zaplacené zboží, je chargeback určitě na místě. Sice to nebude úplně obratem, ale peníze dostanete zpět, aniž by vám banka zablokovala kartu.

Pokud ale zjistíte, že vám z účtu odešla platba bez vašeho vědomí a kterou jste nepotvrzovali, jde o tzv. neautorizovanou platbu. Sem patří i platby do 500 Kč provedené s vaším vědomím, ale bez nutnosti potvrzení. V tomto případě banka platbu zruší a rovnou zablokuje vaši platební kartu, aby ji už nikdo nemohl zneužít. Vy si pak musíte nechat vystavit novou.

Jak při chargeback postupovat

„Než se do reklamace pustíte, zkuste se nejprve s daným prodejcem dohodnout na nějakém alternativním řešení. Vždy je naděje, že vám zboží vymění, dodá v náhradním termínu, anebo vrátí peníze zpět. Pokud nezabere ani vaše snaha o domluvu, zažádejte o chargeback,“ doporučuje Daniel Gorol.

Nejsnazší je zavolat si na infolinku vaší banky a sdělit jim, že chcete provést chargeback platby. Následně s vámi celý postup vyřeší. Pokud dáváte přednost e-mailu, pošlete bance reklamaci písemně.

Co byste v písemné reklamaci měli uvést: 

  • své jméno
  • datum narození, případně rodné číslo
  • adresu
  • e-mail a telefonní číslo
  • číslo účtu, ze kterého byla reklamovaná platba provedena 
  • datum, kdy reklamovaná platba proběhla 
  • částku, kterou reklamujete
  • název obchodu, kde jste zboží zakoupili
  • důvod reklamace (například zboží nedorazilo, přišlo zničené či neodpovídá popisu)
  • kopii komunikace s prodejcem (pokud ji máte), potvrzení objednávky, fotografii zboží
  • případné další důkazy o tom, že ze strany obchodníka došlo k nečestnému jednání
  • návrh, jak by se podle vás měla situace ideálně vyřešit

„Pokud provádíte reklamaci jako podnikatel, měli byste ještě uvést název firmy, IČO, její adresu, číslo účtu a jméno jednající osoby,“ doplňuje Daniel Gorol z Ušetřeno.cz. 

Lhůta pro žádost o chargeback

Je jasné, že u podezřelé platby se nevyplatí na nic čekat. Spojte se s bankou hned, jakmile na takovou platbu na svém účtu narazíte, ať neriskujete, že jich přibude ještě víc. Standardně je lhůta pro chargeback 13 měsíců od provedení platby, ale někteří vydavatelé karet mohou mít lhůtu pro nahlášení neautorizované platby třeba jen měsíc. Základním pravidlem je tedy pravidelně kontrolovat své online bankovnictví a měsíční výpisy.

Délka vyřízení chargebacku

Tady záleží na tom, zda šlo o platbu autorizovanou, nebo ne. Pokud byla neautorizovaná, banka transakci stornuje a peníze se vám v podstatě obratem vrátí na účet. Pár dní ještě potrvá nechat si vyměnit kartu, kterou vám banka z bezpečnostních důvodů zablokuje.

Trochu delší proces nastává v případě chargebacku u autorizované platby, kterou chcete vzít zpět. Své bance musíte dodat podklady k žádosti, a banka je poté přes VISA nebo MasterCard předá bance dotyčného obchodníka. Ta si nejprve ověří, že obchodník skutečně pochybil, a nakonec se rozhodne, zda platbu stornuje a peníze vám pošle zpět. Celý proces může zabrat pár týdnů. Kartu měnit samozřejmě nemusíte.

Video Jak bezpečně platit v restauraci: Znalec radí, co nikdy neudělat! - Andrea Ulagová, Jan Jedlička

Desterz ( 4. července 2020 08:58 )

Jojo, jak skvělé je platit kartou před nedávnem zjistilo cca 140 tisíc čechů, když jim najednou zkrachoval Twisto a karty si mohli tak leda nabušit víme kam. Ale všichni banksteři nám svatosvatě tvrdí, že něco takového je přece zhola nemožné. Čiže, s platební kartou na věčné časy a nikdy jinak, dobří lidé!

peyotI ( 4. července 2020 08:18 )

Protože to jsou pro běžného klienta poměrně těžko dosažitelná data. Jejich získání je dosti zdlouhavý proces, který by mohl celý bankovní proces zhatit. Jiný důvod absence tohoto požadavku nevidím.

peyotI ( 4. července 2020 08:15 )

...platíme víc kartou....Tak snad platíme častěji kartou, nemyslíte? Proč bychom platili víc?

fotrpjotr ( 4. července 2020 05:44 )

Ještě v tom podrobném seznamu osobních údajů chybí krevní skupina a kvalita ranní moči a stolice.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud