Škoda, kam se podíváš!

Když si dnešní dospělí hráli jako děti před domem s míčem, nemuseli se bát, že jim spadne do vozovky. Aut v ulicích stálo ještě i v 70. letech poskrovnu. A kdo měl 'embéčko', byl v tu dobu 'in'.
Pokud už si někdo pořídil vůz zahraniční provenience, tak východoněmecké nebo sovětské. Jezdilo se ve škodovce, wartburgu, trabantu, moskviči nebo žigulíku. Vysoce postavení soudruzi se na nekvalitních vozovkách proháněli v 'šestsettrojkách' nebo ve volhách, jen zcela výjimečně se po silnici projelo zjevení v podobě auta ze západu.
V 50. letech bylo možné na silnicích zahlédnout spartaky a oktávky. S rokem 1964 přichází zásadní změna - lidé si začínají kupovat staré dobré klasické 'embéčko', tedy Škodu 1000MB. Později se jeho obrysy postupně zakulacují a objevuje se na trhu Škoda 100, 105, 120 i 130. "Pamatuju se na Silvestra roku 1987, kdy jsme při odpolední procházce viděli na ulici parkovat prvního favorita. Bylo to něco neuvěřitelného," vzpomíná paní Ilona z Prahy.
Velice populární byl i východoněmecký wartburg a trabant. Na špatných silnicích pak šoféři ocenili jízdní vlastnosti moskviče. Nebylo to rozhodně nijak krásné auto, ale bylo spolehlivé a robustní. Sehnat tehdy vůz ale nebylo jednoduché. Zájem převyšoval nabídku a na auta byly pořadníky. Dlouhé čekání na vysněný vůz si tak mohli lidé od roku 1962 krátit třeba posloucháním populárního motoristického pořadu Pozor, zákruta!.
Na snímku z roku 1967 je Ctirad Lhota se svojí mámou. "Byli jsme u babičky na vesnici, kam jsme jezdili starou oktávkou trávit víkendy," napsal nám pan Lhota.
Moskvič, který si v polovině 70. let koupila rodina Kněžourkova z Prahy, měl sytou modrou barvu. Byl to vcelku spolehlivý vůz, a tak se s s ním rodinka vypravila i na výlet do Českého ráje.
Rodina Miluše Janové na výletě. Psal se rok 1973.
Opět rodina Miluše Janové - o dva roky později už si - co se dopravního prostředku týče - výrazně polepšili.
Takhle si hrály Markéta, Veronika a Andrea Kormocziovy v roce 1985. Před domem v Nepomuku je rodiče nechali bez obav vyřádit, jelikož tam nebyl velký provoz. Stačil jen občasný pohled z okna, při jednom takovém vznikl i tento snímek.
Dva kamarádi se svojí 'škodověnkou' - možná první pokus v českých dějinách o tunning automobilu.
Tahle šťastná rodina sehnala devizový příslib (neboli tvrdé valuty přidělené státní bankou) a mohla se vydat na vytouženou zahraniční dovolenou - v tomto případě do Německé spolkové republiky. Fotka z dálničního odpočívadla je velmi ilustrativní.
"Fotka je z roku 1973. Tehdy se mohlo do lesa vjet i autem," napsala nám Astrid Tomešková z Olomouce.