Žebrání o peníze na silnice a potíže s dojížděním: Ostré střety v debatě Blesku o dopravě

Video se připravuje ...
Autor: simao, vei - 
15. září 2020
12:30

Lidí, kteří musí v Česku dojíždět za prací, je celá řada. Po cestě je však stíhají často potíže - ať už při cestě autem, autobusem nebo vlakem. Problémy v dopravě se zabývala třetí předvolební debata Blesku, kde kandidáti v krajských volbách řešili i potíže pana Slavíka, dojíždějícího za prací z Liberce do Prahy. Ale dostali se i ke kritice toho, jak přes šest a pů roku řídí resort dopravy hnutí ANO.

Mezi hosty třetí předvolební debaty Blesku usedli tentokrát hned dva hejtmani a jeden policejní exprezident. Složení osmičky diskutujících bylo následující - Martin Kolovratník (ANO), Josef Janů (Piráti), Martin Červíček (ODS), Roman Línek (KDU-ČSL), Jaroslav Komínek (KSČM), Jan Jakob (TOP 09), Martin Půta (STAN), Martin Netolický (ČSSD). Právě Půta a Netolický přitom aktuálně vedou Liberecký, potažmo Pardubický kraj.

Dvě hodiny místo jedné a dlouhodobé uzavírky

Z Liberce přitom do Prahy dojíždí Martin Slavík. „Poslední tři roky na dálnici permanentně někde něco opravují a upřímně já jako člověk, který je zvyklý poměrně hodně jezdit autem, ani nevidím moc důvod,“ říká pan Slavík a naráží přitom na výměnu svodidel či opakované opravy povrchu vozovky v jednom z úseků po jeho cestě do zaměstnání.

Video  Dojíždění za prací a další problémy v dopravě: Co poradili politici v debatě Blesku?  - Blesk TV - Jakub Veinlich, Jan Jedlička
Video se připravuje ...

„Uzavírek je v průběhu roku pět, šest. Stávají se tam nehody, člověk by v optimálním případě jel hodinu, ale často jedu i dvě hodiny,“ podotkl. „Nechápu, jak je možné, že tady jeden kus dálnice opravují dva roky. Tomu prostě nerozumím, to mi hlava nebere. Asi by to bylo dražší, ale upřímně ty dálnice nemáme nejlevnější v Evropě. Nechápu, proč to nejde dělat v noci, proč to nejde dělat o víkendech a 24 hodin denně, aby to bylo hotové co nejdřív,“ postěžoval si respondent v reportáži.

Video  Hádka o rozbité silnice i krajská letiště: Volební debata Blesku o dopravě  - Blesk TV - Jakub Veinlich, Jan Jedlička
Video se připravuje ...

Přeplněné autobusy

Vhodné alternativy pro přesun z Liberce do Prahy autem pan Slavík příliš nevidí. I kvůli neutěšené situaci na železnici. „Krajské město, které nemá železniční koridor. Z Hradce jste v Praze za chvíli, ajťák si tam sedne a může pracovat, dá si kafe, v pohodě to funguje, ale realita je taková, že Liberec koridor nemá (...) Je to takové, že si na to musíte udělat půl dne volno, když chcete jet vlakem do Prahy,“ poznamenal.

Autobusová doprava pak jeho problém neřeší - autobusy stejně jako auta zpomalují práce na rozkopaných silnicích a kolony. Navíc se pan Slavík do jisté míry obává i současné epidemiologické situace.

„Autobus je plný chrchlajících lidí, studentů, důchodců a dalších. Vy spěcháte do práce, rád byste ten čas nějak využil a nebo strávil v tom vlaku či autobuse co nejkratší čas. Jinými slovy můžete buď spát, nebo chytat bacily, to je tak všechno, co v tom autobuse můžete dělat,“ dodává nespokojený muž, bydlící v Liberci. Podobné potíže se přitom týkají krajů napříč Českem.

Video  Dojíždění za prací a další problémy v dopravě: Co poradili politici v debatě Blesku?  - Blesk TV - Jakub Veinlich, Jan Jedlička
Video se připravuje ...

Půta: Kraj koridor za stát nepostaví

Hejtman Libereckého kraje Martin Půta k reportáži poznamenal: „Ten problém pan Slavík pojmenoval úplně přesně. Liberec je páté největší město v ČR a vlakem se jezdí do Prahy 2,5 hodiny stejně jako v roce 1938 a myslím, že to není dobrá vizitka všech polistopadových vlád (...) Kraj koridor za stát opravdu nepostaví.“

Náklady na koridor odhadl Půta na 50 miliard korun. „Celých osm let bombarduji jednoho mistra dopravy za druhým a snažím se je přesvědčovat, když statisícové město jako jediné v ČR nemá přímé spojení, protože ten vlak do Prahy je s jedním přestupem v Turnově. Lidé opravdu mají možnost jet buď autem, nebo autobusy, které bývají především v pátek a v neděli významně naplněné,“ zmínil.

Poslanec ANO Kolovratník s Půtou souhlasil. „Liberec jako krajské město výhledově v nějakém rozumném horizontu musí v Praze být do hodiny,“ podotkl. „Bohužel mí kolegové úředníci na Správě železnic, budu otevřený, často mají trochu klapky na očích, mají často pořád tu ekonomiku, říkají: Ono to bude drahé, ono se to nevyplatí. Pak musí padnout nějaké politické rozhodnutí. Podpora ministra je, s Karlem Havlíčkem jsem mluvil o tom problému,“ tvrdil Kolovratník, který věří, že Liberečtí na jaře příštího roku dostanou již nějakou konkrétnější odpověď na své problémy v dopravě.

Janů: Proč se projekty stahují ku Praze?

Pirát Janů k případu pana Slavíka poznamenal: „Má aspoň tu výhodu, že může sednout na vlak a dostane se do Prahy. Já jsem se schválně dneska ráno díval - nejrychlejším spojením 3:20, Pendolinem z Ostravy, která je třikrát dál, za 3.07,“ podotkl ke Karlovarskému kraji a upozornil na to, že tam ani „žádná dálnice nevede“.

Janů si myslí, že se nevyužívá dostatečně území ČR a veškeré zajímavé práce se stahují do Prahy. „Proč děláme malý pražský okruh, který opravdu všechno navede v Praze? Proč se nezaměříme na velký okruh v rámci celé ČR - např. mezi námi, Ústím a do Liberce?“ ptal se.

Netolický: Žebráme o peníze na silnice

Pardubický hejtman Netolický k problémům v dopravě upozornil, že některé úseky silnic zejména 1. třídy se opakovaně opakují. „My dáváme v kontrast silnice 2. a 3. tříd, na které nedostáváme peníze,“ podotkl. „Na krajské silnice vždycky žebráme každý rok o prostředky,“ poznamenal. „My se musíme dívat na silniční síť jako celek, mám pocit, že se na silnice 2. a 3. tříd dívá: To je vaše, to nás nezajímá,“ podotkl k mnohdy tristnímu stavu silnic, které má ve správě kraj.

Netolický coby člen vládní ČSSD si přitom rýpl do koaličního partnera ANO - podle něj je totiž resort dopravy natolik důležitý, že by měl mít jednoho ministra a neměl by jej vést Havlíček, který je zároveň vicepremiérem a také ministrem průmyslu a obchodu.

„Všechny problémy v dopravě s obslužností apod. jsou spojeny především s investicemi. Dopravní infrastruktura, ať se bavíme o silnici, nebo železnici, je silně podfinancovaná delší dobu,“ podotkl v průběhu debaty policejní exprezident Martin Červíček. Vytkl, že není dostatek pozornosti věnován regionálním tratím. Stát se pak dle něj soustředí nekoncepčně na dálnice a silnice 1. třídy. „My každý rok prosíme na kolenou, abychom dostali nějaký podíl, abychom opravovali silnice 2. a 3. tříd,“ souhlasil Červíček s Netolickým.

Víc aut, větší problémy

Lidovec Línek, který stejně jako Netolický a Červíček kandiduje v Pardubickém kraji, míní, že 30 let trvají a přetrvávají rezervy na „systémovém způsobu vyřešení dopravy v ČR“.

„Nárůst dopravy je enormní. Kdysi bylo jedno auto na rodinu, spočítejte si to dneska. Ty věci souvisí a je to začarovaný kruh,“ podotkl. Podle něj by měla být těsnější a provázanější dělba mezi kraji a státem. Připomněl komplikace kolem stavby dálnice D35.

Komunista Komínek, kandidát v Ústeckém kraji, uvedl, že „stát má skluz ve strategii a plánování“. „V našem kraji se dálnice D8 stavěla 35 let,“ podotkl. „Je víc aut, je víc vlaků, ale ta infrastruktura to ještě nedohnala. Ten tristní případ Libereckého kraje - já si myslím dokonce, že tam by stálo vybudovat, díval jsem se do těch plánů, propojení z jednoho města do druhého, což je asi 16 kilometrů a ten vlak by se tam mohl poslat asi o hodinu rychleji. 16 kilometrů. Co to dneska je, v dnešní době?“ dodal.

Jakob: ANO vede ministerstvo 6 let a 7 měsíců

Zástupce TOP 09 v debatě Jak Jakob míní, že z „centra by měla probíhat diskuze směrem ke krajům“.

„My se tady bavíme o roce 2050 a krásných vizích, nicméně já mám obavu, že v oblasti dopravy jsme se zatím nepohnuli ani do 21. století. Do Liberce vede dálnice, nevede tam železnice, do Karlových Varů naopak a nakonec, když se zamyslíme nad Brnem, tak to není o moc lepší. Je hezké, že tady ministerstvo dopravy a vláda prezentují krásné vize, jak bude do roku 2025 dokončena páteční síť dálnic, nicméně bych rád připomenul, že hnutí ANO vede toto ministerstvo přesně 6 let, 7 měsíců a 17 dní. Takže to, co bude za 4,5 roku, bohužel jsou nějaké vysněné cíle představitelů ANO,“ reagoval na průběh debaty Jakob.

Jakob souhlasil s Netolickým z ČSSD, že by ministerstvo dopravy měl vést jeden, samostatný ministr a sociální demokraté by měli „bouchnout do stolu, aby ministerstva byla řádné řízena“. Podle Půty by to chtělo „méně marketingu a o něco více plánování“.

Hádka o miliardy na silnice

Atmosféra během detaby začala houstnout právě v souvislosti s penězi pro kraje na opravu silnic. „Mrzí mě od Martina Netolického někdy ta kritika, že peníze nejsou problém apod.“ ohradil se Kolovratník. „Je potřeba si říct historii. Stát převedl dvojky a trojky na kraje a nedal jim na to peníze. Tak to je. Dlouho se to neřešilo, opravdu kraje každý rok brečely, prosily, musely škemrat, různé formy dotací atd. Poprvé se to změnilo od roku 2015,“ bránil se Kolovratník.

Kolovratník uznal, že je „nešťastné a nešikovné“, že každý rok kraje musí čekat, jakou částku dostanou. To se prý ale nyní změní. Na příští rok jsou ze státního rozpočtu naplánovány 4 miliardy korun. „Kraje budou konečně vědět, jaké peníze od státu mají,“ dodal.

Netolický na Kolovratníka reagoval ostře slovy: „Nebyl jste na debatě mezi hejtmany. Pouze ti, kteří takhle salutují a říkají rozkaz, tak s tím takhle souhlasili.“ Upozornil, že Kolovratník v jiné debatě říkal 6 miliard. Kolovratník to vysvětloval dalšími penězi z evropských fondů. „My budeme pořád v situaci žebráků. A je to doslova a do písmene žebrání. Ta jednání jsou až často nedůstojná,“ dodal Netolický.

K hádkám o peníze pro kraje, kdy STAN připravuje návrh na necelých 9 miliard, hejtman Libereckého kraje dodal, že lidi tyto spory nezajímají, chtějí mít lepší silnice v kraji, kde žijí a kde tak ékaždý den jezdí do práce.

„Opravdu občas klečíme jako hejtmani a vysvětlujeme, že lidem je úplně jedno, panu Slavíkovi z Liberce je úplně jedno, jestli je to krajská silnice, za kterou mám odpovědnost já a nebo je to silnice, která patří státu. Chce, aby byla opravená (...) Rozumím tomu, že jsou lidi, kteří požadují, aby se jim každý rok políbil prsten a všichni se hluboce poklonili, ale myslím si, že to není dlouhodobé řešení,“ dodal Půta.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa