Šestatřicetiletá Barbora Holická není v českém motosportu žádným nováčkem, v roce 2018 dokonce získala Cenu Elišky Junkové pro nejlepší ženu v českém motorsportu. Sama však přiznává, že se automobilovým závodům začala věnovat až relativně pozdě. „Vlastně jsem se k tomu dostala úplnou náhodou asi v pětadvaceti, když jsem potkala Tomáše Pletku z Gekon Racing. Ten mi společně s dalšími přáteli pomohl posadit se do skutečného soutěžního auta a bylo jasno. Z tohohle už nevylezu,“ vzpomíná Bára.

„Do té doby jsem byla normálně zaměstnaná, najednou jsem si přestala kupovat kabelky, jezdit na dovolené a všechny peníze jsem začala strkat do závodění. Když jsem vybrala i stavební spoření, máma si klepala na čelo. Nepocházím totiž z rodiny, kde by se automobilovému závodění někdo věnoval,“ pokračuje Bára ve vzpomínkách na své začátky.

Jedině s Kachnou

Celou svoji kariéru v podstatě jezdí v citroenech. „Pak mě jednou napadlo, že bych mohla zkusit Rallye Dakar Classic, které je určeno pro historická vozidla. A okamžitě mi bylo jasné, že musím jet s Kachnou,“ směje se. Moc dlouho neváhala a obratem volala automechanikovi Tomáši Nerudovi, který je největší odborník právě přes Kachny.

Nejdřív jsem si myslel, že se zbláznila, když mi za měsíc volala znovu, došlo mi, že to asi myslí vážně. Tak jsem ji poslal za jedním známým, který zrovna Kachnu prodával, a doufal jsem, že si to rozmyslí. Nerozmyslela,“ říká sympatický Neruda. „Pak jsem jí říkal, že to auto nebudu stavět a v žádném případě s ní na ten Dakar nepojedu. No, a vidíte. Auto jsem postavil a na Dakar jedu,“ dodává se smíchem.

Holické chyběl ještě jeden člen týmu, a to zkušený navigátor. Nakonec se dohodla na spolupráci se zkušenou navigátorkou Lucií Engovou, sestrou bývalého pilota Formule 1 Tomáše Engeho. „Báru znám od té doby, co jsem s taťkou začala závodit v rallye. V roce 2015 začala jezdit s Verčou Římalovou (teď už Krčilovou) a pokaždé, když jsem je viděla vystoupit z auta, byly vždy rozesmáté a společnou jízdu si opravdu užívaly. Holky tak byly příjemným zpestřením startovního pole. Tak to má být, my to děláme pro radost svou i diváků,“ vzpomíná Engová.

12 etap

Na Dakaru čeká dvojici statečných žen 12 etap, tedy 12 dní. Přes den pojedou, v noci přespí ve stanu a ráno znovu vyrazí na cestu. Dakarský písek je známý svojí agresivitou, s čímž počítá i automechanik Neruda. „Předpokládám, že to bude tak, že holky dojedou, já budu celou noc makat na autě, budu ho čistit a dávat do kupy, aby ho měly holky ráno v perfektním stavu. Občas přemýšlím, kdy budu spát, ale ono to snad nějak dopadne.“ Nezbývá tedy, než držet statečným ženám palce, aby etapy, které jsou až 300 kilometrů dlouhé, zvládly bez potíží a dojely do cíle.

Video
Video se připravuje ...

Rallye Dakar 2024 dakar.com

Fotogalerie
15 fotografií