Spotterství se za poslední dekády vyvinulo stejně převratně jako samotná letadla. Úplně na začátku chodili k přistávacím ranvejím lidé s tužkami, zápisníky a dalekohledem a na papír si poznamenávali čísla letadel, která viděli. Jakmile byly cenově dostupné fotoaparáty, začali stroje fotit, později natáčet na kameru, přiblížil historii neobvyklého koníčku pražský planespotter Michal Krsek, jenž se živí jako výzkumník v oblasti internetu.

On sám se ke spotterství dostal v roce 2006: „Poměrně často jsem létal na služební cesty v Evropě a po Spojených státech. Obvykle jsem neměl na tom letišti co dělat - kromě toho, že jsou v okolí letadla,“ prozrazuje. Letadla si nejprve začal fotit při cestách, později kvůli výpravám za nimi cíleně opouštěl dům a dnes vytváří pro fanouškovský web planes.cz databázi letadel.

Vzdušné dopravní prostředky vnímá jinak, než jen jako dopravní prostředek jako většina lidí: „V letadle je úplně všechno z toho, co vyznává moderní společnost. Je tam exotika, je to hi-tech, je tam i nějaké riziko a nakonec, když letadla fotíte, je to jako když lovíte zvěř beze zbraní,“ popisuje, co pro něj letadla znamenají.

Lovení letadel

Chytat „ocelové ptáky“ je podle něj stále vzrušující, protože někdy není do poslední chvíle jasné, jaké letadlo opravdu přiletí: „Z hlediska plánování leteckého provozu funguje letecká doprava stejně jako před deseti lety. Je tam pořád velká míra nejistoty, co skutečně přijede,“ prozrazuje nevýhodu i lákadlo Michal Krsek. Může za to podle spottera to, že některá letadla převáží cenný náklad, a proto nechtějí pozornost.

Real a Putin

Někdy to ale přináší nadšencům nemalé komplikace: „Známý jel do Lutychu, aby viděl etiopský náklaďák (nákladní letadlo, pozn. red.) konkrétního typu, které létaly u společnosti dva nebo tři. Čekal u dráhy tři dny, protože neměl informaci, kdy a jestli vůbec přiletí. Nakonec se podařilo,“ směje se Krsek. A jaké kousky letadel jsou nejcennější?

„Většina vzácných letů se váže k nějaké události, třeba když má přiletět Real Madrid. Potom je zajímavé, když se v Praze potkávají státníci, kupříkladu Obama s Putinem. Oba tady byli se svými letadly a to je super událost. Čas od času škodovka vyprodukuje velký kus něčeho a pro ten přiletí velká ukrajinská letadla Ruslan nebo Mriya. Pak občas potřebuje něco odvézt armáda,“ jmenuje příležitosti, kdy lze získat exkluzivní záběry.

Ale co je opravdu ten nejlepší úlovek, je podle něj dost individuální: „Jsou lidi, kteří tvrdí, že největší událost byla, když vyfotili logojet Slavie, který existoval jen čtyři dny. Potom jej zase odlepili,“ říká pobaveně. On sám si cení fotografie raketoplánu Discovery, který v roce 2012 vyvezl dopravní Boeing 747 NASA. Tehdy naposledy proletěl nad Washingtonem.

Fotogalerie
7 fotografií