Politickou grotesku připomínala přetahovaná o to, kdo je oprávněn zakázat autům vjezd do Josefova, která se začala odvíjet 23. listopadu. Praha 1 nechala rozmístit zákazy vjezdu (22 až 06 hod.) omezující noční automobilový provoz v oblastech kolem Dlouhé, Pařížské, Celetné a Haštalského náměstí.

Primátorovi Bohuslavu Svobodovi (79, ODS) se ale nelíbilo, že o tom magistrátu neřekli. Ten samý den Technická správa komunikací (TSK) značky zneplatnila. O týden později magistrát označil zákaz za neplatný. Prý nebyl dostatečně zdůvodněn.

Ledy povolily?   

Neuběhl ani měsíc a aktéři o nočním zákazu vjezdu na Josefov prý jednají, potvrdil Blesku primátor Svoboda. Dohodnout se chce i autor jeho myšlenky, radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola (59, ANO).

„Bude to připraveno pokud možno v koordinaci s magistrátem. Nic přes odpor dělat nebudeme. Musí se jednat a odstranit nejasnosti,“ řekl Blesku. Jeho plán v Praze 1 podpořili i zastupitelé. Zaúkolovali radu a rozhodli, že na zákazu vjezdu trvají a jeho zneplatnění odmítli.

Proč chtějí zákaz?

Podle Ryvoly je hlavním důvodem nutnost zajistit noční klid pro místní obyvatele. Často jej narušují mladíci, kteří před nočními kluby v okolí Dlouhé v brzkých ranních hodinách »trápí« silné motory svých sportovních vozů.

Prokop proti Ryvolovi

Proti zákazu vjezdu je šéf pražského ANO (jehož je Ryvola místopředsedou) Ondřej Prokop (37). „ANO v Praze je proti nočnímu zákazu vjezdu. Noční klid má vymáhat městská nebo státní policie, zákaz vjezdu problém nevyřeší a policii přidělá práci s vymahatelností opatření,“ sdělil Blesku.

Vyšší parkovné?

Jedním z návrhů radního pro dopravu Prahy 1 Vojtěcha Ryvoly ohledně zklidnění situace v rámci parkování je přání, aby majitelé větších aut platili i větší parkovné. Vadí mu, že stávající nastavení to neřeší.

„Když za auto připojím 20metrový větroň, můžu parkovat Na Příkopě a je to v pořádku,“ říká s nadsázkou. I když se návrh týká hlavně extrémně rozměrných vozů, nahrává mu fakt, že v registracích nových osobních aut tvořil třeba loni cca 45 procent podíl SUV. Tedy auta typu Škoda Karoq s délkou zhruba 4,4 metru.

„Je to jeden ze smysluplnějších nápadů vycházející od našeho radního pro dopravu. Obecně přijít se systémem, který by jednoduše a přehledně rozdělil velikosti aut a podle toho upravit ceny parkovného má logiku,“ věří zastupitel Patrik Nacher (49, ANO).

Hřib ani Svoboda nejsou proti

Proti není náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (42, Piráti). „Do budoucna bude třeba získat přístup k údajům o velikosti vozidla v registru. Ty nyní nemáme. Pak bude možné odstupňovat ceny dle velikosti, aniž by se městské části utopily v administrativě,“ vysvětlil.„Je to rozhodně otázka k diskusi. Chápu myšlenku, že ten, kdo zabírá více parkovacích míst, protože má velké auto by měl počítat s tím, že za tato místa bude muset zaplatit,“ uvedl primátor Bohuslav Svoboda.

Video
Video se připravuje ...

Od listopadu platí na Starém městě noční zákaz vjezdu. Opatření má místní chránit před hlukem. Blesk

Fotogalerie
29 fotografií