DPP začal stavět linku metra D z Pankráce do Písnice loni. Jako první vzniká úsek z Pankráce na Olbrachtovu, který vyjde na 14,5 miliardy korun a jehož součástí je i nová stanice Pankrác s přestupem na linku C. Práce potrvají 90 měsíců, tedy asi sedm a půl roku. DPP vybral dodavatele i pro druhý úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory, proti výběru se ale ohradil jeden z uchazečů.

„Na stavbě prvního úseku déčka máme za sebou další milník, kterým je propojení nejvzdálenějších stavenišť. Za uplynulý půlrok nám přibylo dalších nějakých 600 metrů tunelů a štol, což vychází na průměrné tempo 100 metrů za měsíc. Nicméně ještě zhruba jedna třetina je před námi. V objemu ražeb nás čeká nejvíc práce na obou stanicích, kde naopak máme zatím vyraženou jen zhruba jednu třetinu objemu,“ řekl Hřib.

Ze stavby prvního úseku metra je v současné době hotovo asi 60 procent ražeb. „Těch 40 procent budeme razit ještě další asi dva roky,“ řekl Witowski. Zatím je potřeba dodělat mimo jiné stanici Olbrachtova, z jejíchž tunelů je proraženo asi 20 metrů. Stanice bude dvoulodní s třemi propojkami mezi nástupišti a bude první stanicí, která bude v oblouku. Nyní je ve velmi mírném oblouku jen stanice metra C Ládví. Dělníci také musí prorazit na Pankráci přestup na trasu C.

Video
Video se připravuje ...

Ukázka nového reklamně-informačního systému v pražském metru EUDI

Na Pankráci dělníci dosud prorazili 174 metrů dlouhou přístupovou štolu, vyražena je i odbočka, strojovna vzduchotechniky nebo tunel obratových kolejí. Ve směru k budoucí stanici Olbrachtova stroje vyrazily tři šachty, ze kterých budou dělníci injektážemi zpevňovat podloží. Teprve poté bude možné vyrazit tunel pro odstavení vlaků.

Pod křižovatkou Jeremenkovy ulice a ulice Na Strži dokončili dělníci ražbu mezistaničního tunelu a zahájili práce na takzvaném rozpletu, ze kterého budou v roce 2024 pokračovat v budování tunelu pro odstavení vlaků. Zároveň pokračuje ražba jednokolejného spojovacího tunelu mezi tratěmi D a C směrem ke stávající stanici Pankrác. V současnosti je zde vyraženo 315 metrů. Prorážku do stranice metra C Pankrác zhotovitelé předpokládají v září 2024. Hotovy jsou rovněž přeložky inženýrských sítí.

Veřejnou zakázku na další úsek mezi stanicemi Olbrachtova a Nové Dvory nyní posuzuje antimonopolní úřad (ÚOHS). Proti výsledku tendru se ohradil jeden účastník. Kdy úřad rozhodne, zatím není jasné. Podle Witowského to ale harmonogram stavby nijak neovlivní.

Fotogalerie
9 fotografií