Proti návrhu se postavil také Klub za starou Prahu. „Odbavovací hala je vynikajícím dílem architektonického týmu Jana Bočana, Josefa Dandy, Zdeňka Rothbauera a Jana a Aleny Šrámkových,“ uvedl klub ve stanovisku. Stejně jako řada dalších upozornil také na to, že hala je podle vyjádření ministerstva kultury spolu s historickou Fantovou budovou památkově chráněna, o čemž měli vyhlašovatelé soutěže její účastníky včas seznámit, aby tomu přizpůsobili své návrhy.

Autorská práva

„Odbavovací hala je chráněna autorskými právy, která jsou nepominutelná, a lze předpokládat jejich důsledné uplatnění, jak dokládá stanovisko Daniely Bočanové, která je dědičkou autorských práv jednoho z hlavních autorů projektu,“ uvádí dále stanovisko.

Daniela Bočanová je vdovou po architektu Janu Bočanovi, jenž spolu s dalšími architekty stojí za projektem dostavby hlavního nádraží. Návrh nového hlaváku ji rozhodně nenechal chladnou. „Hlavou se mi honí zlost, údiv, nikoliv však bezmocnost nad tzv. vítězným návrhem Nového Hlaváku, jak tomu říkají,“ uvedla na svém Facebooku.

A dodala, že to rozhodně nehodlá nechat jen tak. „Tento návrh neguje všechno kvalitní co ještě pořád na tom místě existuje. Nejsem architekt, ale jsem jednou z nositelek autorských práv po mém manželovi Janu Bočanovi (od začátku soutěže na dostavbu HN jsou uvedeni jako autoři Bočan, Danda, Šrámek, Šrámková, Rothbauer, to jen pro upravení omylu, který se často vyskytuje). Jsem odhodlaná a připravená s dalšími spolunositeli autorských práv a se sympatizujícīmi architekty a veřejností zabránit tomu, aby paskvil dánského studia spatřil světlo světa. Cítím to jako závazek vůči svému manželovi a jeho dīlu, jakož i dobré architektuře obecně,“ dodala. 

Klub za starou Prahu dále uvedl, že demolice části haly je nepochopitelná i z toho důvodu, že byla před více než deseti lety za 1,2 miliardy korun zrekonstruována. Nahrazení haly otevřenou pergolou navíc podle klubu sníží komfort pro cestující. Totéž ve svém vyjádření už dříve řekl bývalý náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). 

Za absurdní klub označil fakt, že Správa železnic plánuje nákladnou demoliční přestavbu nedávno opravené nádražní haly a zároveň obhajuje demolici rovněž památkově chráněného železničního mostu na Výtoni mimo jiné i z ekonomických důvodů, přičemž argumentuje nákladností případné rekonstrukce.

Vyhráli Dánové

V mezinárodní soutěži na přeměnu nové haly, přilehlých Vrchlického sadů a podobu tramvajové trati plánované od Národního muzea kolem nádraží do Bolzanovy uspěl návrh kodaňského studia Henning Larsen Architects. Dominantním prvkem návrhu je velká dřevěná konstrukce, které se má klenout nad novou odbavovací halou směrem k Vrchlického sadům. Zároveň má zmizet velká část haly, zachována má být část pod magistrálou. Nové prostranství před nádražím má s úrovní magistrály propojit široké schodiště, na které naváže nový přechod přes frekventovanou silnici k Fantově budově.

Vítězné studio má nyní svůj návrh rozpracovat do architektonické studie, ke které se bude moci vyjádřit veřejnost. Návrh po pondělním zveřejnění sklidil kritiku a vznikla proti němu on-line petice, kterou zatím podpořilo přes 1800 lidí.

Anketa

Líbí se vám vítězný návrh nové podoby hlavního nádraží?

Líbí
Nelíbí

Fotogalerie
54 fotografií