1. Proč má vzniknout?
Cílem je přivítat návštěvníky Prahy a připravit veřejný prostor tak, aby byl komfortním pro obyvatele i cestující. „Zmizí temná zákoutí a už to nebude jen neosobní dopravní terminál. Nově se promění na plnohodnotné veřejné prostranství,“ sdělil náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.
2. Co zlepší?
Kromě komfortu i mobilitu v souvislosti s plánovaným zklidněním magistrály díky nové zastávce tramvaje přímo před novou odbavovací halou. Nová linka k nádraží povede od Národního muzea.
3. Kdo je autorem?
Návrh vytvořili dánští architekti studia Henning Larsen Architects.
4. Co mají za sebou?
V portfoliu mají například budovu Opery v Kodani nebo koncertní halu ve švédské Uppsale.
5. Čím zaujali?
Podle předsedy hodnotící komise Jaroslava Wertiga zaujala harmonie mezi architekturou, urbanismem, krajinářstvím a dopravou. „Má potenciál přinést prostor, který bude příjemnější a pohodlnější. Precizně identifikuje současné problémy území a přináší na ně odpověď,“ uvedl.
6. Co přinese?
Hlavní novinkou je dřevěná střešní konstrukce, která propojí prostor Vrchlického sadů, odbavovací haly a plánované tramvajové zastávky. Přibude vnější odbavovací hala, která se prosvětlí a otevře a bude sloužit k přestupu na tramvaje a na metro. Původní hala pod magistrálou zůstane a bude sloužit pro nástup na vlakové spoje. Zároveň se propojí i historická Fantova budova.
Malířka nevšední a neohraničené fantazie. Na vernisážích vzbuzuje Klára Sedlo (29) svými akty rozpaky
7. Co bude s »Sherwoodem«?
Vrchlického sady (tzv. »Pražský Sherwood«) se rozdělí na kulturní zónu, „nádražní náměstí“ a zónu pro doplňkové aktivity. Vznikne prostor pro pořádání trhů. Zlepší se podmínky pro pěší a cyklisty. Přibudou vodní prvky a kavárny.
8. Kolik to bude stát?
Realizace by měla vyjít na zhruba 2 miliardy korun.
9. Kdy »kopnou« do země?
Začít se stavbou by se mělo v roce 2028.
10. Co na to železničáři?
Projekt kvituje i Správa Železnic. „Nejvíce mne zaujalo komfortní propojení s Fantovou budovou. Věřím, že se znovu dočká své slávy a stane se opět využívanou součástí hlavního nádraží v Praze,“ sdělil její generální ředitel Jiří Svoboda.
Nacherovi se líbí
Projekt Šťastný Hlavák se líbí i poslanci a pražskému zastupiteli za opoziční hnutí ANO Patriku Nacherovi. „Vyrůstal jsem v Opletalce naproti hlavnímu nádraží, kam jsme si chodili hrát, takže mám k místu vztah. Projekt se mi líbí. Otázka ale je, jak bude fungovat takto otevřená dřevěná stavba v zimě a rovněž, zda si ji Praha v době, kdy řeší několik velkých a nákladných investic, jako je například metro D nebo městský okruh, může dovolit,“ uvedl.
Čižinský je v rozpacích
V rozpacích je z výsledku architektonické soutěže opoziční zastupitel na magistrátu a lídr hnutí Praha Sobě Jan Čižinský. „Z výsledku jsem trochu rozpačitý. Není jasný přínos pro komfort cestujících. Náš náměstek Adam Scheinherr prosadil, že tramvaj bude dovedena až k odbavovací hale. Ovšem přestupující lidé teď mají být nově úplně zbytečně vystaveni rozmarům počasí,“ sdělil Blesku.
Obdobně se vyjádřil také bývalý náměstek pro dopravu Scheinherr (Praha Sobě). „V zimě, v dešti i vedru či větru zastřešení nepřinese zvýšení komfortu, ale právě naopak. Prostor bude vystaven náporům klimatu i holubů,“ uvedl. Nelíbí se mu také, že se má vše předělávat, když přitom teprve před 12 lety byla dokončena rekonstrukce nové odbavovací haly za více než miliardu. „Nově se toto vše má z většiny zbourat a stavět nově. A nejde jen o finance, ale též o životní prostředí. Udržitelnost - ekologická stopa takového zásahu, tedy zbourání a stavba nového objektu, bude obrovská. Všechny materiály se budou muset odvézt a zlikvidovat a nové zdroje zase vytěžit, zpracovat a přivést,“ nechal se slyšet.
Poznamenal také, že nová hala je součástí památkově chráněné Fantovy budovy. „Z tohoto hlediska památkáři nesouhlasí s jejím zbouráním. Je tedy obrovské riziko, že vítězný návrh není vůbec projednatelný. To znamená průtahy v projektu a další prodražení. Hala je navíc vynikajícím dílem brutalistní architektury týmu architektů Bočana, manželů Šrámkových a dalších, která byla inspirována západní architekturou a z které už nám v Praze bohužel, po zbourání Transgasu a dalších, příliš odkazů nezůstává,“ dodal.
Hlavní nádraží v úterý 4. 10. 2022. Jan Dařílek