Novela od října 2021 rozšířila omezení reklamy v metropoli. K nejpřísnějšímu omezení v historickém centru přibyla dvě pásma, první ve čtvrtích okolo památkové rezervace a druhé zahrnující velkou část zbytku Prahy. Ve všech pásmech platí zákaz reklamních plachet, jejichž provozovatelé úpravu napadli u ÚOHS. Radní Zábranský nedávno uvedl, že úřad považuje úpravu za diskriminační, protože zákaz se týká pouze plachet.

Pochybné údaje a špatná komunikace

Podle Souška bylo nařízení od počátku vytvořeno na pochybných údajích a jednostranně zaměřeno jen na vybranou oblast trhu. „Proto je předmětem správního řízení ÚOHS. Zaráží nás, že si stávající radní vůbec dovolí nerespektovat názor nezávislé instituce ÚOHS, nepostupují v souladu s povinnostmi řádného hospodáře a nařízení nezruší,“ uvedl. Je podle něj zarážející, že město úpravu nezruší, i když ví, že mu hrozí sankce. Antimonopolní úřad zatím neukončené řízení nechtěl komentovat.

Magistrát se také podle Souška dlouhodobě vyhýbá komunikaci se SČVR. Tvrdí, že se mu ozývají majitelé domů a SVJ, kteří přicházejí o příjmy z pronájmu ploch. „Bohužel škodu na straně magistrátu, kterou zpravidla tvoří pokuta a náhrada ušlého zisku dotčeným subjektům, zaplatíme my všichni občané kvůli liknavosti a neochotě ukončit jejich vlastní protizákonné normy,“ uvedl dále Soušek.

Podle Zábranského ÚOHS nepochopil smysl nařízení, kterým bylo naopak narovnat tržní prostředí v metropoli. Ostatní plochy vedené jako zařízení pro reklamu totiž podle něj na rozdíl od plachet podléhají poměrně přísné regulaci. V tomto duchu budou i plánované úpravy nařízení, dodal.

Na přípravě nařízení se v minulém volebním období podílela i nynější opoziční zastupitelka za Prahu Sobě Kristýna Drápalová, která se otázce nelegální reklamy dlouhodobě věnuje. Podle ní není důvod nařízení rušit, protože podnět na ÚOHS nemá odkladný účinek a úřad zatím žádné stanovisko nevydal.

Skončí to u soudu?

Jiří Rahm z právní kanceláře Allen&Overy na dotaz ČTK uvedl, že pokud byla nařízením porušena práva provozovatelů reklamních ploch, mohli by soudně vymáhat ušlý zisk. „Představoval by ekonomickou ztrátu dotčených společností, jež vznikla v příčinné souvislosti s nesprávným úředním postupem. Není vyloučené, že ztráta v podobě nerealizovaného zisku může představovat desítky až stovky milionů korun,“ sdělil.

Video
Video se připravuje ...

„Z měst se staly katalogy, přehnaná reklama vadí každému,“ říká Cinádr o regulaci venkovních poutačů Markéta Volfová, Lukáš Červený

Fotogalerie
19 fotografií