Finální návrh úprav zón placeného stání plánuje nejspíš už příští týden rozeslat městským částem pražský magistrát. Klíčové otázky ale zůstávají. Budou parkovací oprávnění, které v centru nerespektuje v průměru čtvrtina řidičů, opět kontrolovat i strážníci? Zajistí systém platícím místo a odtah vozidla neplatiče?

Na to jsme se ptali náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti). Odpověděl jen částečně.  „Potvrzuji, že usiluji o změnu v zaměření městské policie na řešení dopravy. Usiluji s radními pro dopravu Prahy 1 a Prahy 2 o navýšení kapacity odtahů a zavedení poplatku za botičku, “ sdělil Hřib s tím, že řízení strážníků spadá do kompetence primátora, který má v gesci bezpečnost.

Konec kšeftům

Jisté zatím je, že by úprava měla odlehčit parkování v centru. Kromě vyčlenění parkovacích zón jen pro místní plánuje úplné zrušení přenosných parkovacích karet. Těch je v Praze 1 nejvíce v metropoli, na 7 600 parkovacích je 1 900 karet. Podle zdejšího radního pro dopravu Vojtěcha Ryvoly (ANO) je využívají hoteliéři a spekulanti, kteří s nimi kšeftují a přeprodávají je. S tím by mohlo být utrum již od prvního července. 

Jak je kontrolují?

Kontrolu zón provádí za 30 milionů ročně firma pomocí aut s kamerami. Pokud hříšníka zaznamenají, odešlou podezření městské policii. Data se ale vyhodnocují až zpětně a nezaručují uvolnění míst od neplatičů. To by mohla dělat městská policie. Ta ale od roku 2016 parkovačky kontroluje jen doplňkově. 

Balík v luftu

Podle Vojtěcha Ryvoly přichází Praha 1 kvůli neplatičům parkování doslova o balík peněz. „Při odečtení nákladů a dělení s magistrátem jde při plné obsazenosti o teoretickou částku 400 milionů korun ročně,“ sdělil. Pokud by se započítal nižší zájem v noci, pořád jde prý o 270 milionů korun ušlého parkovného.

 

Víte, že…

Blesk se opakovaně snažil s politiky a strážníky domluvit na společné kontrole parkovacích oprávnění v konkrétní ulici. Vyhověla pouze Praha 1.

Fotogalerie
41 fotografií