Finální návrh úprav zón placeného stání plánuje nejspíš už příští týden rozeslat městským částem pražský magistrát. Klíčové otázky ale zůstávají. Budou parkovací oprávnění, které v centru nerespektuje v průměru čtvrtina řidičů, opět kontrolovat i strážníci? Zajistí systém platícím místo a odtah vozidla neplatiče?
Na to jsme se ptali náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti). Odpověděl jen částečně. „Potvrzuji, že usiluji o změnu v zaměření městské policie na řešení dopravy. Usiluji s radními pro dopravu Prahy 1 a Prahy 2 o navýšení kapacity odtahů a zavedení poplatku za botičku, “ sdělil Hřib s tím, že řízení strážníků spadá do kompetence primátora, který má v gesci bezpečnost.
Konec kšeftům
Jisté zatím je, že by úprava měla odlehčit parkování v centru. Kromě vyčlenění parkovacích zón jen pro místní plánuje úplné zrušení přenosných parkovacích karet. Těch je v Praze 1 nejvíce v metropoli, na 7 600 parkovacích je 1 900 karet. Podle zdejšího radního pro dopravu Vojtěcha Ryvoly (ANO) je využívají hoteliéři a spekulanti, kteří s nimi kšeftují a přeprodávají je. S tím by mohlo být utrum již od prvního července.
Jak je kontrolují?
Kontrolu zón provádí za 30 milionů ročně firma pomocí aut s kamerami. Pokud hříšníka zaznamenají, odešlou podezření městské policii. Data se ale vyhodnocují až zpětně a nezaručují uvolnění míst od neplatičů. To by mohla dělat městská policie. Ta ale od roku 2016 parkovačky kontroluje jen doplňkově.
Sebevražda Daniela (†15) kvůli šikaně? „Na bitku mě vyzval!“ tvrdí chlapec, se kterým se rval na videu
Balík v luftu
Podle Vojtěcha Ryvoly přichází Praha 1 kvůli neplatičům parkování doslova o balík peněz. „Při odečtení nákladů a dělení s magistrátem jde při plné obsazenosti o teoretickou částku 400 milionů korun ročně,“ sdělil. Pokud by se započítal nižší zájem v noci, pořád jde prý o 270 milionů korun ušlého parkovného.
Víte, že…
Blesk se opakovaně snažil s politiky a strážníky domluvit na společné kontrole parkovacích oprávnění v konkrétní ulici. Vyhověla pouze Praha 1.