Barcelona, Madrid, Řím, Curych nebo Rotterdam. Nejen v těchto evropských městech se cestující už mohou setkat s podobným systémem, který jim zobrazuje reklamy nebo důležitá sdělení. V Praze zatím funguje na „áčku“ mezi stanicemi Dejvická a Bořislavka. Praha je tak prvním městem ve střední a východní Evropě, které tuto technologii využívá.

„Je to další z projektů, kterými se snažíme zvyšovat výnosy z pronájmu majetku DPP. V tomto případě inovativně v tunelech metra, které mají technické parametry pro instalaci zobrazovací technologie. Zelenou tento projekt dostal za předpokladu splnění mnoha podmínek. Za žádných okolností nesmí negativně ovlivňovat provoz metra, interferovat se stávajícími technologickými zařízeními a komunikačními systémy, musí splňovat všechny bezpečnostní a protipožární normy požadované pro instalaci v metru, což nájemce splnil během přípravy a testování,“ uvedl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

Zatím jen na zkoušku

Zkušební provoz byl zahájen ve středu 15. listopadu 2023. Systém ale nebude sloužit jen pro reklamu. Například tento pátek, kdy si připomínáme události 17. listopadu se bude v metru promítat vizuální připomínka událostí sametové revoluce. Obsah vznikl ve spolupráci s Pamětí národa.

Pokud se provoz osvědčí, měl by se nový systém objevit během příštího roku na stejné lince v úseku Náměstí Míru – Můstek. Na „béčku“ by pak šlo o úseky Smíchovské nádraží – Národní třída – Náměstí Republiky – Invalidovna. Celkově je vytipováno 36 míst, které odpovídají technickým požadavkům. Zda je nájemce využije je na něm. Samotná instalace trvá přibližně dva měsíce a probíhá v noci, kdy metro nejezdí.

Jak to funguje?

Nový reklamně-informační systém funguje na principu animace. V tunelu metra bylo mezi zastávkami nainstalováno 386 LED panelů do řady o celkové délce 200 metrů. Jednotlivé obrazovky zobrazují jen statický obraz. Metro musí jet minimální rychlostí 60 km/h, aby se obraz plynule pohyboval. V případě nižší rychlosti se animace jednoduše nespustí.

Video
Video se připravuje ...

Ukázka nového reklamně-informačního systému v pražském metru EUDI

„Speciální důraz jsme dávali na to, aby systém neovlivňoval strojvedoucí,“ sdělil Witowski. Sdělení promítaná na obrazovkách se zobrazují s určitým zpožděním, tak aby se animace spustila až u prvního okna metra, tedy v prostoru pro cestující.

Až 20 milionů ročně pro DPP

„Důležitou podmínkou bylo, že výroba, instalace ani samotný provoz zobrazovacího zařízení nebude DPP stát ani korunu. Naopak nájemce je povinen DPP hradit poplatek za pronájem každé plochy dle uzavřené smlouvy. Budeme jej moct případně využívat například pro informování cestujících o provozu, našich akcích nebo produktech,“ doplnil Witowski. Dopravní podnik  může za pronájem těchto reklamních ploch získat přibližně až 20 milionů korun ročně.

Fotogalerie
11 fotografií